Investera i kryptovaluta, bra eller dåligt?
Vad är för- och nackdelarna med att investera i kryptovaluta? Är det överlag en bra investering eller nåt man ska hålla sig borta från?
Vad är för- och nackdelarna med att investera i kryptovaluta? Är det överlag en bra investering eller nåt man ska hålla sig borta från?
Fördelen är att staten inte kan förverka dina tillgångar mot din vilja, annars är väl det bitcoin 50% ehterium 25% shitcoins 25%.
Annars tycker jag Vechain är intressant som löser ett verkligt problem med förfalskningar & leveranskedjor. Kan bli värd mycket om 10 år om dom lyckas.
De har väl mer att gora med spekulation och spel, än investering. Du kan ha tur, men även otur.
På kort sikt ren spekulation som kan ge vinst eller förlust genom tur/otur som annat spelande. På längre sikt dåligt. Av många anledningar.
Bitcoin servere använder lika mycket energi som Sverige till att generera fler bitcoins. På sikt kommer detta inte att accepteras politiskt.
Bristande spårbarhet av transaktioner är ett tveeggat svärd, fördelaktigt för kriminella men tveksam för andra. På sikt kommer detta heller inte att accepteras politiskt.
Inget som alls garanterar ett minsta värde. Bristande tilltro till systemet kan när som helst få värdet till att krascha till 0.
Tack för era svar! Så ingen så bra idé med andra ord...
Tack för era svar! Så ingen så bra idé med andra ord...
Som dom säger "stay poor have fun".
Bättre forska runt själv istället för att lyssna på folk som inte har en aning vad dom pratar om. Klart det finns risker med krypto, men "krypto" är internet 2.0.
Här en seriös kryptokanal som är balanserad & han är mycket kunnig.
www.youtube.com/c/CoinBureau/videos
Dom flesta kanaler är rätt oseriösa med clickbite rubriker.
Här en en svensk kanal fast på engelska då
www.youtube.com/c/ctoLarssonINVEST/videos
Bättre forska runt själv istället för att lyssna på folk som inte har en aning vad dom pratar om. Klart det finns risker med krypto, men "krypto" är internet 2.0.
Köpt gamestop-aktier istället
Jag har alltid varit skeptisk till kryptovalutor.
Men jag har köpt lite. Mycket liten andel, ungefär en halv procent av mitt sparande bara. Men potentialen är faktiskt inte helt fel. Poängen med att kunna överföra tillgångar utanför myndighetskontroll är inte ointressant.
Av skattetekniska skäl ska man däremot vara lite försiktig med att växla olika kryptovalutor och vara försiktig när man säljer dem.
Jag köpte tre olika valutor:
Bitcoin
Ravencoin
Dogecoin
Omkring 60% är i Ravencoin av det.