• Anonym (Blunda och andas)

Oplanerat gravid - klarar jag verkligen av en till?

Jag har just fått mitt livs chock. Jag och mannen har redan tre små(!) barn. Går på piller, men har migrän som jag brukar kräkas av ibland. Tänkte inte på det där och då eftersom livet är så intensivt med småbarn. Uppenbarligen gav inte pillren fullgott skydd iaf, för nu är jag gravid. Med en fjärde!

Alla möjliga tankar far genom huvudet. Orkar jag? Vill jag? Vågar jag? Blir tokig på detta.

På ett plan så har jag ?alltid? velat ha fyra, men nu känner jag mig plötsligt osäker ändå.

Om vi behåller: Flytta till större kommer vi att göra ändå, så det är det minsta problemet. Byta bil måste vi dock.

Men har jag orken? Är fyra mycket jobbigare än tre? Jag tycker att tre är intensivt pga att de är tätt i ålder allihop. Är rädd att ångra mig ifall jag gör abort. Är 43. Mannen säger att det är upp till mig, han stöttar oavsett. Tror nog att han innerst inne vill ha en till.

• Svar på tråden Oplanerat gravid - klarar jag verkligen av en till?
  • Anonym (Fyra)

Jag stod inför samma val för ett par månader sen. Dock gällde det ett femte barn och de andra var inte så små. Jag valde abort. Det var nog fel val, jag mår väldigt dåligt över det idag även om jag fortfarande känner att argumenten för en abort var helt rätt. Jag trodde inte att jag skulle orka en till. Sen hade vi en stor oro för min hälsa under graviditeten.

Detta är ju antagligen din sista chans med tanke på din ålder. Så du måste verkligen vara helt säker om du väljer att avbryta. Det är tufft med många småbarn, men tiden går snabbt. Kanske kan ni orka med det tillsammans? Eller längtar ni efter en tid med större barn, då kanske abort är bättre. Orkar din kropp en graviditet till? hur blir det för de barn ni redan har om ni får en till? Hinner ni med dem då? Det är mycket att tänka på och det är inget lätt beslut. Jag hoppas att du hittar det bästa alternativet för er.

• Anonym (Blunda och andas)
    Anonym (Fyra) skrev 2021-05-13 09:52:45 följande:

Jag stod inför samma val för ett par månader sen. Dock gällde det ett femte barn och de andra var inte så små. Jag valde abort. Det var nog fel val, jag mår väldigt dåligt över det idag även om jag fortfarande känner att argumenten för en abort var helt rätt. Jag trodde inte att jag skulle orka en till. Sen hade vi en stor oro för min hälsa under graviditeten.

Detta är ju antagligen din sista chans med tanke på din ålder. Så du måste verkligen vara helt säker om du väljer att avbryta. Det är tufft med många småbarn, men tiden går snabbt. Kanske kan ni orka med det tillsammans? Eller längtar ni efter en tid med större barn, då kanske abort är bättre. Orkar din kropp en graviditet till? hur blir det för de barn ni redan har om ni får en till? Hinner ni med dem då? Det är mycket att tänka på och det är inget lätt beslut. Jag hoppas att du hittar det bästa alternativet för er.

Det är just att ångra mig så som du beskriver som jag oroar mig över mest. Men jag tänker även mycket på hur jag/vi ska orka och hinna. Frågan är hur mycket mer jobb det är med fyra än tre.

Rent fysiskt mår jag bra och har alltid haft lätta graviditeter då jag mått fint. Hade det bara varit för deras hade jag kunnat skaffa hur många barn som helst. Min kropp verkar som gjord för att vara gravid och föda. Även läkning och återhämtning efteråt har gått som en dans, så har alla förutsättningar för att det ska gå bra ytterligare en gång. Just detta är inget som bekymrar mig.

Jag är redan stressad som det är, det är mycket där skon klämmer för min del. Tänk om jag tar mig vatten över huvudet? Samtidigt blir de två äldre mer självgående... Resonerar fram och tillbaka här, som du märker.

Hur stor åldersskillnad är det mellan dina, och hur upplevde du att det var att gå från 3 till 4?
  • Anonym (Också ångest)

Är lite i samma sits... Men gravid med en 3a och är 47 år. Så ännu äldre än du, men mina två andra barn är lite större och går i skolan. Men hur ska jag tänka? Kommer dock ha svårt att göra abort, om nåt inte verkar väldigt fel på barnet. Tänker att de större barnen bör kunna hjälpa till med. Jag vill också ha råd. Jag tycker att du ska behålla barnet. Det är inte så lätt att fixa en abort heller. Du klarar det.

Svar på tråden Oplanerat gravid - klarar jag verkligen av en till?