• Anonym (Ebbe)

Är detta vansinne eller kan man göra såhär?

Vi har fått möjligheten att köpa en släktings hus relativt förmånligt. Denne har dock brådska att sälja pga olika omständigheter. Jag är föräldraledig och börjar jobba i augusti. Får ut ungefär 7000 kr i mån då jag sparar dagar på föräldrapenningen. Vi har fått lånelöftet av banken men jag tycker ändå inte riktigt vi har råd förrän jag börjar jobba, då får jag ut det tredubbla. Sparpengar vill vi inte ta av, då vi behöver en husbuffert. Kontantinsatsen är sparad dock. Min fråga: kan man låna lite extra till till exempel renovering, typ 20-30 tusen och använda dom som hushållspengar istället för renovering fram till dess att jag börjar jobba i augusti ifall dom skulle behövas, vi kanske klarar oss men jag vill vara helt säker.

Min släkting kan inte vänta till augusti utan vill sälja nu...

Kanske rörigt värre, men hoppas någon förstår

• Svar på tråden Är detta vansinne eller kan man göra såhär?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ebbe) skrev 2021-05-19 19:21:30 följande:

Vi har fått möjligheten att köpa en släktings hus relativt förmånligt. Denne har dock brådska att sälja pga olika omständigheter. Jag är föräldraledig och börjar jobba i augusti. Får ut ungefär 7000 kr i mån då jag sparar dagar på föräldrapenningen. Vi har fått lånelöftet av banken men jag tycker ändå inte riktigt vi har råd förrän jag börjar jobba, då får jag ut det tredubbla. Sparpengar vill vi inte ta av, då vi behöver en husbuffert. Kontantinsatsen är sparad dock. Min fråga: kan man låna lite extra till till exempel renovering, typ 20-30 tusen och använda dom som hushållspengar istället för renovering fram till dess att jag börjar jobba i augusti ifall dom skulle behövas, vi kanske klarar oss men jag vill vara helt säker.

Jag förstår inte, om du börjar jobba i augusti, så är det bara att använda sparpengarna.  Det handlar om lite pengar och kort tid. Vad skulle hända på den tiden,  att ni måste behöva just dessa pengar (jag hoppas er buffert är större än så). 
  • Anonym (Ebbe)
    Anonym (Anna) skrev 2021-05-19 19:29:46 följande:

Jag förstår inte, om du börjar jobba i augusti, så är det bara att använda sparpengarna.  Det handlar om lite pengar och kort tid. Vad skulle hända på den tiden,  att ni måste behöva just dessa pengar (jag hoppas er buffert är större än så). 

Den är inte så stor då vi nu tar en del till kontantinsatsen isåfall.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Ebbe) skrev 2021-05-19 19:38:15 följande:
    Den är inte så stor då vi nu tar en del till kontantinsatsen isåfall.
    Men ändå, vi snackar om 30 000 kr max. Varför betala ränta, när ni i praktiken inte behöver låna. Ni ligger ute med pengarna i några månader. Känns ju märkligt att ha så dålig ekonomi att manmåste låna till mat, fast man köper hus. 

Självklart kan ni fråga på banken om ni får låna mer, det beror ju på hur mkt ni behöver låna totalt. 
  • Anonym (Ebbe)
    Anonym (Anna) skrev 2021-05-19 19:53:30 följande:

Men ändå, vi snackar om 30 000 kr max. Varför betala ränta, när ni i praktiken inte behöver låna. Ni ligger ute med pengarna i några månader. Känns ju märkligt att ha så dålig ekonomi att manmåste låna till mat, fast man köper hus. 

Självklart kan ni fråga på banken om ni får låna mer, det beror ju på hur mkt ni behöver låna totalt. 

70 000 kr ligger bufferten på. Vi hade tänkt låna lite till renovering men kanske 30 tusen mer än vad vi tänkt renovera för som isåfall går till lån och själva driftkostnaden och alla andra räkningar fram till augusti. Men jag förstår helt vad du menar, det känns bara ?läskigt? att använda dom där 70 000, dom har vi sparat länge till då vi dels sparat till kontantinsats och sen varit föräldralediga och studerat.
  • Anonym (Inte så smart)
    Anonym (Ebbe) skrev 2021-05-19 19:21:30 följande:

Så... ni ska låna pengar för att undvika att använda sparpengarna? Men ni måste ju ändå betala tillbaka lånet, så enda skillnaden blir ju att ni lånar pengar av banken, som ni sen måste betala tillbaka med ränta, istället för att "låna" sparpengarna av er själva, som ni sen måste betala tillbaka till er själva utan ränta? För mig verkar det rätt självklart att det senare alternativet är att föredra... Skulle det sen vara så att ni behöver sparpengarna till nåt annat, innan ni hunnit "betala tillbaka" dem till er själva så är det väl bättra att ta ett lån då i så fall?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Inte så smart) skrev 2021-05-19 20:39:22 följande:
    Så... ni ska låna pengar för att undvika att använda sparpengarna? Men ni måste ju ändå betala tillbaka lånet, så enda skillnaden blir ju att ni lånar pengar av banken, som ni sen måste betala tillbaka med ränta, istället för att "låna" sparpengarna av er själva, som ni sen måste betala tillbaka till er själva utan ränta? För mig verkar det rätt självklart att det senare alternativet är att föredra... Skulle det sen vara så att ni behöver sparpengarna till nåt annat, innan ni hunnit "betala tillbaka" dem till er själva så är det väl bättra att ta ett lån då i så fall?
    Håller med.
  • Anonym (A)
    Anonym (Inte så smart) skrev 2021-05-19 20:39:22 följande:
    Håller med
  • Anonym (Ebbe)

Ja ni har nog rätt. Är nog jag som nojar över att inte ha råd..

• Anonym (Inte så smart)
    Anonym (Ebbe) skrev 2021-05-19 20:48:03 följande:

Ja ni har nog rätt. Är nog jag som nojar över att inte ha råd..

Ja, alltså, din idé kommer att bli (mycket) dyrare, så är du rädd för att inte ha råd så tänker du ju lite fel :) 

Hoppas att ni hittar en bra lösning iaf, som ni känner er trygga med :)
  • Anonym (Z)

Jag förstår inte heller. Är det ett bra hus till förmånligt pris, köp det. Vänta med renovering och får ni slut på pengar, lös det då.

• Anonym (Ebbe)
    Anonym (Elvira) skrev 2021-05-20 11:48:55 följande:

Pantbrev?

Pantbrev?
  • Anonym (Elvira)

Måste ni ta ut nya pantbrev kan det medföra extra kostnad.

• Anonym (Ebbe)
    Anonym (Elvira) skrev 2021-05-20 12:05:47 följande:

Måste ni ta ut nya pantbrev kan det medföra extra kostnad.

Ja sådana saker har vi tagit med i det sparandet till kontantinsatsen.
  • Anonym (Krösus!)

Om det är en bra affär, så finns det ingen anledning att avstå! Du klarar dig säkert till Augusti!

Svar på tråden Är detta vansinne eller kan man göra såhär?