Anonym (Varför?) skrev 2021-05-17 12:39:03 följande:
Men du svarade ju inte på hennes fundering? Det är väl en skillnad att en person med konstaterad herpes sen innan får ett utbrott under graviditet som går över innan förlossning, mot att personen har ett aktivt pågående genitalr herpesutbrott vid vaginal förlossning?
De fall du refererade till - vad gällde de? Om du även hittat info på att samma fara finns under graviditeten som vid förlossning så hänvisa gärna till källa, för jag har just hört (och läst på 1177) att det är en skillnad där.
Nä det är sant. Borde hållit käften om det och låtsats som ingenting. Jag rekommenderade henne mot hennes vilja att ta kontakt med vården angående detta men det var dumt, det är bättre att enbart lyssna på andra herpessmittade och ta det därifrån helt enkelt.
Jag refererade till kvinnan med det skadade barnet för att ge lite perspektiv men är precis lika irrelevant som för de som det gått bra för då det inte säger någonting om henne situation.
Jo herpes ligger ju latent och ger inte alltid symtom vid utbrott så är ju verkligen värt att chansa på att man inte har det vid en förlossning. Lycka till.