• Anonym (TS)

Skäms för att jag inte vågar vaccinera mig.

Har den senaste tiden, efter att ha läst här och läst kvällstidningarnas chattar, fått såna skuldkänslor för att jag inte törs vaccinera mig mot covid19 under graviditet. Jag vågar verkligen inte just nu innan det finns mer studier och tydligare rekommendationer.

Men känslan jag har är att jag riskerar mitt barn genom min rädsla att ta vaccinet som gravid. Att det säkert kommer födas tidigt nu, få problem och att jag inte ger det antikroppar första månaderna. Att jag är dålig och feg. Jag är också normalt så väldigt pro-vaccin, har aldrig tvekat för en vaccination i hela livet, innan nu, vilket gör att min oro nu är helt ny för mig. Men då har det alltid rört beprövade vaccin och bara mig själv.

Känner nu en press att jag borde ta vaccin för att inte bli ansedd som vaccinmotståndare och osolidarisk i en pandemi, vilket inte gör något enklare. Är också oroad för att komma till en förlossning ovaccinerad, om vården kommer se ned på mig där, och om jag kommer ses som en dålig förälder om mitt barn inte fått med sig antikroppar som spädbarn för att jag inte vaccinerat mig. Så det känns som trycket att jag borde vaccinera mig trots hur jag känner det för att också vara duktig och hjälpa till. (Duktig är nog fel uttryck. Men för att inte ses som en antivaxxer.)

Om jag någonsin blir gravid igen hoppas jag det inte är i en pandemi med den här typen av val, det är då ett som är säkert...

• Svar på tråden Skäms för att jag inte vågar vaccinera mig.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Samma?) skrev 2021-05-18 12:04:17 följande:

Men du kommer ju inte att vara gravid för alltid. Vaccinera dig när barnet är fött. Ingen kommer se ner på dig för det.

Och varför är det ens så viktigt vad andra tycker? De flesta (om inte alla?) som svarat i tråden tycker ju inte att det är nåt konstigt om du avstår. Ändå verkar det ju inte betrygga dig det minsta.

Tror det är min egen osäkerhet som förstagångsförälder som spelar in, rädslan att göra fel helt enkelt. Och jo, det betryggar mig att läsa tråden.
    Ticketocka skrev 2021-05-18 12:12:46 följande:

Nu skriver jag detta av vänlighet, inte för att försöka trycka till dig, hoppas du inte tar illa upp.

Men det blir lite av ett självpåtaget martyrskap, att du går runt och gör detta till en enormt stor grej där du tror att allas ögon är riktade mot dig. Förstår om du kan uppleva det så, men världen där ute har nog med att få ihop bokningssystem, andra dosen i tid, övertyga icke-gravida att vaccinera sig och så vidare. Jag hade inte heller velat vaccinera mig om jag varit gravid, med dessa otydliga budskap som ändras från dag till dag. Njut istället av din graviditet, du har tid att ta sprutan sen.

Tar inte illa upp. Och det är nog som du säger jag som förstorar det med just för att jag själv upplever att jag inte just nu vågar bidra till immuniteten eller ta ett vaccin, något som är nytt för mig att känna. När jag då fått kommentarer (inte i denna tråd utan utanför FL) som spätt på det så har jag nog tagit det lite illa.

Är ju superglad för graviditeten i sig!
    Anonym (.) skrev 2021-05-18 12:32:48 följande:

Fast du har ju en anledning till att vänta med vaccineringen, ingen kommer att döma dig för det.

Varför bryr du dig så mycket om andras åsikter i media, du känner inte dom. När det handlar om solidaritet så handlar det om att man vill att alla som är friska och kan vaccinera sig ska göra det, inte riskgrupper, inte gravida osv. Det är inte dig de pratar om.

Du måste nog gaska upp dig och låta andras åsikter rinna av dig. Annars kommer du att få stora problem som förälder.

Jag kände det värre när jag klassades som grupp som kunde vaccinera mig, eftersom det då mer blir också mig man pratar om, till del iaf.

Du har rätt i att jag behöver jobba på det. Allt med detta är nytt för mig, jag har varit rätt bra på att låta andras åsikter rinna av mig om annat men det här med att vara i en föräldraroll är nytt.

???

Tack till alla som tar sig tid att svara i tråden iaf!!
  • Anonym (Samma?)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-18 12:46:33 följande:
    Tror det är min egen osäkerhet som förstagångsförälder som spelar in, rädslan att göra fel helt enkelt. Och jo, det betryggar mig att läsa tråden.

