• Jag83

    Vill inte ha fler barn - dåligt samvete

    Vi har en underbar, rolig och enkel 4-åring som jag älskar över allt annat men jag vill inte ha fler barn. Jag har varken ork eller lust, vill ha tid med mina intressen och hatar att leka, pyssla o spela simpla spel. Har ingen lust att vara gravid och fasar inför amning och vakna nätter. Vet att jag skulle bli en sämre förälder med fler barn. Min man vill ha en till men fattar inte varför eftersom han inte heller verkar tycka att det är särskilt kul att umgås med barn. Jag är ensam mkt med dottern pga makens jobb o tar det största ansvaret. Men jag har så dåligt samvete för att min dotter inte får något syskon. Visst, alla gillar inte sina syskon men hon kommer ju inte ens få chansen.

  • Svar på tråden Vill inte ha fler barn - dåligt samvete
  • fjanten
    Jag83 skrev 2021-05-09 20:47:42 följande:

    Precis, vissa saker blir ju smidigare med två barn rätt tätt men jag har aldrig känt mig sugen på ett till, har hoppats att önskan skulle komma men det blir nog inte så.


    Precis - så nu har ju skeppet seglat för att det skulle kunna bli smidigare på något sätt. Ska ni skaffa barn nu, då måste ni vara ganska hängivna till det, för då blir det barn på två fronter (ett äldre barn med andra typer av intressen och lekar, och ett barn som vill äta sand i sandlådan). Så njae, då ska det ju verkligen vara för att ni VILL göra hela resan med ett till barn.

    Själv har jag fyra barn. Första två täta (12,5 månader), sedan 3 år mellab andra och tredje barnet - och ca 13,5 månader mellan tredje och fjärde. Är ju enorm skillnad på en ettåring och en femåring. Med fyra- och femåringen spelar vi monopol, yatzy, försvunna diamanten - ettåringen vill ju främst äta tärningen. Jag älskar barnen, och aktiviteter på deras olika nivåer, men hade jag inte tyckt om det hade ju sömnbristen varit vidrig. Mina tuffa graviditeter och förlossningar hade varit tortyr. Vardagspusslandet hade gett mig magsår... Det är ju fantastiskt just för att JAG älskar det. Andra har fantastiskt liv med ett barn - för det är sättet föräldrarna (och i förlängnkngen barnet) mår bra.
  • Jag83
    Anonym (Vänd på det) skrev 2021-05-09 20:51:23 följande:

    Du kan vända på det och tänka att du ger din dotter en pigg och trevlig mamma istället för den trötta, slitna, dåliga mor du tror du skulle bli med fler barn. Det tror jag är mer värt än ett syskon (även om det för dottern kanske inte är lika uppenbart alltid).

    Jag har två barn som jag älskar över allt annat. Men det var en stor ändring i förhållandet till äldsta och är fortfarande. Det är fler sura miner från äldsta. Mer irritation. Mer kamp. Tidigare var det bara harmoni. Jag är trött för att jag inte fått sova en ostörd nattsömn sömn på 5 år. Det ger mig även kortare stubin och sämre tålamod.

    Det är dock lite av densamma relationen med minsta som jag och största hade tidigare. Nu har vi ganska bra relationer allihopa och barnen älskar varandra men det är slitsamt och det är slitningar mellan dem också. Relationen mellan mig och äldsta är inte densamma som tidigare för vi är aldrig ensamma längre utan det är oftast vi tre (pappan är borta i jobbet och vi har ett renoveringsobjekt vi försöker få ordning på). Jag har dåligt samvete för att relationen till min förstfödde inte är lika god som tidigare. Hen är väldigt självständig och det är i och för sig bra men ändå en sorg och saknad på något vis att det inte är samma som förut.


    Det är så jag försöker tänka, att jag är en bra förälder och partner nu och hellre det än ett syskon men skilda föräldrar...
  • Jag83
    Anonym (K) skrev 2021-05-09 20:53:20 följande:

    Ja man drar ju rimligtvis slutsatser utifrån vad som står i ts.


