• Alegsken

    Utredning/hjälp efter ett X /Utomkvedshavandeskap?

    Hej,

    Tänkte höra om någon har koll.

    Fick ett X i mars och opererade bort ena äggledaren. Försökt bli gravid med andra barnet i över ett år innan X:er. Inga problem att bli gravid med första barnet. Vid OP konstaterades ärrbildningar mellan tarm och livmoder men ingen förklarade om det var det eller något fel med äggledaren och skickades hem. Dom sa bara ?du är så ung, du är bara 28?. Men när man försökt varje månad i över 12 månader och sedan fått operera bort en äggledare är det ingen tröst att man är ?ung?

    Nu undrar jag hur vi går vidare om vi inte blir gravida? Var vänder jag mig för att kontrollera min kvarvarande äggledares funktion? Sjukhuset? Privat?

    Någon som varit med om ett X och vad gjordes efter?

  • Svar på tråden Utredning/hjälp efter ett X /Utomkvedshavandeskap?
  • Aamon

    Jag fick ett x då vi försökt bli gravida i 1,5 år. Hade precis fått tid till utredning för infertilitet. Veckan efter operationen ringde de och sa att de tagit bort oss från kön då vi lyckats bli gravida på egen hand.

    Försökte därefter ytterligare 8 mån och fick då träffa läkare som sa att de inte kommer göra något förrän det gått 1 år från x. De ställde oss ändå i utredningskön igen. Blev gravida den ccykeln som slutade i ma v14. Som gången innan ringde de efter några veckor och sa att de tagit bort oss från kön då vi lyckats bli gravida på egen hand.

  • Bx3

    Hej!

    Jag och min sambo hade försökt bli gravida i 1 år och hörde då av oss till fertilitetsmottagningen (jag tror jag skickade en egen remiss på 1177). Efter vårt första möte där så blev jag spontant gravid men det visade sig vara ett X. Jag fick en spruta metotrexat (fastän jag hade över 5000 i hcg) och 6 dagar senare sprack min äggledare och jag fick åka akut in med ambulans och operera bort äggledaren. När jag fick tillbaks min mens ca 5 veckor efter operation fick jag komma in och spola äggledaren för att se om den var ärrig (den såg bra ut). Eftersom vi hade försökt i 1 år innan och chanserna inte ökar när man opererat bort en äggledare så blev jag erbjuden att boka in ivf när metotrexatet gått ur kroppen. I slutet av juni har det gått 3 månader sen sprutan så vid ägglossningen i juli får vi börja försöka igen och i september har vi tid för ivf. Jag fick också höra att jag var ung efter operationen (är 32år), det hjälper verkligen ingenting att få höra när man inte har några barn sen innan och försökt i 1 år och kanske vill ha syskon sen.. du får jättegärna komma med fler frågor om det är något du undrar!

Svar på tråden Utredning/hjälp efter ett X /Utomkvedshavandeskap?