• Anonym (TS)

Hur skulle ni placera 50.000 på tre år?

Som rubriken lyder.

• Svar på tråden Hur skulle ni placera 50.000 på tre år?
  • Habbe

Jag skulle investera i aktier; men det behöver ju inte vara lämpligt för alla; det beror ju på vilken risk du är beredd att ta. Har du otur har du inte 50.000 om tre år.

Sen beror det ju på hur mycket 50.000 är av ditt sparkapital; är det bara en liten del kan man ju ta större risk än om det är en stor del.

• Anonym (TS)
    Habbe skrev 2021-05-18 21:34:25 följande:

Jag skulle investera i aktier; men det behöver ju inte vara lämpligt för alla; det beror ju på vilken risk du är beredd att ta. Har du otur har du inte 50.000 om tre år.

Sen beror det ju på hur mycket 50.000 är av ditt sparkapital; är det bara en liten del kan man ju ta större risk än om det är en stor del.

Det är en halvstor del, har annat sparande. Men såklart vill jag inte att pengarna försvinner. Är inne på fonder, högrisk eller medel.

Låter det vettigt att splittra i tre delar, och sätta i hög, medel, lågrisk?? Eller kommer jag ångra mig. Ska man sopa in allt i högrisk och se över det om ett år?
  • Anonym (anko)

Krypto. Bitcoin eller Ethereum. 

• Anonym (com)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-19 06:06:54 följande:

Det är en halvstor del, har annat sparande. Men såklart vill jag inte att pengarna försvinner. Är inne på fonder, högrisk eller medel.

Låter det vettigt att splittra i tre delar, och sätta i hög, medel, lågrisk?? Eller kommer jag ångra mig. Ska man sopa in allt i högrisk och se över det om ett år?

Med låg o mellan kan du i stort sätt lika gärna skaffa ett bra sparkonto. Skulle det vara fullständigt katastrofalt om du gick back så kanske det är värt en tanke men..

Skulle kört allt i högrisk med uppdelning på minst 5 olika inriktningar. Chansen att gå back är minimal.
  • Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-19 06:06:54 följande:

Du vill inte att pengarna ska försvinna, men är inne på högrisk? Får det inte att gå ihop.

Behöver du dessa pengar om tre år, ska du inte ha dom på börsen. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2021-05-19 08:31:47 följande:

Du vill inte att pengarna ska försvinna, men är inne på högrisk? Får det inte att gå ihop.

Behöver du dessa pengar om tre år, ska du inte ha dom på börsen. 

Vad får du inte att gå ihop? Ingen vill väl att pengar ska försvinna, då är man ju dum!
  • Anonym (TS)
    Anonym (com) skrev 2021-05-19 07:53:46 följande:

Med låg o mellan kan du i stort sätt lika gärna skaffa ett bra sparkonto. Skulle det vara fullständigt katastrofalt om du gick back så kanske det är värt en tanke men..

Skulle kört allt i högrisk med uppdelning på minst 5 olika inriktningar. Chansen att gå back är minimal.

Har redan säkra sparanden. Ska kolla lite mer på högriskfonder.
  • Anonym (TS)
    Anonym (anko) skrev 2021-05-19 06:10:30 följande:

Krypto. Bitcoin eller Ethereum. 

Tyvärr inte min grej, men tack för ditt svar!
  • Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-19 17:12:37 följande:
    Vad får du inte att gå ihop? Ingen vill väl att pengar ska försvinna, då är man ju dum!
    Precis, ingen vill att pengarna ska försvinna. Så varför vill du då placera dom i hög risk, där risken är hög att de försvinner? Hög risk passar ihop med lång placeringshorisont, du vill göra tvärtom. Kort tid och hög risk. 
  • Anonym (K)

Hälften Lysa, hälften vanligt sparkonto.

• Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2021-05-19 17:30:18 följande:

Precis, ingen vill att pengarna ska försvinna. Så varför vill du då placera dom i hög risk, där risken är hög att de försvinner? Hög risk passar ihop med lång placeringshorisont, du vill göra tvärtom. Kort tid och hög risk. 

Varför inte? Jag har pengarna, kan ta om de försvinner och vill testa hur mycket jag få dem att växa. Se det som ett ekonomiskt experiment om du nu måste ha en anledning.
  • Anonym (TS)
    Anonym (K) skrev 2021-05-19 22:24:06 följande:

Hälften Lysa, hälften vanligt sparkonto.

Intressant, tack!!! Gillar att själv ha koll men jag ska läsa på om Lysa, intressant tjänst.
  • Anonym (K)
    Anonym (TS) skrev 2021-05-20 11:57:05 följande:

Intressant, tack!!! Gillar att själv ha koll men jag ska läsa på om Lysa, intressant tjänst.

Lendify är suveränt, men tre år är för kort tid att placera där.
Svar på tråden Hur skulle ni placera 50.000 på tre år?