• Anonym (Barnskötaren)

Barnskötare! Vad har ni för lön?

Ni som är utbildad barnskötare och jobbar på förskola, vad har ni i lön?
    Hur gamla är ni, hur länge har ni jobbat och vart bor i landet bor ni?

• Svar på tråden Barnskötare! Vad har ni för lön?
  • Anonym (BSK)

Jag är 36 år, har arbetat som barnskötare under 15 år inom kommunal verksamhet och bor i Malmö. Min ingångslön när jag började låg på 16400 kronor - idag tjänar jag 25.250 kronor innan skatt. 

Min lön har påverkats av olika saker genom åren - positivt och negativt, beroende på vilka val jag har gjort genom livet. Om jag bara hade stannat kvar inom samma kommun så hade jag garanterat haft högre lön idag.

Jag var outbildad när jag började jobba och så fort jag fick min barnskötarutbildning så fick jag 1000 kronor i löneförhöjning (idag finns ju någon form av minimilön beroende på om man är utbildad eller outbildad, vilket inte fanns då, vad jag vet.)

Det största misstaget jag gjorde var att flytta till Västerås för 8 år sedan, där lönerna är avsevärt lägre än i Malmö. Jag gick då från 21.000 kronor ner till 19.000 kronor och därefter sade jag upp mig och var jag föräldraledig under 2 år under tiden som jag flyttade tillbaka till Malmö.

Det var svårt att få upp lönen igen när jag flyttade till Malmö 3 år senare och efter en tuff förhandling hamnade jag på 21.000 kronor igen. Efter ett år var jag uppe i 21.350 kronor.

För att öka lönen ytterliggare så började jag arbeta i Trelleborg (ca 3 mil från Malmö) där jag fick 23.000 kronor i en slags projektformsanställning som "vikarierande förskollärare" under ett år. Nackdelen med detta var att det var ett vikariat och jag hade säkert kunnat öka lönen ytterligare om jag inte hade valt att säga upp mig eftersom det blev för jobbigt med pendlingsavstånd och småbarn. Efter ett år i Trelleborg så flyttade jag tillbaka till Malmö, men nekades löneökning det kommande året pga att lönen förhandlas när man byter arbete och man ansåg att sist jag arbetade i Malmö så hade jag 21.000 kronor. Ingen hänsyn togs till att jag hade arbetat under flera år efter det. I praktiken så innebar detta att jag låg på 23.000 kronor under nästan 3 års tid.

Den löneökning jag i övrigt har fått genom åren har handlat om alltifrån 250 kr till 1200 kronor, men det har också helt och hållet berott på vad jag har uträttat och vilket ansvar jag har tagit på min arbetsplats. 

Svar på tråden Barnskötare! Vad har ni för lön?