Finns det situationer som dessa?
Finna det situationer bland separerade föräldrar med stabila förhållanden där mamman ändå låter sitt barn bo hos pappan på heltid hela gymnasiet för att mamman låter bosätta sig utomlands?
Är det skandal?
Finna det situationer bland separerade föräldrar med stabila förhållanden där mamman ändå låter sitt barn bo hos pappan på heltid hela gymnasiet för att mamman låter bosätta sig utomlands?
Är det skandal?
Jag har varit med här på familjeliv sedan 2001 med olika nick. Det här var en av de märkligaste frågorna hittills.
Nej, det är inte fel om tonåringen är med på det.
Om det skulle vara fel, så ja, då rör det ju enbart ditt barn och då får du tänka ett varv till, men det innebär inte att det är fel ändå.
Just Haparandra/Torneå tycker jag inte riktigt räknas. Det är ju gångavstånd emellan städerna, eller ja, det är ju i princip samma stad. Är ju som att föräldrarna bara bor i olika stadsdelar...
Är väl inga konstigheter, beror på hur långt bort och hur länge. Och hur vettig pappan är!
Men barnet är ju nästan vuxet. Tycker inte det är skandal.
Nej, en 16-åring är inte vuxen. Inte heller i princip vuxen. Vad är viktigare än ditt barn? Helt sjuk tanke tycker jag. Skandal är något annat, men det är hjärtlöst, själviskt och ogenomtänkt.
Är väl inga konstigheter, beror på hur långt bort och hur länge. Och hur vettig pappan är!
Men barnet är ju nästan vuxet. Tycker inte det är skandal.
Det är klart att det förekommer, men helt normalt tycker jag inte att det är. Barnen är för unga, när de går på gymnasiet, för att mamma ska flytta iväg. Det geografiska avståndet måste inte vara fel, men initiativet ska komma från barnet i den åldern anser jag, om det t.ex. vill läsa ett år utomlands, eller vara au pair eller något. Mamma ska finnas därhemma, och barnet ska alltid veta att det kan komma tillbaka till föräldrahemmet när som helst.
Jag tycker att man som mamma ska vänta tills barnen själva har valt att flytta hemifrån, och gärna så att man ser att de har ett stabilt boende också, innan man börjar flytta iväg utomlands själv. Eller ens längre bort inom Sverige, för den delen. Denna kvinna prioriterar inte sina barn.
Sedan känner jag även, att om det är på grund av en ny karl hon flyttar, så är det ännu värre än om hennes arbetsplats har flyttat och hon inte har så mycket val än att flytta med, om hon ska ha jobbet kvar. Det sista kan en gymnasist fatta, men knappast det förra.
Känner likadant. Många pappor jag vet vår utomlands medan mammorna tar ensam vårdnad i vårat land. De är skilda.
Då kan väll mammor vara utomlands likaså?
Stor skillnad i hur barnet är, hur boendesituationen ser ut idag samt hur kommunikationerna till landet ser ut/plan för att träffas.
En sextonåring kan vara väldigt omogen, instabil, känslig och i stort behov av sina föräldrar. En sextonåring kan även vara mogen, stabil och på väg att klara sig själv, flytta hemifrån osv. Det finns tex många som inackorderar sig på skolan eller i närheten av skolan hos tex en släkting.
Bor barnet växelvis idag, med lika mycket tid hos båda föräldrarna? Trivs barnet hos pappan? Då är det tänkbart att utgångspunkten är ok jämfört med om barnet idag bor heltid hos mamma med bara tex helgumgänge med pappan, eller om barnet inte trivs att bo med pappan. Det är även stor skillnad i att flytta till USA och till Danmark/Norge/Finland..
Som sagt är det en massa olika saker som spelar in, men jag tänker såhär.. om man behöver rättfärdiga sin flytt med "det finns massor av pappor som flyttar" och tänker ordet "skandal", ja, då är man nog INTE i en av situationerna ovan där det hade varit ok.
Känner likadant. Många pappor jag vet vår utomlands medan mammorna tar ensam vårdnad i vårat land. De är skilda.
Då kan väll mammor vara utomlands likaså?
Ett barn över 16 år är är ju i princip vuxet?
Beror lite på orsakerna till varför man väljer att flytta utomlands och om man har haft andra alternativ att välja mellan.
Sedan är det väl inte mer skandal att en mamma "lämnar" sitt barn hos den andre föräldern på heltid än alla pappor som lämnar sina barn hos den andre föräldern.
Önskar ofta att fler mammor ibland kunde inse att deras barn faktiskt skulle ha det bättre hos sina fäder i vissa fall.
Särskilt där mammor har dålig ekonomi och arbetslöshet/sjukdomshistorik osv.
Det har ju inget med att göra om det är mamman eller pappan som ungdomen kommer att bo hos. Det har att göra med vem ungdomen är, vilken relation hen har med mamma och pappa, hur denna flytt är planerad, varför, var, när, hur länge och hur planen för framtida relation ser ut. Det kan gå bra och det kan gå åt skogen.
Ungarna bodde här (nu är bara en kvar hos mig) när de gick gymnasiet/universitet/började jobba.
Jag bor i stan, deras mamma utanför. Innan det hade jag varannan helg. Tre döttrar.
Vet inte om vi är så värst normala. Min exfru har lite speciell humor, hon var väldigt medveten om hur mycket de bråkade med varandra, så hon kunde skicka meddelanden med "Lite skillnad nu från varannan helg va?" med smileyface väldigt medveten om att det var bråk, skrik, gräl osv. Eller kunde ringa upp och säga hej osv. de vanliga trevligheterna och sedan säga åt mig att lyssna. Så gick hon runt i radhuset och filmade för att visa hur tyst och lugnt det var.
Men ja, en jäkla skillnad från varannan helg mot heltid.