• Anonym (Help)

Gravid-noja

Ok, så jag hade oskyddat sex typ runt ÄL i min förra cykel, och jag var verkligen säker på att jag inte hade nån ÄL den cykeln. Sen kom mensen precis på sin vanliga dag precis som väntat, men det konstiga var att den varade bara en dag och sen var det bara lite rosa-röda flytningar dag 2 och 3 (och även dag 1 var det en sparsam blödning). Nu börjar jag bli mer och mer nojig över att jag kanske trots allt hade ÄL den cykeln och att blödningen inte var mens utan nidblödning?? Men borde jag inte ha börjat märka nåt nu om jag verkligen är gravid?? Jag skulle i så fall vara precis i början av v7 (6+2) nu i så fall.

Jag vet att ingen annan kan säga om jag är gravid eller inte, men kan man vara gravid så långt gånget som  i v7 och fortfarande inte ha märkt några symtom?? Erfarenheter av detta??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-05-15 18:11
    Jag vet att det enda sättet att få svar på om jag är gravid är att ta ett test, men det vet jag som sagt redan. Det jag frågar om här är erfarenheter av tidiga gravsymtom, och jag skulle bli jätteglad om nån ville dela med sig av sina erfarenheter, både de som haft symtom tidigt och de som inte haft det!

• Svar på tråden Gravid-noja
  • Anonym (Lotta)

Enda sättet och få veta helt säkert är ju att göra ett graviditetstest. Vissa får de första symptomen runt V 7 men en del får ju inga symptom alls så du kan inte utgå ifrån det.

• Anonym (Help)
    Anonym (Lotta) skrev 2021-05-14 23:40:05 följande:

Enda sättet och få veta helt säkert är ju att göra ett graviditetstest. Vissa får de första symptomen runt V 7 men en del får ju inga symptom alls så du kan inte utgå ifrån det.

Ja, det är klart, det fattar ju jag också, men om det är väldigt ovanligt att vara i v7 och inte ha några symtom så hade det kännts lugnare, då kan jag iaf vänta ett par veckor till o se om min nästa mens kommer som den ska. Så det är mer det jag vill ha svar på. alltså hur vanligt det är att inte ha några symtom alls så långt fram som v7? Det kan ju inte vara speciellt vanligt?
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Help) skrev 2021-05-15 01:15:27 följande:

Ja, det är klart, det fattar ju jag också, men om det är väldigt ovanligt att vara i v7 och inte ha några symtom så hade det kännts lugnare, då kan jag iaf vänta ett par veckor till o se om min nästa mens kommer som den ska. Så det är mer det jag vill ha svar på. alltså hur vanligt det är att inte ha några symtom alls så långt fram som v7? Det kan ju inte vara speciellt vanligt?

Som jag svarade så är det olika från person till person och ingenting du ska förlita dig på. Jag kände runt V 7 men har vänner som inte haft ett enda gravsymptom. Men istället för att vänta tills nästa mens är det väl bättre och riva av plåstret och få veta så att du kan släppa det sen? Fattar inte varför du gör det så svårt för dig.
  • Anonym (Help)
    Anonym (Lotta) skrev 2021-05-15 01:54:20 följande:
    Som jag svarade så är det olika från person till person och ingenting du ska förlita dig på. Jag kände runt V 7 men har vänner som inte haft ett enda gravsymptom. Men istället för att vänta tills nästa mens är det väl bättre och riva av plåstret och få veta så att du kan släppa det sen? Fattar inte varför du gör det så svårt för dig.
    Ok så det är inte så ovanligt alltså..? Jag har försökt googla, men bara hittat att bara ungefär hälften känner tidiga symtom, men att de som först har sagt att de inte känt nåt sen säger att även de har känt tidiga symtom när de väl fått reda på vilka symtom man kan ha. men jag har ju inte känt och känner fortfarande inte någonting.  

