• Anonym (Less på allt)

Bonusbarn tar saker utan att fråga

Häromveckan hade jag och min sambo tjafs återigen angående hans 7 årige son, gällande att han tar saker som inte tillhör honom, utan att fråga och jag är less på att sambons likgiltighet angående detta. Det som hände var att under tiden som jag var ute och handlade, hade sambons son gått in i vårt sovrum och rotat i mitt skåp. Sambon befann sig då hemma. När jag kom hem och skulle packa upp det jag hade handlat, upptäckte jag att saker som borde ligga i mitt skåp låg framme på köksbordet. Jag blev väldigt förvånad och frågade sambon om det var han som hade lagt mina saker på köksbordet , vilket han inte hade gjort. Jag frågade min 11 åring om det var hon som hade tagit sakerna ur skåpet. Hon sa nej, men sa hon hade sett sambons son ha det i handen.

Jag låtsades som att jag inte visste detta och jag frågade till sambon, som under tiden satt tillsammans med sonen, om hur sakerna hamnade i köket. Min frågade sonen om han visste något om detta och pojken svarade att han hade bara hittat det, men inte var han hittade det. Jag drog undan sambon och talade om för honom att sakerna låg i mitt skåp, vilket innebar att han uppenbarligen hade varit och rotat i mitt skåp. Sambon blev plötsligt defensiv och ursäktade det med att sonen kanske såg att skåpet var öppet och tog ut sakerna. Jag blev väldigt irriterad över hans svar o sa att det spelade ingen roll om skåpet var öppet eller inte, att sonen har inget att göra i vårt sovrum och att han har ingen rätt att ta saker som inte tillhör honom utan lov. Jag försökte att få sambons förståelse genom att fråga honom om han skulle uppskatta om min dotter gick och rotade bland hans saker och tog det utan lov, men sambon blir bara sur och byter ämne. Känner mig så less på detta. Några tips?

• Svar på tråden Bonusbarn tar saker utan att fråga
  • Anonym (Tine)

Det där med egna barn och andras (skit)ungar  verkar vara mer regel än undantag i bonusfamiljer. Skulle aldrig flytta ihop med någon som har egna barn på hel-eller halvtid och heller aldrig utsätta eget barn för ny familjekonstellation. Särboskap är en utmärkt uppfinning!

• nernu
    sextiotalist skrev 2021-05-11 16:38:35 följande:

Rätt många. Det är sådant man lär sig hemifrån. Jag hade blivit arg om sonen hade gjort det.

Har ni många skåp och lådor och rum som är förbjudna?
  • molly50
    chrissepisse skrev 2021-05-11 15:36:09 följande:
    Inte porrtidningar, men kanske sexleksaker finns undanstoppade i föräldrarnas garderob? Det kan ju också vara information av privat karaktär som man inte vill att barnen ska gå igenom, t ex papper från vården eller ekonomisk information.

Vi har inga stängda rum och barnen får gärna ligga i min säng och se på teve eller läsa. De får däremot inte hoppa i sängen, ta fram mina kläder ur garderoben eller gå igenom mina privata tillhörigheter. Detta är inget vi någonsin har pratat om utan mina barn verkar ändå ha förstått var mammas gräns går  
    Så är det här med. Och det är inget vi har pratat speciellt med barnen om.
    Det är något barnen ändå verkar ha förstått och frågar alltid först.
  • sextiotalist
    nernu skrev 2021-05-11 19:03:48 följande:

Har ni många skåp och lådor och rum som är förbjudna?

Vi har det privata i sovrummet.
  • Virriga Vera

Lika lite som föräldrar ska rota i barnens lådor, äta upp deras godis, läsa dagböcker och "låna saker" lika lite ska barnen göra det. Föräldrar ska precis som barnen få ha en privat sfär som ingen ska rota runt i.

• Anonym (Samma)
    molly50 skrev 2021-05-11 19:04:13 följande:

Så är det här med. Och det är inget vi har pratat speciellt med barnen om.

Det är något barnen ändå verkar ha förstått och frågar alltid först.

Precis samma här. Det handlar om integritet. Barnen verkar ha förstått utan att vi pratat särskilt om det. De får gärna vara i vårt sovrum men frågar alltid om de får leta efter något speciellt i lådorna till sängbordet (och vi brukar svara ja vad jag kommer ihåg) eller någon byrålåda för att låna ett par strumpor t ex.

