• Babydoll111

    Hittade min kille förlovad med någon från sitt hemland

    Som rubriken lyder så är det en kristen kvinnas fasa när hon är rädd att vara ihop med en muslimsk man! Det är att man ska bli bedragen av någon från deras hemland vilket hände mig.

    Jag ska förklara, vi möttes till en början väldigt ofta och drack kaffe tillsammans hos mig. Jag är 28 och han 30. Under tiden som gick så var jag noga med att inte ha sex innan vi känner varandra, eftersom att jag vill inte bli lurad av honom för att enbart bli använd för sex. Han respekterade det jag sa och berättade under tiden vad jag betydde för honom och att han inte visste var livet skulle ta vägen om han inte hade mött mig. Under den tiden vi sågs gick mitt kontrakt ut efter ca 3 månader och jag var tvungen att söka en ny bostad. Jag flyttade in till honom där han ville vi skulle starta familj. Jag sökte trots allt det en egen liten lägenhet som jag skulle kunnat ha ifall någonting skulle hända mellan oss så jag inte skulle hamna på gatan, då allt var så nytt.

    Tills en dag då jag skulle hjälpa honom med att byta lösenord så kom jag in till hans konversation där jag såg det ringt mycket. Jag undrade vad det var och öppnade - det som jag fann var ett pass på hans syriska hustru och konversationen var mellan honom och en smugglare! Min värld kraschade och jag blev arg och kastade ut honom mitt inatten.

    (Då hade vi varit med varandra i 8 månader)

    Nu efter 2 månader av händelsen så är han fortfarande efter mig, han hävdar att han gjorde det bakom min rygg för att bevisa för sin familj att han inte kunde hämta henne. Han säger även att det är spel från hans sida men att han inte vill ha henne egentligen men han sa ja till förlovningen då det var en vecka innan han mött mig.

    Han säger sig nu vara skild men har inte gett mig bevis på det och håller på att försöka ta mig tillbaka. Jag lät han komma på en kaffe och diskutera det som hänt men han sa det inte är så lätt att skilja dej med bevis direkt men att det kommer.

    Jag känner mej sårad av det han gjort bakom min rygg.

    Men om det är så som han säger? Att det är inte hans val men att han verkligen försöker dra sej he det och att det är mig han vill vara med? Kan det stämma? Jag är så förvirrad och vet inte vad denna religion innebär när det gäller just äktenskap.

    Han skilde sej med henne framför mig i ett röstmeddelanden men sedan så är det hon som knte ?vill? vara gift med honom? Det är en enda röra men jag måste antingen gå vidare eller om jag ska gå tillbaka till honom om han verkligen är skild? Eller ska jag inte glömma detta svek?

  • Svar på tråden Hittade min kille förlovad med någon från sitt hemland
  • Wolfard
    Babydoll111 skrev 2021-05-20 06:44:43 följande:

    Jo jag misstänker allt sånt också, men hans förklaringar börjar få mig så fundersam. Dock så var dom enbart förlovade i Syrien, vilket är typ som gift enligt han. Det är dom papperna som han sa att han väntade på. Som ska tydligen visa på att han är skild.


    Låt oss vara ärliga här han utnyttjar bara dig så mitt råd är att du håller dig på behörigt avstånd från honom framöver för att inte bli fortsatt utnyttjad, sluta träffa han helt alltså. Väljer du att fortsätta att träffa honom så får du också räkna med att bli fortsatt utnyttjad och i klartext skylla dig själv om det sker.
  • Anonym (??)
    Babydoll111 skrev 2021-05-20 06:45:37 följande:

    Glömde även säga, alla som befinner sig i Syrien. Hans familj och även den där kvinnan jag upptäckte. Så dom är enbart förlovade där och inte i Sverige än.


    Vadå "inte förlovade i Sverige"  - hur menar du? I Sverige betyder en förlovning i princip ingenting. Det är enbart något mellan paret. Varför skriver du ens om det? I Syrien är det en helt annan sak, som han förklarat för dig. 

    "De är inte förlovade i Sverige"? Jag förstår faktiskt inte vad det är du försöker säga. 
  • Maja8006

    Ok, alla gör misstag. Känns extra lurigt att hels hans familj är i Syrien... du vet familjer håller ihop. När du förlovar dig gör han det även med hennes familj!

