• Anonym (B)

Vart kan jag vända mig? Har frågor om försörjningsstöd

Hej FL. Jag har försörjningsstöd och jag undrar vart jag kan vända mig om jag har allmänna frågor.

Jag har fått en lista över vilka handlingar jag ska inkomma med för att få försörjningsstöd nästa månad och listan är en sådan vanlig, förtryckt lista som alla får. MEN - de har lagt till flera handlingar som jag tycker låter märkligt att de vill ha.

Vill helst inte ringa min handläggare eller dennes chef för jag gissar på att chefen kommer ta min handläggares parti.

Jag vill veta vad en handläggare får lov att be om helt enkelt.

• Svar på tråden Vart kan jag vända mig? Har frågor om försörjningsstöd
  • Anonym (B)

Tacksam om någon kan hjälpa mig.

• Karlington
    Anonym (B) skrev 2021-05-20 05:05:16 följande:

Hej FL. Jag har försörjningsstöd och jag undrar vart jag kan vända mig om jag har allmänna frågor.

Jag har fått en lista över vilka handlingar jag ska inkomma med för att få försörjningsstöd nästa månad och listan är en sådan vanlig, förtryckt lista som alla får. MEN - de har lagt till flera handlingar som jag tycker låter märkligt att de vill ha.

Vill helst inte ringa min handläggare eller dennes chef för jag gissar på att chefen kommer ta min handläggares parti.

Jag vill veta vad en handläggare får lov att be om helt enkelt.

Frågor bör ju lämpligen riktas till din handläggare i första hand.

Vad är det för handlingar de vill ha som du är tveksam över?
  • Minimalen

Vi kan omöjligt svara på om hen har rätt att kräva dessa handlingar då vi inte ens vet vad det är för handlingar. Visa oss listan (eller skriv här vad det är som står på den).

• Anonym (?)

Vad är det för handlingar då?

• Anonym (soc.sekr)

Vilka handlingar är det?

• Minimalen

För att svara på ts fråga då ts vägrar svara på våra: Handledaren har rätt att be om alla handlingar som är relevanta. Det skulle vara enklare att du skriver vilka handlingar det handlar om än att vi ska komma på varenda handling som det skulle kunna handla om. Skulle vi här på fl glömma att komma på någon handling så skulle bara ts ta det som ett bevis på att handledaren inte har rätt att fråga efter den handlingen.

• Eums

Hej! Jag jobbar som socialsekreterare på försörjningsstöd. Som handläggare har man rätt att begära in handlingar för att utreda biståndsrätt. Vad är det för handlingar som du tror att de inte får begära in?

• Anonym (Enkelt)

Allt. Det har rätt att begära ALLT som krävs för att bedöma din rätt till försörjningsstöd.

Vilken slags handlingar är det de vill ha?

• Friger

Nyfiksmässigt. Jag tror mig fatta TS problematik.

Soc vet/tror något som är helt sant. Därav TS vånda.

Vad brukar det vara generellt som kan/brukar dyka upp som inte finns på "den förtryckta talongen"?

Svar på tråden Vart kan jag vända mig? Har frågor om försörjningsstöd