De har även frågat om de får låna något speciellt plagg att "klä ut sig" med och min dotter brukar fråga om hon får gå igenom smyckeskrinen och prova. Det brukar hon få men jag vill ha lite koll eftersom vissa saker där är värda lite mer.

Jag tycker det är en bra sak att man lär barn att respektera varandras integritet. Kylskåpet får givetvis de egna barnen gå i men jag tycker det skulle vara udda om någon av deras kompisar bara öppnade kylen och jag hoppas (och är säker på) att mina barn inte skulle göra det hemma hos kompisar.

Barnen går inte in i varandras rum utan att fråga först. Vi vuxna brukar vara välkomna förutom när de har kompisar där och vill vara ifred med dem. Givetvis respekterar vi det.
  • freja231
    Anonym (.) skrev 2021-05-11 14:31:13 följande:
    Fast vad ska ett barn göra i föräldrarnas sovrum? Mina barn har aldrig fått leka i vårt sovrum, och heller inte fått rota i/plocka fram våra personliga saker, varför skulle de?

Att barn kommer in på natten för att de är rädda, eller om barn vill sova hos föräldrarna är en annan sak, det kan inte jämföras med att man inte får vara i föräldrarnas sovrum dagtid.

Våra barn har aldrig haft fri tillgång till hela vårt hem. 
    Vad barn har att göra i sovrummet? Leka, gömma sig under sängen i kurragömma, se om pappa har någon kul slips att klä ut sig med, eller om där finns ett lakan man kan bygga en koja med, osv. 

Vår hund har t.o.m. fri tillgång till alla rum i vårt hem. Men ja, alla är vi olika. 
  • Gameofthrones

Generellt så har våra barn tillgång till våra rum.

Nu är dom så stora. Det ända de behöver isåfall låna laddare? Kontorsgrejer,? Sno morsans godis!?! - Haha.

• Gameofthrones

Barnens husdjur har också tillgång till alla rum. =)

• Anonym (.)
    freja231 skrev 2021-05-11 20:14:40 följande:
    Vad barn har att göra i sovrummet? Leka, gömma sig under sängen i kurragömma, se om pappa har någon kul slips att klä ut sig med, eller om där finns ett lakan man kan bygga en koja med, osv. 

Vår hund har t.o.m. fri tillgång till alla rum i vårt hem. Men ja, alla är vi olika. 
    Ja, vi är nog olika. Våra barn hade resten av huset att leka i, det räckte för dom. 
  • Anonym (bb)
    Anonym (Less på allt) skrev 2021-05-10 16:19:14 följande:

Häromveckan hade jag och min sambo tjafs återigen angående hans 7 årige son, gällande att han tar saker som inte tillhör honom, utan att fråga och jag är less på att sambons likgiltighet angående detta. Det som hände var att under tiden som jag var ute och handlade, hade sambons son gått in i vårt sovrum och rotat i mitt skåp. Sambon befann sig då hemma. När jag kom hem och skulle packa upp det jag hade handlat, upptäckte jag att saker som borde ligga i mitt skåp låg framme på köksbordet. Jag blev väldigt förvånad och frågade sambon om det var han som hade lagt mina saker på köksbordet , vilket han inte hade gjort. Jag frågade min 11 åring om det var hon som hade tagit sakerna ur skåpet. Hon sa nej, men sa hon hade sett sambons son ha det i handen.

Jag låtsades som att jag inte visste detta och jag frågade till sambon, som under tiden satt tillsammans med sonen, om hur sakerna hamnade i köket. Min frågade sonen om han visste något om detta och pojken svarade att han hade bara hittat det, men inte var han hittade det. Jag drog undan sambon och talade om för honom att sakerna låg i mitt skåp, vilket innebar att han uppenbarligen hade varit och rotat i mitt skåp. Sambon blev plötsligt defensiv och ursäktade det med att sonen kanske såg att skåpet var öppet och tog ut sakerna. Jag blev väldigt irriterad över hans svar o sa att det spelade ingen roll om skåpet var öppet eller inte, att sonen har inget att göra i vårt sovrum och att han har ingen rätt att ta saker som inte tillhör honom utan lov. Jag försökte att få sambons förståelse genom att fråga honom om han skulle uppskatta om min dotter gick och rotade bland hans saker och tog det utan lov, men sambon blir bara sur och byter ämne. Känner mig så less på detta. Några tips?