    Om du inte kan träffa hans familj fysiskt hade jag lagt benen på ryggen.

    En del män oavsett religion klarar INTE att kvinnan lämnar eller bli dumpad av en kvinna! Antagligen är det så att han ser dig som en ägodel....

    Du kommer aldrig få veta sanning alt bli accepterad om familjen är i Syrien!

    Det finns fler syriska män som kan tänka sig en kvinna men se till att umgås med familjen. Naj, du är nog hans flickvän, tyvärr!

    Välj någon annan!

  • Babydoll111

    Menade att jag inte kan ta reda på om dom är gifta där - det är bara här jag kan ta reda på det. Och om de sker via tingsrätten här i Sverige då han är förlovad där vet jag inte? Sånt där vet jag inte hur det går till.

  • Babydoll111
    Anonym (??) skrev 2021-05-20 07:22:07 följande:

    Vadå "inte förlovade i Sverige"  - hur menar du? I Sverige betyder en förlovning i princip ingenting. Det är enbart något mellan paret. Varför skriver du ens om det? I Syrien är det en helt annan sak, som han förklarat för dig. 

    "De är inte förlovade i Sverige"? Jag förstår faktiskt inte vad det är du försöker säga. 


    Förlovningen är tydligen inte som i Sverige utan en förlovning där går också via nån tingsrätt där. Så här kan jag inte veta om de är ?skild?.
  • Karlington
    Babydoll111 skrev 2021-05-20 07:45:00 följande:
    Förlovningen är tydligen inte som i Sverige utan en förlovning där går också via nån tingsrätt där. Så här kan jag inte veta om de är ?skild?.
    Jag är ledsen, men han ljuger fortfarande som en häst travar. :( Jag kollade upp det där och förlovningar har ingen juridisk status i Syrien, precis som i Sverige. Om han är gift så finns ju dock giftermålet registrerat där.

    Det är alltså precis som i Sverige på den punkten: är man gift registreras det och finns papper på det, är man förlovad är det bara en informell tradition och inte en juridisk grej.
  • Anonym (Muslim)
    Anonym (??) skrev 2021-05-20 07:22:07 följande:

    Vadå "inte förlovade i Sverige"  - hur menar du? I Sverige betyder en förlovning i princip ingenting. Det är enbart något mellan paret. Varför skriver du ens om det? I Syrien är det en helt annan sak, som han förklarat för dig. 

    "De är inte förlovade i Sverige"? Jag förstår faktiskt inte vad det är du försöker säga. 


    Det finns inget som heter förlovning inom Islam heller, ibland kallar muslimer ett äktenskap för förlovning, det som egentligen menas är att de islamiskt är gifta, men kulturellt inte haft sex eller bott ihop då man väntar till bröllopet och räknar att man gift sig vid bröllopet, trots att man egentligen brukar vara gift innan (men kallar det förlovning).

    Är väl antagligen det ts menar.
  • Babydoll111
    Anonym (Muslim) skrev 2021-05-20 08:18:43 följande:

    Det finns inget som heter förlovning inom Islam heller, ibland kallar muslimer ett äktenskap för förlovning, det som egentligen menas är att de islamiskt är gifta, men kulturellt inte haft sex eller bott ihop då man väntar till bröllopet och räknar att man gift sig vid bröllopet, trots att man egentligen brukar vara gift innan (men kallar det förlovning).

    Är väl antagligen det ts menar.


    Exakt de jag menar , tack
  • Anonym (Hmnm)

    Det finns en anledning till att kristna fördrev muslimer ur sydeuropeiska länder med kraft, och att dessa moriska länder idag ligger på en nivå likt vi i norra Europa hade på 1500-talet.

    Att inte folk lär av historien, du som hävdar dig vara kristen borde veta bättre.

    Näst intill alla med muslimsk tro, kommer ALDRIG få gifta sig med en som inte är av samma tro, i så fall skall kvinnan konvertera. Jag skrev nästan alla, undantagen bekräftar regeln.

    När skall folk vakan? Förstår ni inte varför Vatikanen förklarade krig med Islam? Varför spanjorerna drev ut morerna ur Andalusien? Vad är det som folk idag inte fattar som man förstod på 1000-talet och 1400-talet? Islam har inte förändrats!