    Då tycker jag du ska göra det med viss försiktighet så du inte framstår som en uttråkad näthatare som letar gräl. Jag har iaf tid att lära min dotter respekt för andra och att inte vara så j-vla dömande.
  • Anonym (Sofia)

    Du ska verkligen inte ha dåligt samvete! Man gör som man själv vill och det finns inga rätt eller fel i en sådan här sak :)

    Är säker på att ert barn kommer få det minst lika bra utan syskon, om inte bättre! Och ärligt talat så gillar nog de flesta föräldrar inte att leka och pyssla särskilt mycket

  • Fjäril kär

    Om ert barn kommer sakna syskon är ju upp till er föräldrar och hur ni hanterar det. Om barnet får växa upp i skuggan av det syskon som aldrig föddes så kommer det må dåligt givetvis och sakna något. Allt handlar om hur du hanterar det dåliga samvetet gentemot barnet. Kompensera aldrig för att det inte finns syskon. Lägg inte över det dåliga samvetet på barnets axlar.

    I dagens moderna samhälle med mängder av olika familjekonstellationer är ensambarn varken konstigt eller unikt. Det växer snarare upp mitt i smeten av andra typer av relationer. Idag är det ju mer vanligt att ett barn har 5 föräldrar men inga syskon.

  • Jag83
    Anonym (Liv) skrev 2021-05-09 21:05:09 följande:

    Min dotter kommer aldrig att få ett syskon, det är dock inte självvalt utan jag kan inte få fler barn. Jag har också känt oro eller dåligt samvete inför detta i perioder, särskilt då min dotter efterfrågar syskon då och då.

    Men jag tänker att syskon inte är någon garanti för en lycklig barndom eller livslång relation.

    Min syster är 3,5 år äldre än mig. Hon kom i puberteten redan vid 11 års ålder, medan jag var barn väldigt länge. När jag tänker på nin barndom så minns jag en syster som ständigt var i konflikt med våra föräldrar, alltid sur, tvär, ville aldrig göra något, aldrig följa med någonstans, aldrig tyckte nåt var kul. Så många gånger jag önskade att jag var enda barnet. Nu har vi en ok relation, men vi är knappast särskilt nära varandra.

    Sen tycker ju jag förstås om att pyssla, spela spel och hitta på en massa saker tillsammans med min dotter. Kanske inte leka så mycket dock.

    Men hitta något där ni kan mötas, och bygga starka band. Kanske ni båda gillar att baka? Böcker? Måla? Gå ut i skogen och bara prata, umgås?

    Man måste inte älska alla småbarnsaktiviteter för att vara en bra mamma, finns bara där för henne, älska henne, se och bekräfta henne och hon kommer att ha det hur bra som helst!


    Tack. För att förtydliga bara, jag vill ju såklart umgås med min dotter och vi gör roliga saker, hon märker nog inte av vad jag tycker om att leka eftersom hennes välbefinnande kommer först. Jag tror att vi båda är rätt bra föräldrar. Och ju större hon blir desto mer gemensamt har vi.
  • Nelliee
    Anonym (K) skrev 2021-05-09 20:53:20 följande:

    Ja man drar ju rimligtvis slutsatser utifrån vad som står i ts.


    Du verkar inte mentalt frisk som drar en massa slutsatser utifrån en mening. Det är bara du som får för dig saker som ingen annan skulle tänka. Sök hjälp för dina psykiska problem
  • Anonym (Någon)

    Om barnet vill ha syskon känns ungefär lika relevant som om barnet vill ha husdjur.

    Med andra ord inget att överhuvudtaget blanda in i ekvationen.

    Orkar du inte med mer än ett barn ska du såklart inte skaffa fler men det finns bitar att fundera över.

    De lärdomarna gällande att stå tillbaka, konkurrera osv som det ger att ha syskon behöver medvetet kompenseras om man skaffar bara 1 barn.

    Leken är en annan del, att leka med barnen är ett rätt nytt påfund som inte är nödvändigt om man har fler.

    Däremot om man bara har 1 får man ju ställa upp och vara med på lekar oavsett hur trist man tycker att det är.

