• Nittioåtta

    Babyskydd? Isofix?

    Hej!

    Det är snart dags att köpa babyskydd men jag förstår ingenting och blir bara förvirrad av att läsa. Vi har inga isofix-fästen i bilen vad jag vet - vad behöver vi då köpa utöver babyskyddet?

    Ser att det säljs bas till många babyskydd, ska man köpa till detta om man inte har isofix eller är det bara för bilar med isofix?

    Har ni dessutom tips på bra babyskydd?

  • Svar på tråden Babyskydd? Isofix?
  • Anonym (Em)

    Det finns basar som monteras med bälte oxå, inte bara isofix. Jag skulle helt klart köpa bas till babyskyddet. Åtminstone Axkid babykid och Britax Primo bas kan monteras med bälte.

  • Anonym (G)

    Isofixfästen är en liten metallögla i bilsätena för snabbläste till bland annat babyskyddsbasen. Det gör att man inte behöver spänna fast det med säkerhetsbältet och det går snabbt att ta i och ur om man vill byta mellan bilar osv.

    Att ha en bas till babyskyddet är smidigt då basen spänns fast med säkerhetsbältet (om man inte har Isofix), sen snäpper man dit babyskyddet när man sätter dit det. Har man inte basen måste man spänna fast babyskyddet med säkerhetsbältet varje gång.

    Det är väldigt smidigt med en bas som gör att man inte behöver krångla med bältet varje gång, tex störa bebisen när den har somnat i bilen.

    Vi hade britax med en bas. Till britax finns också många adaptrar som gör att de kan passa till ert barnvagnschassi. Väldigt smidigt om man handlar och barnet somnat. Då lyfter man bara ut hela babyskyddet och sätter det direkt på chassit. Bebisen kan fortsätta sova medan man förhoppningsvis får handla i lugn och ro

    Adaptrarna köper man separat beroende på vilken vagn man har.

  • Anonym (Isofix)

    Vad har ni för bil? Det var runt 2004 standarden kom i Europa.

    Du måste känna mellan sätesryggen och sittdelen. Där inne sitter metallfästena.

  • Holy93

    Vi köpte en britax primo då min sambo har isofix i sin bil och jag äger en äldre bil utan isofix, så den basen går att spänna med bälte och isofix (eftersom vi var osäkra vilken bil vi kommer åka med mest när bebisen är född). Babyskyddet klickas därefter bara i basen.

  • trollhona
    Nittioåtta skrev 2021-05-15 22:46:59 följande:

    Hej!

    Det är snart dags att köpa babyskydd men jag förstår ingenting och blir bara förvirrad av att läsa. Vi har inga isofix-fästen i bilen vad jag vet - vad behöver vi då köpa utöver babyskyddet?

    Ser att det säljs bas till många babyskydd, ska man köpa till detta om man inte har isofix eller är det bara för bilar med isofix?

    Har ni dessutom tips på bra babyskydd?


    Isofix är de två metallöglorna som sitter i sätet (vanligast i bak, finns även i fram på vissa bilar) barnstol med isofix fäster man i öglorna och det ger en ökad säkerhet för barnet än en vanlig stol.
    Vanligen säljs barnstolar med stolsats + isofixbas. Då kan du ha kvar basen i bilen och ta med dig stolen, ex för att placera i en annan bil för att den saknar isofix fästen.

    Barn åker alltid säkrast med isofix.

    Britax och Axkid har bäst barnstolar, men allt som säljs på svenska marknaden är ju godkänt för EU standard.
  • Anonym (Isofix)

    https://www.bäst-i-test.se/babyskydd

    Nr. 7 Maxi-Cosi CabrioFix har både Isofix och bilbältesspännen. Vi hade den modellen men använde enbart med isofixbasen. Då kan ni vara flexibla beroende på vilken bil ni åker i (om ni kommer låna bil eller åka med mormors etc.).

  • Nittioåtta
    Anonym (Isofix) skrev 2021-05-16 11:49:30 följande:

    Vad har ni för bil? Det var runt 2004 standarden kom i Europa.

    Du måste känna mellan sätesryggen och sittdelen. Där inne sitter metallfästena.


    En hyundai (2013), kan ingenting om bilar men min man sa att det inte fanns.

    Och tack alla för kommentarerna, ska kolla upp det närmare.
  • Idaaarv
    Nittioåtta skrev 2021-05-17 11:31:54 följande:

    En hyundai (2013), kan ingenting om bilar men min man sa att det inte fanns.

    Och tack alla för kommentarerna, ska kolla upp det närmare.


    Finns förberett för isofix i er bil. Alla bilar i EU skall vara utrustade med isofix eller vara förberedd för isofix. Vi köpte och monterade själv i vår volvo från 2005, superenkelt.
  • Anonym (M)
    Nittioåtta skrev 2021-05-17 11:31:54 följande:

    En hyundai (2013), kan ingenting om bilar men min man sa att det inte fanns.

    Och tack alla för kommentarerna, ska kolla upp det närmare.


    Det finns helt klart Isofix i er bil!! Känn efter mellan sätet och ryggstödet ska du se..
  • Mint

    Vi köpte en Maxi Cosi med isofixbas. Men såhär i efterhand hade vi gott klarat oss utan bas eftersom vi kör så lite. Dock väldigt smidigt med bas, bara att knäppa loss och bära ut barnet.

    Kör du bara någon gång i veckan eller så skulle jag hoppa över bas. Babyskyddet används så kort tid ändå.

    Och bor du inte på landet eller av annan anledning är helt beroende av att ta med barnet i bilen för att handla mat - avvakta med babyskyddsadapter till vagnen också. Jag köpte (som tur är) begagnade och har använt exakt NOLL gånger.

  • TurkosDream

    Har en fundering på ämnet.
    Jag har två framåtåkande barn med bilstol med ISOfix, vanlig 5sitsig bil (fullstort mittensäte utan ISOfix)

    Hur hade ni satt stolarna? I dagsläget sitter varsitt barn vid varsin dörr bak, pga isofix. Men känns väldigt omständligt att ha babyskyddet i mittensätet?

Svar på tråden Babyskydd? Isofix?