Nu skriver jag detta av vänlighet, inte för att försöka trycka till dig, hoppas du inte tar illa upp.

Men det blir lite av ett självpåtaget martyrskap, att du går runt och gör detta till en enormt stor grej där du tror att allas ögon är riktade mot dig. Förstår om du kan uppleva det så, men världen där ute har nog med att få ihop bokningssystem, andra dosen i tid, övertyga icke-gravida att vaccinera sig och så vidare. Jag hade inte heller velat vaccinera mig om jag varit gravid, med dessa otydliga budskap som ändras från dag till dag. Njut istället av din graviditet, du har tid att ta sprutan sen.

Tar inte illa upp. Och det är nog som du säger jag som förstorar det med just för att jag själv upplever att jag inte just nu vågar bidra till immuniteten eller ta ett vaccin, något som är nytt för mig att känna. När jag då fått kommentarer (inte i denna tråd utan utanför FL) som spätt på det så har jag nog tagit det lite illa.

Är ju superglad för graviditeten i sig!Jag kände det värre när jag klassades som grupp som kunde vaccinera mig, eftersom det då mer blir också mig man pratar om, till del iaf.

Du har rätt i att jag behöver jobba på det. Allt med detta är nytt för mig, jag har varit rätt bra på att låta andras åsikter rinna av mig om annat men det här med att vara i en föräldraroll är nytt.

???

Jag förstår, det här med ny roll som förälder. Jag var så jäkla konflikträdd och dålig på att stå upp för mig själv innan jag fick barn. Men jag var bara tvungen att lära mig, mitt barn måste jag stå upp för. Och det har kommit många situationer där jag måste göra det i verkliga livet. Och för alla beslut man måste ta.
    Det kommer med tiden, du kan börja träna redan nu genom att lyssna på dig själv och känna att du fattar riktiga beslut för dig och ditt barn. Det kommer att gå fint! :)
  • Anonym (TS)
    Anonym (Samma?) skrev 2021-05-18 12:51:27 följande:

Jag förstår, det här med ny roll som förälder. Jag var så jäkla konflikträdd och dålig på att stå upp för mig själv innan jag fick barn. Men jag var bara tvungen att lära mig, mitt barn måste jag stå upp för. Och det har kommit många situationer där jag måste göra det i verkliga livet. Och för alla beslut man måste ta.

Det kommer med tiden, du kan börja träna redan nu genom att lyssna på dig själv och känna att du fattar riktiga beslut för dig och ditt barn. Det kommer att gå fint! :)

Ja, jag hoppas jag lär mig detta med. Jag hade tänkt igenom så mycket saker tänkte jag med inför graviditeten (när jag hoppades kunna bli gravid) eftersom jag längtat länge och har haft gott om tid att tänka och fundera hur jag såg på olika saker i föräldraskapet. Men jag hade inte med på listan att ta beslut om ett nytt vaccin under graviditet. Den var otippad. Att ta beslut om saker där jag inte vet hela bilden heller när man ska ta beslutet tycker jag alltid är svårt, men det gör kanske alla...
  • Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-18 12:46:33 följande:

Är ju superglad för graviditeten i sig!Jag kände det värre när jag klassades som grupp som kunde vaccinera mig, eftersom det då mer blir också mig man pratar om, till del iaf.

???

Glöm detta med vaccinationer nu, ta det beslutet sedan när barnet är fött. Detta ska vara den bästa tiden i ditt liv (ja, jag vet att pandemin ställer till det), snart kommer bebisen och du kommer att få så mycket annat kul att fokusera på. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2021-05-18 13:19:19 följande:

Glöm detta med vaccinationer nu, ta det beslutet sedan när barnet är fött. Detta ska vara den bästa tiden i ditt liv (ja, jag vet att pandemin ställer till det), snart kommer bebisen och du kommer att få så mycket annat kul att fokusera på. 

Tack. Jo, pandemin ställer till det. Samtidigt valde jag att försöka skaffa barn i en pandemi, men pga min ålder kände jag att det inte gick att vänta, eftersom fertiliteten sjunker fort när man är äldre om man har otur.

Ska försöka njuta av de sista månaderna och fokusera på allt som kommer bli kul med bebis också, den är något så otroligt efterlängtad så jag ser fram emot att lära känna den här nya lilla människan, något enormt.
  • Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2021-05-18 13:19:19 följande:

Tack också för dina vänliga svar och råd, jag uppskattar dem.