Det finns flera anledningar till att jag "gör det så svårt för mig". Det finns bara ett apotek där jag bor och jag känner personalen där, och vill inte att de ska se att jag köper gravtest. Det känns för jävla onödigt att kasta ut pengar på nåt som förhoppningsvis är helt i onödan. Jag är helt enkelt rädd. Det är väl de tre främsta anledningarna.
  • Anonym (Online)

Du verkar inte vilja ha barn just nu, så ett test är väl en billig "försäkring" Om utgångsläget? Köp online :) finns nog sidor som skickar diskret, annars apotea och OM någon frågar kan du säga att köpa en lotion eller vad som helst

• Anonym (Nät)

Gravtest går beställa hem. 

• Anonym (Help)
    Anonym (Online) skrev 2021-05-15 04:46:10 följande:

Du verkar inte vilja ha barn just nu, så ett test är väl en billig "försäkring" Om utgångsläget? Köp online :) finns nog sidor som skickar diskret, annars apotea och OM någon frågar kan du säga att köpa en lotion eller vad som helst

Anonym (Nät) skrev 2021-05-15 13:16:31 följande:

Gravtest går beställa hem. 

Ja, det får ju bli från nätet jag köper om det blir aktuellt, fast gillar inte att handla online, och jag känner också att det är onödiga pengar när jag förhoppningsvis ändå får svar om ett par veckor när mensen förhoppningsvis kommer som den ska. Plus att jag helt enkelt är rädd för vad testet ska visa (och ja jag fattar att det är dumt). Men nu var det ju inte test jag frågade om, utan jag ville bara ha andras erfarenheter av gravsymtom. Jag borde kanske inte skrivit om min egen situation utan bara frågat om just det. 
  • Anonym (Nät)

Det går aldrig bedöma om man själv eller nån annan är gravid utifrån symptom eller inte symptom. Vissa går en hel graviditet och har aldrig vetat att de är gravida. En bekant till mig fick veta det först i 5:e månaden! Så det är därför vi rekommenderar ett test. Men man måste ju inte testa om man inte vill. Förr fanns ju inga test utan det var just tiden som fick utvisa huruvida man var gravid eller inte. Fast det kan ju vara bra att veta av flera skäl. Man slipper undra framför allt. 

• Anonym (Help)
    Anonym (Nät) skrev 2021-05-15 18:20:00 följande:

Det går aldrig bedöma om man själv eller nån annan är gravid utifrån symptom eller inte symptom. Vissa går en hel graviditet och har aldrig vetat att de är gravida. En bekant till mig fick veta det först i 5:e månaden! Så det är därför vi rekommenderar ett test. Men man måste ju inte testa om man inte vill. Förr fanns ju inga test utan det var just tiden som fick utvisa huruvida man var gravid eller inte. Fast det kan ju vara bra att veta av flera skäl. Man slipper undra framför allt. 

Nä, jag fattar det. Men jag tycker ändå att det hade varit hjälpsamt att veta mer om just gravsymtom. Det är inte för att avgöra om jag är gravid som jag vill höra andras erfarenheter om gravsymtom (det blir antingen nästa mens eller test om mensen inte kommer som får avgöra om jag är gravid eller inte). Anledningen till att jag vill höra andras erfarenheter är för att det hjälper mig i hur jag ska tänka så länge. Om det är jätteovanligt att inte ha några symtom kan jag ju använda det för att lugna tankarna under tiden som jag väntar på mensen (eller test), och om det är många som inte haft några tidiga symtom så är det ju också en form av vetskap. Jag vill inte låta sur eller otacksam, men om det är gravsymtom jag frågar om borde det ju inte vara så svårt att bara svara på det istället för att gång på gång ifrågasätta varför jag vill ha svar på det, eller förklara för mig att det inte är meningsfullt att få svar på det, när jag faktiskt tycker att det är meningsfullt. 

