• Jeffza

1 år utan mens, överviktig, vården hjälper inte.

Jag har en son som är född februari 2020 , när han vad 2 månader fick jag en p-spruta men valde att bara ta en för sambon och jag kände vi ville ha en till ganska tätt efter, vi visste att det finns chans fanns att mensen skulle komma tillbaka sent, men aldrig 1 år efter? och fortfarande ingen mens?

I mars ringde jag vården då jag fått + på stickan men sen ett negativt dagen efter ( hade tagit 5 gravtest alla var svagt positiva) berättade även min story om mensen och liknande.

Jag fick en tid till en privat läkare då de brukar vara bättre på att hjälpa speciellt om man har en övervikt.

Han kollade mig upptäckte en cysta som var ofarlig och gav mig tabletter för att mensen ska komma, han var otroligt trevlig och verkade verkligen vilja hjälpa mig.

Mensen kom men bara 3 dagar och inget som jag brukar ha, träffade läkaren igen och denna gången var han som förbytt? han var extremt stressad, gjorde ultraljud och inget mer märkvärdigt, cystan var borta och han sa ordagrant,

?Du kommer bli gravid direkt eftersom du blev det så lätt första gången för nu är din mens tillbaka, hör inte av dig förens i höst om det inte gått, och då vill jag du ska gått ner i vikt?

Det var som en käftsmäll, för när jag var där förra gången så verkade han så hjälpsam och skulle hjälpa mig tills jag blev gravid.

Vet egentligen inte vad jag vill ha sagt med detta men igår fick jag ett svagt positivt igen men tog ett idag och var negativt,

Mensen har inte kommit, och jag är knäckt återigen..

Ville nog bara skriva av mig??

• Svar på tråden 1 år utan mens, överviktig, vården hjälper inte.
  • Anonym (E)

För det första måste du stå på dig mer gentemot vanliga vården! De måste kolla upp dina hormonnivåer för det är inte normalt att plussa när man inte är gravid, då kan man ha nån bakomliggande sjukdom. Att du inte fått mensen tillbaka är ju också ett varningstecken på att nåt inte är som det ska.

Sedan blir det oerhört mycket svårare att få barn om man är överviktig, det hoppas jag du förstår.

Och i vanliga fall ska man ha försökt minst ett år innan man ber vården om hjälp att bli gravid, så det är också nåt att tänka på.

• Gameofthrones

Ehh,

Ammar du fortfarande? Endel får mens även under amning, Jag fick min mens ca efter 4-6 månader efter förlossningen. 

Och det är vanligt att mensen kommer långt efter och börjar väldigt konstigt. 

• Jeffza
    Anonym (E) skrev 2021-05-21 09:38:11 följande:

För det första måste du stå på dig mer gentemot vanliga vården! De måste kolla upp dina hormonnivåer för det är inte normalt att plussa när man inte är gravid, då kan man ha nån bakomliggande sjukdom. Att du inte fått mensen tillbaka är ju också ett varningstecken på att nåt inte är som det ska.

Sedan blir det oerhört mycket svårare att få barn om man är överviktig, det hoppas jag du förstår.

Och i vanliga fall ska man ha försökt minst ett år innan man ber vården om hjälp att bli gravid, så det är också nåt att tänka på.

Jag jobbar själv inom vården ( jobbat inom förlossningsvården ) tro mig jag vet att det är svårare att bli gravid vid övervikt, tror du att det gör det mindre sårbart? Bara för man är överviktig så ska man inte ha barn? Jag var lika överviktig när jag blev gravid med sonen och det gick på ett försök, och ja jag vet det betyder inte det ska gå lika snabbt denna gången.

Och eftersom vi började försöka i april 2020 så antar jag att april 2021 räknas som 1 år? Och eftersom min mens inte kommit tillbaka så sökte jag ju för det?

Och det har tagit blodprover och testar allt är normalt.

Jag förstår att över internet så är det mycket enklare att bara ?häva? ur sig, att inte kunna få ett andra barn gör inte mindre ont för jag är överviktig,
  • Jeffza
    Gameofthrones skrev 2021-05-21 09:42:35 följande:

Ehh,

Ammar du fortfarande? Endel får mens även under amning, Jag fick min mens ca efter 4-6 månader efter förlossningen. 