Tror mycket av att jag skäms nog ligger i mig själv, att jag normalt förespråkar vaccin så mycket och nu inte känt att jag vågar bara hoppa på det som gravid rätt av. Det kanske visar sig i framtiden att det var helt helt riskfritt under graviditet, och då har jag ju skippat det i onödan om jag inte tar det nu. Men det är ju i mig själv den känslan nog mkt kommer ur.
  • Anonym (K)

Du behöver väl inte diskutera detta med någon annan? Bara ljug i så fall, det hade jag gjort.

• Anonym (*-*)

Vilken vecka är du i?

Vilken vecka fick du erbjudande om vaccin?

Det finns inge allmän rekommendation om att gravida ska vaccinera sig så när du blev erbjuden vaccin så var det för att du tillhör en riskgrupp.

Här kan du läsa lite om du vill:

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-bereds...#_86207

Klippt:

Om en kvinna har en sjukdom eller ett tillstånd som kan innebära en ökad risk för svår sjukdom rekommenderas vaccination även om hon är gravid. Det gäller:

Kronisk hjärt- och kärlsjukdom, inklusive stroke och högt blodtryck. Kronisk lungsjukdom såsom KOL samt svår och instabil astma. Andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad förmåga att hosta. Kronisk lever- eller njursvikt. Diabetes typ 1 och typ 2. Tillstånd som innebär påverkan på immunförsvar på grund av sjukdom eller behandling.

Graviditet hos kvinnor som är över 35 år eller har ett BMI över 30 bedöms alltid som en riskgraviditet och de bör därför också erbjudas vaccination mot covid-19.

Det finns inga skäl att ge ett vaccin under första tredjedelen av graviditeten. Därmed rekommenderas vaccination efter 12:e graviditetsveckan. Logistik och rutiner vid ordination av vaccination sker enligt regionala riktlinjer.

I nuläget avvaktar Folkhälsomyndigheten med en generell rekommendation för vaccination till alla gravida, men följer kunskapsutvecklingen.

Uppdaterad: 2021-04-28 11:30

Direktlänk till frågan
  • Anonym (TS)
    Anonym (*-*) skrev 2021-05-18 20:35:30 följande:

Vilken vecka är du i?

Vilken vecka fick du erbjudande om vaccin?

Det finns inge allmän rekommendation om att gravida ska vaccinera sig så när du blev erbjuden vaccin så var det för att du tillhör en riskgrupp.

Här kan du läsa lite om du vill:

www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-bereds...

Klippt:

Jag är gravid ? kan jag vaccinera mig?
     Lyssna
    Om en kvinna har en sjukdom eller ett tillstånd som kan innebära en ökad risk för svår sjukdom rekommenderas vaccination även om hon är gravid. Det gäller:

Kronisk hjärt- och kärlsjukdom, inklusive stroke och högt blodtryck. Kronisk lungsjukdom såsom KOL samt svår och instabil astma. Andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad förmåga att hosta. Kronisk lever- eller njursvikt. Diabetes typ 1 och typ 2. Tillstånd som innebär påverkan på immunförsvar på grund av sjukdom eller behandling. Graviditet hos kvinnor som är över 35 år eller har ett BMI över 30 bedöms alltid som en riskgraviditet och de bör därför också erbjudas vaccination mot covid-19.

Det finns inga skäl att ge ett vaccin under första tredjedelen av graviditeten. Därmed rekommenderas vaccination efter 12:e graviditetsveckan. Logistik och rutiner vid ordination av vaccination sker enligt regionala riktlinjer.

I nuläget avvaktar Folkhälsomyndigheten med en generell rekommendation för vaccination till alla gravida, men följer kunskapsutvecklingen.
    Uppdaterad: 2021-04-28 11:30

Direktlänk till frågan
    Tack. Har läst allt som finns på FHM sedan innan, försökt få mer info, och läst alla studier jag kunnat hitta på nätet med. Är inte i någon annan riskgrupp än att jag är över 35.
  • Anonym (*-*)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-18 21:10:11 följande:
    Tack. Har läst allt som finns på FHM sedan innan, försökt få mer info, och läst alla studier jag kunnat hitta på nätet med. Är inte i någon annan riskgrupp än att jag är över 35.
    Vilken vecka är du i och vilken vecka fick du tid till?
  • Glinda från Oz

Vänta tills efter du fött. Jag tycker inte det är konstigt alls, alla får inte ens vaccinera sig nu så det kommer vara massor av ovaccinerade när du föder. 

