• Anonym (Investera?)

Investera i kryptovaluta, bra eller dåligt?

Vad är för- och nackdelarna med att investera i kryptovaluta? Är det överlag en bra investering eller nåt man ska hålla sig borta från?

• Svar på tråden Investera i kryptovaluta, bra eller dåligt?
  • mannenfrån08

Fördelen är att staten inte kan förverka dina tillgångar mot din vilja, annars är väl det bitcoin 50% ehterium 25% shitcoins 25%.

Annars tycker jag Vechain är intressant som löser ett verkligt problem med förfalskningar & leveranskedjor. Kan bli värd mycket om 10 år om dom lyckas.

• Tow2Mater

De har väl mer att gora med spekulation och spel, än investering. Du kan ha tur, men även otur.

• Anonym (jury)

På kort sikt ren spekulation som kan ge vinst eller förlust genom tur/otur som annat spelande. På längre sikt dåligt. Av många anledningar.

Bitcoin servere använder lika mycket energi som Sverige till att generera fler bitcoins. På sikt kommer detta inte att accepteras politiskt.

Bristande spårbarhet av transaktioner är ett tveeggat svärd, fördelaktigt för kriminella men tveksam för andra. På sikt kommer detta heller inte att accepteras politiskt.

Inget som alls garanterar ett minsta värde. Bristande tilltro till systemet kan när som helst få värdet till att krascha till 0.

• Anonym (Investera?)

Tack för era svar! Så ingen så bra idé med andra ord...

• mannenfrån08
    Anonym (Investera?) skrev 2021-05-08 18:44:46 följande:

Tack för era svar! Så ingen så bra idé med andra ord...

Som dom säger "stay poor have fun".
    Bättre forska runt själv istället för att lyssna på folk som inte har en aning vad dom pratar om. Klart det finns risker med krypto, men "krypto" är internet 2.0.

Här en seriös kryptokanal som är balanserad & han är mycket kunnig.
    www.youtube.com/c/CoinBureau/videos

Dom flesta kanaler är rätt oseriösa med clickbite rubriker.

Här en en svensk kanal fast på engelska då
    www.youtube.com/c/ctoLarssonINVEST/videos

• Anonym (Investera?)
    mannenfrån08 skrev 2021-05-08 19:05:20 följande:

Bättre forska runt själv istället för att lyssna på folk som inte har en aning vad dom pratar om. Klart det finns risker med krypto, men "krypto" är internet 2.0.

Tack så jättemycket! Superbra!
  • Steven01
    mannenfrån08 skrev 2021-05-08 19:05:20 följande:

Kryptovaluta är ett pyramidspel där det behövs nya investerare hela tiden för att det ska fungera. Det är därför personer som försöker lura in nya personer för att din kryptovaluta ska öka i värde.
    Du vet att det är sant men du skulle aldrig erkänna det.
  • Anonym (Sanna)

Köpt gamestop-aktier istället

• ronnironay
    Ett bra alternativ för diversifiering av portföljen.
    Jag gillar det! Jag följer också en liknande strategi. Jag har 50% bitcoin 30% uppdelat på segment (DeFi, spelsegment, NFT) och 20% ETH!
    Jag och https://cryptodaily.se har förberett en bra artikel för blivande kryptovalutainvesterare, du kan kolla in den!
  • samui
    Bedragare försöker ofta lägga till legitimitet genom att lägga till namn på inflytelserika personer och kändisar till deras projekt utan godkännande. De förstår att folk litar på kända röster och försöker använda detta som ett knep för att lura godtrogna investerare. Medan vissa tekniska entreprenörer och affärsmän har stött krypto, har de endast godkänt ett begränsat antal mynt. Verifiera påståendena. Läs också recension om bitcoin-projekt och vet vilka som är bedrägerier  cryptoscam.info
  • Friger

Jag har alltid varit skeptisk till kryptovalutor.

Men jag har köpt lite. Mycket liten andel, ungefär en halv procent av mitt sparande bara. Men potentialen är faktiskt inte helt fel. Poängen med att kunna överföra tillgångar utanför myndighetskontroll är inte ointressant.

Av skattetekniska skäl ska man däremot vara lite försiktig med att växla olika kryptovalutor och vara försiktig när man säljer dem.
    Jag köpte tre olika valutor:
    Bitcoin
    Ravencoin
    Dogecoin

Omkring 60% är i Ravencoin av det.

Svar på tråden Investera i kryptovaluta, bra eller dåligt?