Men tack för att du berättade om din bekant, det är ju den typen av svar jag är intresserad av.
  • Anonym (Nät)

Utifrån några få svar här kommer du inte få nån form av statistik på hur många som har vilka symptom och vilken vecka. Jag har inte känt nåt före v.5. En bekant till mig visste innan mensen skulle komma med nästan alla. Vissa får typ "mens" i flera månader, andra blöder inte en droppe som gravida. Jag ville typ dö från före halva graviditeterna gått för jag mådde så dåligt. Andra jobbar tills dagen före de föder. 

Du kommer inte kunna sluta tänka eller oroa dig förrän du tatt ett test.

• Anonym (Help)
    Anonym (Nät) skrev 2021-05-15 18:58:13 följande:

Utifrån några få svar här kommer du inte få nån form av statistik på hur många som har vilka symptom och vilken vecka. Jag har inte känt nåt före v.5. En bekant till mig visste innan mensen skulle komma med nästan alla. Vissa får typ "mens" i flera månader, andra blöder inte en droppe som gravida. Jag ville typ dö från före halva graviditeterna gått för jag mådde så dåligt. Andra jobbar tills dagen före de föder. 

Du kommer inte kunna sluta tänka eller oroa dig förrän du tatt ett test.

Ok, tack för svar iaf!
  • Anonym (Online)

Jag kände knappt symtom före vecka 10 båda gångerna

• Anonym (Help)
    Anonym (Online) skrev 2021-05-16 09:22:43 följande:

Jag kände knappt symtom före vecka 10 båda gångerna

Åh, ok. Tack så jättemycket för svar!
  • Anonym (Lotta)
    Anonym (Help) skrev 2021-05-15 02:27:22 följande:

Ok så det är inte så ovanligt alltså..? Jag har försökt googla, men bara hittat att bara ungefär hälften känner tidiga symtom, men att de som först har sagt att de inte känt nåt sen säger att även de har känt tidiga symtom när de väl fått reda på vilka symtom man kan ha. men jag har ju inte känt och känner fortfarande inte någonting.  

Det finns flera anledningar till att jag "gör det så svårt för mig". Det finns bara ett apotek där jag bor och jag känner personalen där, och vill inte att de ska se att jag köper gravtest. Det känns för jävla onödigt att kasta ut pengar på nåt som förhoppningsvis är helt i onödan. Jag är helt enkelt rädd. Det är väl de tre främsta anledningarna.

Du kan ju beställa hem ett graviditetstest så har du löst det problemet.

100 kr skulle iaf jag tycka det vore värt för att slippa oroa mig och för att slippa göra abort flera veckor senare om det skulle visa sig att jag var gravid.

Ang din fråga: Jag har vänner som sagt att de aldrig mått illa under tidig graviditet medan jag gjorde det, men det vanliga är nog att man känner någon form av symptom.
  • Anonym (Help)
    Anonym (Lotta) skrev 2021-05-16 12:55:17 följande:
    Du kan ju beställa hem ett graviditetstest så har du löst det problemet.

100 kr skulle iaf jag tycka det vore värt för att slippa oroa mig och för att slippa göra abort flera veckor senare om det skulle visa sig att jag var gravid.

Ang din fråga: Jag har vänner som sagt att de aldrig mått illa under tidig graviditet medan jag gjorde det, men det vanliga är nog att man känner någon form av symptom.
    Tack för ditt svar! Ja, jag tänker ju också att det måste vara det vanligaste??

Ja om jag ska ta ett test så blir det från nätet. Ja alltså om testet visar att jag inte är gravid så skulle det ju innebära två veckor av oro som jag skulle slippa om jag testade nu, det är sant. Men om det skulle visa att jag ÄR gravid så skulle de två veckorna ju bli ännu värre än de redan är, och det skulle bli två veckor längre tid av verklig oro. Förstår du hur jag tänker? Abort är inte ett alternativ i mitt fall så den anledningen till att testa så tidigt som möjligt går bort helt.
Svar på tråden Gravid-noja