• Anonym (TS)
    Glinda från Oz skrev 2021-05-19 17:47:30 följande:

Vänta tills efter du fött. Jag tycker inte det är konstigt alls, alla får inte ens vaccinera sig nu så det kommer vara massor av ovaccinerade när du föder. 

Det är sant. Det är mest den här känslan av att om jag som får vaccinera mig nu skulle få covid trots min extrema försiktighet känns det som jag skulle bli så sedd ned på, även om det är pga rädsla när inte alla rekommenderas än som får mig att tveka, inte att jag är mot vaccin som företeelse. Skulle bara vilja snabbspola tills barnet är här.
  • Glinda från Oz
    Anonym (TS) skrev 2021-05-23 16:15:30 följande:

Det är sant. Det är mest den här känslan av att om jag som får vaccinera mig nu skulle få covid trots min extrema försiktighet känns det som jag skulle bli så sedd ned på, även om det är pga rädsla när inte alla rekommenderas än som får mig att tveka, inte att jag är mot vaccin som företeelse. Skulle bara vilja snabbspola tills barnet är här.

Det går att få Corona fast man är vaccinerad också. Vårdpersonal känner såklart till att du inte är vaccinerad, resten har inte med det att göra. Jag hade ljugit.
  • Anonym (TS)
    Glinda från Oz skrev 2021-05-23 18:13:39 följande:

Det går att få Corona fast man är vaccinerad också. Vårdpersonal känner såklart till att du inte är vaccinerad, resten har inte med det att göra. Jag hade ljugit.

Jag tycker det är ett sånt himla stort beslut som läggs på individen bara. Har verkligen ansträngt mig massivt för att ta reda på risker, pratat med BM och läst hur många studier som helst. Men det finns så lite information just för att man inte hunnit publicera något än på resultat från de som fick vaccinet tidigt som gravida eller hunnit följa upp barnen än. Det går ju inte att hitta info som inte kommit än liksom. Och på det ska jag ta ett beslut om ett vaccin. Regionen jag är i hade inte fått någon alls info heller, de gick bara på FHMs websida.

Hade så önskat att FHM hade lämnat rekommendationerna orörda eller sagt att gravida kunde erbjudas vaccinet efter v 20 efter samråd och riskbedömning med läkare. Inte pekat ut en grupp allmänt när inte vården har mer råd att ge när man vill bolla med dem.
  • Anonym (Mia)

Sluta skäms, stå på dig!

Jag vågar inte heller, och det beror på att jag fått medelsvåra, långvariga biverkningar av vaccin innan. Det sticker folk i ögonen, man blir hatad på, kallad anti vaxer mm. Jag är glad att andra vaccinerar sig dock.

• Glinda från Oz
    Anonym (TS) skrev 2021-05-23 18:24:57 följande:

Jag tycker det är ett sånt himla stort beslut som läggs på individen bara. Har verkligen ansträngt mig massivt för att ta reda på risker, pratat med BM och läst hur många studier som helst. Men det finns så lite information just för att man inte hunnit publicera något än på resultat från de som fick vaccinet tidigt som gravida eller hunnit följa upp barnen än. Det går ju inte att hitta info som inte kommit än liksom. Och på det ska jag ta ett beslut om ett vaccin. Regionen jag är i hade inte fått någon alls info heller, de gick bara på FHMs websida.

Hade så önskat att FHM hade lämnat rekommendationerna orörda eller sagt att gravida kunde erbjudas vaccinet efter v 20 efter samråd och riskbedömning med läkare. Inte pekat ut en grupp allmänt när inte vården har mer råd att ge när man vill bolla med dem.

Hur menar du att vi ska göra istället? Tvångsvaccinera? Det finns ju rekommendationer så man behöver inte tänka själv alls om man inte vill det. Som du säger har vaccinet funnits i för kort tid så forskning existerar helt enkelt inte.
  • Anonym (TS)
    Glinda från Oz skrev 2021-05-23 20:33:56 följande:

Hur menar du att vi ska göra istället? Tvångsvaccinera? Det finns ju rekommendationer så man behöver inte tänka själv alls om man inte vill det. Som du säger har vaccinet funnits i för kort tid så forskning existerar helt enkelt inte.

Nej, absolut inte. Men om alla gravida är en riskgrupp kunde väl alla gravida erbjudits det, i samråd med vården. Som en del andra vaccin, för en riskavvägning. Men det är kanske att det inte finns personal till det.
Svar på tråden Skäms för att jag inte vågar vaccinera mig.