Och det är vanligt att mensen kommer långt efter och börjar väldigt konstigt. 

Jag har aldrig ammat min son, gav han ersättning från bb, vissa väljer att inte amma.
  • Gameofthrones
    Jeffza skrev 2021-05-21 09:46:24 följande:
    Jag har aldrig ammat min son, gav han ersättning från bb, vissa väljer att inte amma.
    Tror du inte att jag vet det? Försöker du dumförklara folk eller?
  • Jeffza
    Gameofthrones skrev 2021-05-21 09:48:23 följande:

Tror du inte att jag vet det? Försöker du dumförklara folk eller?

Nej men i ditt första meddelande så är det väldigt antagande att du tror jag ammar vilket jag inte gör
  • Anonym (Gou)

Det kan vara så att om man väger lite mer kan man få cystor ist. Jag har det problemet nämligen, har ngn slags ägglossningsstörning så äggblåsan fastnar o blir en cysta som försvinner efter 4-6 månader. Cystor kan ge falsk positivt svar. Gå till en annan läkare eller gör fertilitetsutredning - det kan vara en hormonobalans ex. Jag blev gravid med ägglossningsmedicin både med dottern som är 5,5år o nu är jag gravid med nr 2.

• Anonym (E)
    Jeffza skrev 2021-05-21 09:45:01 följande:
    Jag jobbar själv inom vården ( jobbat inom förlossningsvården ) tro mig jag vet att det är svårare att bli gravid vid övervikt, tror du att det gör det mindre sårbart? Bara för man är överviktig så ska man inte ha barn? Jag var lika överviktig när jag blev gravid med sonen och det gick på ett försök, och ja jag vet det betyder inte det ska gå lika snabbt denna gången.

Och eftersom vi började försöka i april 2020 så antar jag att april 2021 räknas som 1 år? Och eftersom min mens inte kommit tillbaka så sökte jag ju för det?

Jag förstår att över internet så är det mycket enklare att bara ?häva? ur sig, att inte kunna få ett andra barn gör inte mindre ont för jag är överviktig,
    Ta dina issues nån annanstans ok?? Jag har inte sagt att överviktiga varken får ha känslor eller skaffa barn. Lycka till att få hjälp med den där attityden!
  • Anonym (Pernilla)

Jag tycker att du ska kontakta kliniken igen och tala om ditt missnöje och fråga vad det finns att göra härnäst. Det låter märkligt att ni inte har en fortsatt handlingsplan. Kröv att få hjälp, det är ju en privat klinik där du själv betalar!

Är de helt säkra på att cystan är borta? Har du ett väldigt högt BMI så kan det påverka möjligheten att bli gravid men även risken för missfall. Jag fattar att det inte är så lätt, men försök att gå ner litegrann under tiden som ni utreder vidare.

• Anonym (Banta)

Du kan ju gå ner till normalvikt så kanske du blir gravid. Du kan inte säga att vården har fel innan du har testat.

• Gameofthrones
    Anonym (E) skrev 2021-05-21 10:04:53 följande:

Ta dina issues nån annanstans ok?? Jag har inte sagt att överviktiga varken får ha känslor eller skaffa barn. Lycka till att få hjälp med den där attityden!

Hahaha, kvällens tal.!
  • Anonym (Pernilla)
    Jeffza skrev 2021-05-21 09:45:01 följande:

Varken E eller Gameofthrones har varit otrevliga mot dig, jag förstår inte varför du tar allt som kritik när folk faktiskt lägger ner energi på att svara dig och komma med råd. Det vanliga är ju att man ammar och om du inte fått din mens så är det ju inte konstigt att man undrar om det kan ha något samband. Det E skriver om övervikt är sant och var inte nedlåtande utan uppmanande. Jag förstår inte hur du kan tolka så fel? Övervikt kan förutom att inte bli gravid bidra till utebliven mens.
Svar på tråden 1 år utan mens, överviktig, vården hjälper inte.