  • Nelliee
    Jag83 skrev 2021-05-09 21:30:28 följande:

    Tack. För att förtydliga bara, jag vill ju såklart umgås med min dotter och vi gör roliga saker, hon märker nog inte av vad jag tycker om att leka eftersom hennes välbefinnande kommer först. Jag tror att vi båda är rätt bra föräldrar. Och ju större hon blir desto mer gemensamt har vi.


    Jag tycker att du verkar vara en bra och vettig förälder ts! Som någon skrev så är det inte många som tycker om att pyssla, leka osv men det har ingenting att göra med hur bra man är som förälder eller hur mycket man älskar sitt barn.

    Och det är väl jättebra med ett barn, då har ni ju all tid och kärlek att ge till henne. Jag har knappt någon relation med min bror trots att det bara skiljer 2 år emellan oss.
  • Jag83
    Nelliee skrev 2021-05-09 21:37:11 följande:

    Jag tycker att du verkar vara en bra och vettig förälder ts! Som någon skrev så är det inte många som tycker om att pyssla, leka osv men det har ingenting att göra med hur bra man är som förälder eller hur mycket man älskar sitt barn.


    Tack!
  • Anonym (HH)

    Skaffar du fler barn kommer du ha dåligt samvete för att du blir en sämre mamma...

    Klart mannen vill ha fler barn, han är väl bara hemma några timmar per dag och är lekfarbror. Han behöver inte plågas ett skit av graviditet och förlossning och amning.

  • Anonym (CNN)
    Fjäril kär skrev 2021-05-09 21:27:23 följande:

    Om ert barn kommer sakna syskon är ju upp till er föräldrar och hur ni hanterar det. Om barnet får växa upp i skuggan av det syskon som aldrig föddes så kommer det må dåligt givetvis och sakna något. Allt handlar om hur du hanterar det dåliga samvetet gentemot barnet. Kompensera aldrig för att det inte finns syskon. Lägg inte över det dåliga samvetet på barnets axlar.

    I dagens moderna samhälle med mängder av olika familjekonstellationer är ensambarn varken konstigt eller unikt. Det växer snarare upp mitt i smeten av andra typer av relationer. Idag är det ju mer vanligt att ett barn har 5 föräldrar men inga syskon.


    Man kan inte växa upp i skuggan av ett syskon som inte finns. När man använder det uttrycket innebär det i detta fall att det redan finns ett äldre syskon vilket inte är möjligt eftersom dottern är den förstfödda.
  • Anonym (o)
    Nelliee skrev 2021-05-09 21:31:59 följande:
    Du verkar inte mentalt frisk som drar en massa slutsatser utifrån en mening. Det är bara du som får för dig saker som ingen annan skulle tänka. Sök hjälp för dina psykiska problem
    Du tycker inte att du själv drar en del slutsatser här om personens mentala status utifrån en mening?

    Anmälde ditt inlägg. Tycker oerhört illa om att fördomar om psykisk ohälsa används som härskarteknik och för att skambelägga.
  • Anonym (K)
    Nelliee skrev 2021-05-09 21:31:59 följande:

    Du verkar inte mentalt frisk som drar en massa slutsatser utifrån en mening. Det är bara du som får för dig saker som ingen annan skulle tänka. Sök hjälp för dina psykiska problem


    Idiot
  • Anonym (ABC)

    Jag ser inte något fel i att bara ha ett barn, har flera familjer i min omgivning som har det och deras barn verkar ha det väldigt bra. 

    MEN om det är så att du inte gillar att leka och liknande så skulle jag säga att det ju inte är ett argument mot att skaffa två barn utan för att skaffa ett barn till. Om du bara har ett barn så tycker jag att du har en mycket större "skyldighet" att vara barnets lekkompis både till vardags och på semesterresor jämfört med om man har två barn som kan ledka med varandra. 

  • Anonym (CNN)
    Anonym (ABC) skrev 2021-05-11 09:49:14 följande:

    Jag ser inte något fel i att bara ha ett barn, har flera familjer i min omgivning som har det och deras barn verkar ha det väldigt bra. 

