• Vialunar77

    Sälja raskatt registrerad i Sverak

    Jag köpte en Ragdoll kattunge med stamtavla och som är registrerad i Sverak för 2 veckor sen (han är nu 14 veckor gammal). Men jag har upptäckt att jag har kattallergi/känslighet och funderar (med ett väldigt tungt och dystert hjärta) på att jag kanske måste sälja min fina lilla katt.

    Min fråga är, vad gäller när man ska sälja vidare en raskatt med nyligen köpt från en uppfödare? Måste jag skicka med stamtavlan/vetrinärsbesiktingsintyg osv? Stamtavlan har ju mitt namn på sig? Räcker det med att man bara gör ett ägarbyte på Sverak? Och uppfödaren ville att jag skulle kastrera innan 7 månaders ålder, måste jag skriva kontrakt på detta med de nya ägarna? Eller kan jag ta det muntligt med dom? Är det ens OKEJ/lagligt att sälja vidare sin Sverak registrerade kattunge som man endast haft i 2 veckor (och alltså inte ?uppfyllt? alla delar av kontraktet? Sverak har stängda telefontider nu annars hade jag tänkt ringa dem..

  • Svar på tråden Sälja raskatt registrerad i Sverak
  • Anonym (Sandra)

    Prata med uppfödaren istället, de kanske kan tänka sig att ta tillbaka katten och sälja vidare den

  • Anonym (Hmm)
    Vialunar77 skrev 2021-05-07 12:21:24 följande:

    Jag köpte en Ragdoll kattunge med stamtavla och som är registrerad i Sverak för 2 veckor sen (han är nu 14 veckor gammal). Men jag har upptäckt att jag har kattallergi/känslighet och funderar (med ett väldigt tungt och dystert hjärta) på att jag kanske måste sälja min fina lilla katt.

    Min fråga är, vad gäller när man ska sälja vidare en raskatt med nyligen köpt från en uppfödare? Måste jag skicka med stamtavlan/vetrinärsbesiktingsintyg osv? Stamtavlan har ju mitt namn på sig? Räcker det med att man bara gör ett ägarbyte på Sverak? Och uppfödaren ville att jag skulle kastrera innan 7 månaders ålder, måste jag skriva kontrakt på detta med de nya ägarna? Eller kan jag ta det muntligt med dom? Är det ens OKEJ/lagligt att sälja vidare sin Sverak registrerade kattunge som man endast haft i 2 veckor (och alltså inte ?uppfyllt? alla delar av kontraktet? Sverak har stängda telefontider nu annars hade jag tänkt ringa dem..


    Det brukar finnas med om återköp på försäljningskontrakt för raskatter, står det inget på ditt? Om du bara har haft kattungen i 2 v så kanske det enklaste är att uppfödaren köper tillbaka katten, hen kan ju ha andra potentiella köpare.
  • Friger

    Det finns inget lagförbud.

    Har du skrivit ett avtal så kan det ju vara ett kontraktsbrott. Du kan då bli stämd i domstol för att ha brutit ett kontrakt om du inte kommer överens med den andra parten. Men du blir inte dömd för något brott.

    Enklast är att du läser avtalet du skrev på, står det inget om saken så är det bara att tuta och köra!

    Det finns regler om oskäliga avtalsvillkor men där lär du nästan prata med en jurist.

  • Physalis

    Har du handlat av en seriös uppfödare så vill nog denne hellre att du vänder dig till denne så att uppfödaren har möjlighet att hitta ett annat hem.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden Sälja raskatt registrerad i Sverak