Han pissar revir. Visst vet man när man är så stor att man inte river i andras saker. 
  • Anonym (bb)

gå in och gör samma sak på sjuåringens rum

• Anonym (oit)
    chrissepisse skrev 2021-05-11 15:36:09 följande:
    Inte porrtidningar, men kanske sexleksaker finns undanstoppade i föräldrarnas garderob? Det kan ju också vara information av privat karaktär som man inte vill att barnen ska gå igenom, t ex papper från vården eller ekonomisk information.

Vi har inga stängda rum och barnen får gärna ligga i min säng och se på teve eller läsa. De får däremot inte hoppa i sängen, ta fram mina kläder ur garderoben eller gå igenom mina privata tillhörigheter. Detta är inget vi någonsin har pratat om utan mina barn verkar ändå ha förstått var mammas gräns går  
    Det låter ju helt sunt och hälsosamt!

Ha ha, ja att hoppa i sängen är det ju bara yngre barn som kanske gör någon gång. Inte skolbarn. Det är rätt förståeligt att man inte vill att sängen ska gå sönder.
    Men som skolbarn är det mysigt att ligga på sina föräldrars säng och läsa. Speciellt om inte föräldrarna är hemma. Det ger en form av trygghet (även om de i den åldern kanske inte skulle erkänna det).
  • Anonym (oit)
    Anonym (.) skrev 2021-05-11 16:11:30 följande:
     Även om du inte verkar förstå det. 
    Härligt med härskarteknik!

Annars hade du kunnat få ett trevligt svarSolig
  • Anonym (oit)
    Anonym (bb) skrev 2021-05-11 21:18:15 följande:

gå in och gör samma sak på sjuåringens rum

Nu är jag inte förälder själv, men brukar det vara en bra uppfostringsmetod att leka barn och göra som dem, som vuxen?

Har hört att det är effektivt att lägga sig på golvet i affären och skrika när en 4åring gör detsamma för att denne inte får godis, men i övrigt verkar det bäst att inte kopiera barnens beteende.

Men vad vet jag?
  • Miss Skywalker

Har du pratat med sonen direkt? Eftersom det inte är första gången sonen tar saker och pappan inte tar tag i det. Sen vet jag inte om jag skulle vilja vara sambo med någon som inte kan uppfostra sina barn och inte respekterar mitt behov av att ha mina privata saker ifred..

• molly50
    Anonym (Samma) skrev 2021-05-11 20:08:59 följande:
    Precis samma här. Det handlar om integritet. Barnen verkar ha förstått utan att vi pratat särskilt om det. De får gärna vara i vårt sovrum men frågar alltid om de får leta efter något speciellt i lådorna till sängbordet (och vi brukar svara ja vad jag kommer ihåg) eller någon byrålåda för att låna ett par strumpor t ex.

De har även frågat om de får låna något speciellt plagg att "klä ut sig" med och min dotter brukar fråga om hon får gå igenom smyckeskrinen och prova. Det brukar hon få men jag vill ha lite koll eftersom vissa saker där är värda lite mer.

Jag tycker det är en bra sak att man lär barn att respektera varandras integritet. Kylskåpet får givetvis de egna barnen gå i men jag tycker det skulle vara udda om någon av deras kompisar bara öppnade kylen och jag hoppas (och är säker på) att mina barn inte skulle göra det hemma hos kompisar.

Barnen går inte in i varandras rum utan att fråga först. Vi vuxna brukar vara välkomna förutom när de har kompisar där och vill vara ifred med dem. Givetvis respekterar vi det.
    Ja,det låter som här då.
    Våra barn brukar fråga om de t ex får titta på tv eller en film i vårt sovrum.
    Men de vet att de inte får gå i skåp och lådor t ex.
    Och att de inte får leka därinne.
    Däremot så kan de ju gå in i varandras rum utan att fråga ibland.
    Men även det har blivit bättre sedan det äldsta barnet började med delvis distansundervisning under pandemin och måste få vara ifred.
Svar på tråden Bonusbarn tar saker utan att fråga