    MEN om det är så att du inte gillar att leka och liknande så skulle jag säga att det ju inte är ett argument mot att skaffa två barn utan för att skaffa ett barn till. Om du bara har ett barn så tycker jag att du har en mycket större "skyldighet" att vara barnets lekkompis både till vardags och på semesterresor jämfört med om man har två barn som kan ledka med varandra. 


    Man måste inte alls leka med sina barn. Dagens föräldrar är ju med i precis allting. Curlingen tar aldrig slut.

    Inte lekte mina föräldrar med mig eller med mina andra vänner som är endabarn.

    Jag avskydde allt med att leka med mina barn när de var små. De fick allt sköta det där själva. Jag var t o m ärlig med det och sade att ?mamma vill inte?. Och det blev bra människor av dem, tänka sig!
  • Anonym (enbarnsförälder)

    Jag ser enbart fördelar med att bara ha ett barn, speciellt nu när min son har kommit upp i lågstadieålder.


    Livet är enkelt och flyter på hyfsat smärtfritt. Vi hinner med läxor och att lyssna på sådant som vårt barn berättar, utan att känna stress. Han är rolig att snacka med och hjälper till att plocka undan, dammsuga sitt rum och bistår gärna när vi lagar mat. Om han hade haft ett yngre syskon, så är jag inte alls så säker på att han hade varit lika rolig och ansvarstagande, eftersom vi helt enkelt inte hade haft samma tid med honom när han var yngre.


    Vi kan vara spontana och bara sätta oss i bilen och åka iväg på en utflykt eller ta in en natt på hotell utan att det blir särskilt dyrt.

    Från och med att han började skolan så käns det som att jag har fått tillbaka mitt vuxna liv. Han hänger liksom bara med på det mesta som vi vuxna gör utan att det blir jobbigt. Om han hade haft ett syskon så är jag säker på att vi hade varit mer stressade, trötta och haft fler konflikter.

  • Diamanttant

    Min dotter är 28 nu och hon är endabarn. Hon trivdes mycket bra med det under uppväxten och hade gott om kompisar, gick på dagis, fritids och olika aktiviteter. Vi gjorde mycket tillsammans som familj och med kompisfamiljer. 


    Idag hade jag gärna haft ett barn till. Det kan kännas lite småttigt när vi är en så liten familj. Min dotter hade gärna haft ett vuxet syskon. 


    men man vet ju inte om de hade kommit överens, om barnet blivit friskt etc. 


    livet är som det är och det har ändå varit gott för oss. 


    dock lär hon bli ensam i sorgen när vi går bort. Hon är dock sambo nu, så då har hon förhoppningsvis en egen familj. 


    min man är också endabarn, före dagiis var vanligt. Han är mycket mera präglad av det än dottern, men trivs utmärkt med det. Det är jag som tycker att han är lite ego då och då. 

  • Anonym (Sarah)

    Hej :) jag har en son på dryga året. Är jättenöjd med bara honom, både jag och min man kan stanna vid 1 men precis som du skriver ts får man typ dåligt samvete? MEN Jag vill dels inte gå igenom graviditet o förlossning igen (har 2 sjukdomar som inte är bra att ha vid graviditet) de va dels svårt att ens bli gravid, tog ett par år. Sen med kronisk värk så vet jag inte hur jag skulle orka fokus på ett barn till utan att gå in i väggen. Så mitt mål nu är att ge min son en trygg och kärleksfull uppväxt. Han kommer få kompisar på dagis, han kommer få ta med kompis på semester, han har 5 kusiner som han träffar vid jul och påsk. Jag försöker bara se de som en otrolig gåva att vi ens fick barn, det var inte alls något som va säkert skulle gå. Om du känner att ett barn räcker för er familj, då är det så. Vad andra tycker är inte relevant. Kram

  • Anonym (Poppis)

    Skaffa inte fler än du vill och orkar med! Följ minakvmpajorden på instagram för lite pepp o en känsla av samhörighet

Svar på tråden Vill inte ha fler barn - dåligt samvete