  • Babydoll111

    Fattar .. men han håller fortfarande starkt med att han inte kan få hit henne .. han tog henne för och lugna sin familj men fixade en väg att skiljas då det kunde bli problem mellan familjerna. En jäkla röra med andra ord..

  • Babydoll111
    Anonym (Hmnm) skrev 2021-05-20 18:10:11 följande:

    Det finns en anledning till att kristna fördrev muslimer ur sydeuropeiska länder med kraft, och att dessa moriska länder idag ligger på en nivå likt vi i norra Europa hade på 1500-talet.

    Att inte folk lär av historien, du som hävdar dig vara kristen borde veta bättre.

    Näst intill alla med muslimsk tro, kommer ALDRIG få gifta sig med en som inte är av samma tro, i så fall skall kvinnan konvertera. Jag skrev nästan alla, undantagen bekräftar regeln.

    När skall folk vakan? Förstår ni inte varför Vatikanen förklarade krig med Islam? Varför spanjorerna drev ut morerna ur Andalusien? Vad är det som folk idag inte fattar som man förstod på 1000-talet och 1400-talet? Islam har inte förändrats!


    I get u
  • Anonym (..)

    Förlovning i Syrien betyder i princip inget annat än att man i framtiden planerar att gifta sig. Sex och sådant får inte förekomma när man är förlovad utan relationen blir mer som vänskap innan man ingått äktenskap. En förlovad man och kvinna i Syrien får endast träffas om de har en nära släkting med sig. 

    Jag är lyckligt gift med en syrisk man sedan snart 3 år tillbaka. 

  • Anonym (Muslim)
    Anonym (..) skrev 2021-05-21 13:25:08 följande:

    Förlovning i Syrien betyder i princip inget annat än att man i framtiden planerar att gifta sig. Sex och sådant får inte förekomma när man är förlovad utan relationen blir mer som vänskap innan man ingått äktenskap. En förlovad man och kvinna i Syrien får endast träffas om de har en nära släkting med sig. 

    Jag är lyckligt gift med en syrisk man sedan snart 3 år tillbaka. 


    Enligt inläggen ts skrivit så verkar det inte vara en förlovning dock, utan ett äktenskap, men att man kallar det för förlovning eftersom bröllop inte skett och man inte börjat leva som gifta.
  • Babydoll111
    Anonym (..) skrev 2021-05-21 13:25:08 följande:

    Förlovning i Syrien betyder i princip inget annat än att man i framtiden planerar att gifta sig. Sex och sådant får inte förekomma när man är förlovad utan relationen blir mer som vänskap innan man ingått äktenskap. En förlovad man och kvinna i Syrien får endast träffas om de har en nära släkting med sig. 

    Jag är lyckligt gift med en syrisk man sedan snart 3 år tillbaka. 


    Ja men nu var han förlovad på papper i Syrien vilket är typ ?gift? för det finns inget som heter förlovad. Så problemet är att han var ju att han är det på papper. Han menar att han ?skiljt? sej på ett röstmeddelande och att det ska räcka för att det nu ska vara över men att det fortfarande måste prata. Jag tycker hela grejen är riktigt rörig och vet inte om jag ska vänta på att de där papperna ska komma och se om han är ärlig ..
  • Babydoll111
    Anonym (..) skrev 2021-05-21 13:25:08 följande:

    Förlovning i Syrien betyder i princip inget annat än att man i framtiden planerar att gifta sig. Sex och sådant får inte förekomma när man är förlovad utan relationen blir mer som vänskap innan man ingått äktenskap. En förlovad man och kvinna i Syrien får endast träffas om de har en nära släkting med sig. 

    Jag är lyckligt gift med en syrisk man sedan snart 3 år tillbaka. 


    Ja men nu var han förlovad på papper i Syrien vilket är typ ?gift? för det finns inget som heter förlovad. Så problemet är att han var ju att han är det på papper. Han menar att han ?skiljt? sej på ett röstmeddelande och att det ska räcka för att det nu ska vara över men att det fortfarande måste prata. Jag tycker hela grejen är riktigt rörig och vet inte om jag ska vänta på att de där papperna ska komma och se om han är ärlig ..
  • Anonym (lena)

    Han är inte din kille
    Han är en annan kvinnas make

Svar på tråden Hittade min kille förlovad med någon från sitt hemland