• Sofiamedhatten2

Flytta från Stockholm till Falun?

Hej!

Vi är en familj om fyra barn, två i förskola en på lågstadiet samt en på gång.

Vi bor i Stockholm men har väl nu insett att vi aldrig kommer ha råd med ett hus som inte är renoveringsobjekt. Som stockholmare har väl den insikten kommit alldeles för sent...

Hur som helst. Vi har spanat in Falun. Har varit där några gånger och verkar vara en toppen stad. Allt finns inom rimligt avstånd och huspriserna är något helt annat. Vi känner dock ingen där öht.

Vi drömmer väl lite om det där med en lugnare tillvaro (inte människor överallt), större hus med tomt med mera.

Jag antar att ni är flera som gjort liknande resa, hur har det gått för er?

Och ni med barn i Falun. Hur är det? Hur är skolorna och förskolorna? (rätt bra vad jag kan läsa mig till?). Tips på barnvänliga områden? Har förstått att Slätta, Pilbo, Hälsingberg och Främby är trevliga områden, vad finns med? Var bör man undvika?

Tack för input!

• Svar på tråden Flytta från Stockholm till Falun?
  • Couchpotato
    Sofiamedhatten2 skrev 2021-05-09 14:46:30 följande:

Hej!

Vi bor i Stockholm men har väl nu insett att vi aldrig kommer ha råd med ett hus som inte är renoveringsobjekt. Som stockholmare har väl den insikten kommit alldeles för sent...

Hur som helst. Vi har spanat in Falun. Har varit där några gånger och verkar vara en toppen stad. Allt finns inom rimligt avstånd och huspriserna är något helt annat. Vi känner dock ingen där öht.

Vi drömmer väl lite om det där med en lugnare tillvaro (inte människor överallt), större hus med tomt med mera.

Och ni med barn i Falun. Hur är det? Hur är skolorna och förskolorna? (rätt bra vad jag kan läsa mig till?). Tips på barnvänliga områden? Har förstått att Slätta, Pilbo, Hälsingberg och Främby är trevliga områden, vad finns med? Var bör man undvika?

Tack för input!

Det är dalarna! Lugnt, skönt och trevliga människor. Vad kan gå fel?
  • Anonym (Naughty40)

Dalarna är underbart. Jag bor inte där själv, men jag hade lätt valt att flytta dit om jag var tvungen att flytta.

• Studentpappa

Gillar ni att cykla kommer ni älska Falun! Mtb överallt, det är en bra stad helt enkelt!

Ride it like you stole it
  • Anonym (Oavsett..)

Det är rätt många ställen som är bättre än Stockholm ......

• Anonym (Pendlare)
    Sofiamedhatten2 skrev 2021-05-09 14:46:30 följande:

Hej!

Tack för input!

Åh vad roligt! Det är som ni vet helt annat än Stockholm. Pendlar själv varje vecka mellan just dessa städer! Men håller till i innerstan. Där finns fina barnvänliga och stora gammaldags lägenheter med stora uteplatser.

Kan tyvärr inte name droppa platser då jag inte är så inne på det där med hus men mitt intryck är att alla områden är bra. Har aldrig hört något annat. Pilbo och Hälsingberg har jag hört gott om, känner en som bor i Pilbo med familj i hus sedan alla år och stormtrivs. härligt också med närhet till alla badstränder. Utanför stan finns också fina och mysiga byar med bra priser på hus
  • Anonym (Oavsett..)

Vad tänker ni jobba med i Falun?

• Sofiamedhatten2

Tack för svar.

Angående jobb så har vi båda jobb som gör att vi kan jobba egentligen varsomhelst. Det vill säga behöver verkligen inte bo i Stockholm på grund av detta varför det känns onödigt att betala massor med pengar för att bo litet. Men å andra sidan bor vi i ett "fint" område där det är lugnt och inte så mkt stök vilket också känns viktigt. Men har fått känslan av att det inte finns så mkt stök i Falun heller?

• Snöochsot

Min farmor och farfar bodde i falun. Det var så mysigt och vackert där. Riktigt fint hus och trädgård också. :) ett ställe jag var glad på, även ute på stan som är så mysig.

• Anonym (Bott på flera ställen i Sverige)
    Anonym (Oavsett..) skrev 2021-05-09 20:08:05 följande:

Det är rätt många ställen som är bättre än Stockholm ......

Ja fast Stockholm är stort, är milsvid skillnad på att bo på te x Östermalm eller i Rinkeby, är som två olika länder så svårt att bara säga Stockholm, är det innerstan som Södermalm eller en villaförort, Solsidan eller Bromma eller Alby, Fittja.
    Finns inget ett Stockholm.
    Har du själv bott där någonstans och kan jämföra med andra ställen?
    I så fall hur upplevde du Stockholm?

Finns självklart för och nackdelar med de flesta orter.
    Jag tog inte illa upp av din kommentar bara undrade om vad du själv upplevt.
Svar på tråden Flytta från Stockholm till Falun?