Anonym (Men sluta) skrev 2021-08-18 09:52:29 följande:
Om det nu är så uppenbart falskt, varför är det då så viktigt att dölja? Ingen skulle censurera mig om jag säger att jorden styrs av en lila albatross. För det går ingen på, för det är inte sant.
Ja, vaaaarför skulle två forskare som är beroende av pengar bita handen som föder dem.....? Suck.
Det är inte censur om dina inlägg tas bort när du bryter mot forumregler. Det finns ingen konspiration för att dölja sanningen. Sprider man dynga som gäst hos någon ska man vara beredd på att det rensas bort. Vill du propagera för dina feltolkningar, så står det dig fritt att göra det på din egna plattform. Vill du skriva på en plattform som någon annan äger behöver du följa dennes regler
Bestäm dig över vilken vanföreställning du vill sprida. Antingen är "studien" skriven av forskare som vågar berätta SANNINGEN, eller så är de köpta och vågar inte sätta sig upp mot den "handen som föder dem". Vilket ska det vara?
Eller så kanske occams rakkniv är den vettiga lösningen. Forskarna skrev en commentary om AAR och RRR och blev upprörda när antivaxxare feltolkar den och använder den för att sprida propaganda.
Ibland, speciellt när hemska saker händer, är det enklare att tro att någon har makt att styra över gott och ont. Om det inte är gud så är det Big Pharma, eller staten, eller ryssarna. Tron att någon har makten att stoppa det hemska ger en känsla av kontroll, trygghet och tröst.
Men hemska saker händer utan anledning. Allt går inte att kontrollera, fruktansvärda saker händer utan att det finns någon att skylla på. COVID-19 är en sådan sak. Vaccin är en dellösning för att begränsa risker, begränsa skadeverkan och räddar liv. Att propagera mot vaccin är som att bråka med brandmän som släcker en skogsbrand. Man kan inte ställa elden till svars, men brandmän kan man skälla på.
Jag tror inte att jag kan få dig att ändra dig genom att bemöta dig med fakta. Konspirationsteorier är känslodrivna och fakta fungerar inte mot känslor.
För mig räcker min vetenskapliga bakgrund för att jag ska veta att vaccin, social distansering, handsprit, mask är bra och beprövade lösningar mot smittspridning. Jag blir dessutom mer förstärkt i min vetskap genom att jag har personligen varit i kontakt med läkare, sjuksköterskor och andra yrkesgrupper som dagligen jobbar med patienter med COVID-19 och 100% har varit vaccinerade. Ingen har varit tveksam till vaccinet. De är inte köpta av något läkemedelsbolag, de jobbar på fältet och vet vad COVID-19 handlar om. De är heller inte blinda får, utan medicinskt utbildade.