• Jossymossii

Umgås med våldtäksman

Hej behöver hjälp att få svar jag är vilse. För drygt ett år sen blev jag utsatt för tvång sex, och jag sa vad som hade hänt mig till min bästa kompis, min vän är dock i förhållande med en kille som känner personen som utsatte mig. Efter att jag hade sagt till min bästa vän vad som hade hänt mig i januari 2021 så trodde jag att hon skulle förstå att han som våldtog mig inte är välkommen hem till henne? Men hon bjöd hem honom personen som utsatte mig bara för att hennes kille är vän med honom???? Hör ni själv hur sjukt det låter. Så jag sa upp min vänskap med min vän och sa att de hon gjorde va helt fel och fattar inte hur man kan göra så.

Vad tycker ni att jag ska göra åt situationen? Hon vill ses och prata ut för hon säger att hon mår dåligt över de hon har gjort, men jag kan inte släppa en såndär sak ... vill inte ens prata med henne

• Svar på tråden Umgås med våldtäksman
  • Anonym (Ghost)

För det första, du bestämmer inte vem din vän ska umgås med. Du bestämmer inte vem som kommer hem till henne och hennes kille. Det du kan välja att göra är att skaffa bättre vänner, än de som tycker det är ok att umgås med våldtäktsmän. Att göra det är detsamma som att säga att det är ok att våldta.

Ni behöver inte alls prata. Skicka ett mess att ni bryter kontakten. Skaffa dig vänner med moral.

• Anonym (Tintin)

Bjöd hon hem honom till sig när du var där? Eller var det vid ett annat tillfälle?

Vet hennes pojkvän om övergreppen?

Hon verkar ju ångra sig. Du kan åtminstone ge henne en chans att få förklara sig. Jag tycker att du ska träffa henne, berätta hur du känner dig och lyssna på vad hon har att säga.

Sedan kan du ta beslutet om huruvida du vill bryta er relation eller inte.

• Anonym (pppp)

Tyvärr går det inte att styra över vilka ens vänner umgås med. Det enda du kan göra är att du har berättat, hoppas hon fattar och ännu hellre - hoppas att hennes kille fattar ,eftersom det handlar om hans kompis. Det allra bästa vore ju om han, som också är kille, tydligt förklarar för sin kompis att det inte är ok det han gjort och att han inte gillar det. 

Det du själv kan göra är att undvika situationer där denne kille finns, och om det är hemma hos din kompis och din kompis inte vill fatta, så är det tyvärr så. 

Har du polisanmält killen? 

• Jossymossii

hennes kille visste inte om vad hans kompis har gjort.. men min bästa vän visste om vad hans vän har gjort och jag sa det i januari och bjöd hem honom för 2 dagar sen bara för att hennes kille bor i hennes lägenhet.. jag frågade varför hon bjöd hem honom och då bortförklarade hon sig att han kom dit för att träffa hennes hund som hon nyligen har köpt... så jag vet inte vad jag ska tänka. Känner bara att jag inte vill komma hem till henne igen när jag vet att en person som har utsatt mig " känner sig välkommen dit" :/ 

• Jossymossii

hennes kille visste inte om vad hans kompis har gjort.. men min bästa vän visste om vad hans vän har gjort och jag sa det i januari och bjöd hem honom för 2 dagar sen bara för att hennes kille bor i hennes lägenhet.. jag frågade varför hon bjöd hem honom och då bortförklarade hon sig att han kom dit för att träffa hennes hund som hon nyligen har köpt... så jag vet inte vad jag ska tänka. Känner bara att jag inte vill komma hem till henne igen när jag vet att en person som har utsatt mig " känner sig välkommen dit" :/ 

• Anonym (Lizzy)

Din vän väljer själv vem hon välkomnar in i sitt hem och inte. För att vara krass så kommer inte alla vända våldtäktsmannen ryggen. Olika personer har olika relationer till varandra. Endel ser bara en specifik individs goda egenskaper och endel får enbart uppleva dåliga sidor. Det är alltid mer komplicerat.

Du väljer om du vill ha din vän i ditt liv eller ej och på vilka villkor. Ni kan exempelvis träffas utomhus, på kafé eller alltid hemma hos dig så du inte riskerar att stöta ihop med våldtäktsmannen eller riskera att han tittar in när han har vägarna förbi hennes lägenhet (eftersom hennes sambo bor hos henne). Du ska absolut inte behöva träffa eller riskera att stöta på din våldtäktsman. Det borde din vän ha förståelse för. Däremot har hon all rätt att fortsätta ha en relation till honom (även om jag personligen inte förstår varför man skulle vilja det om man litar på personen som berättat om våldtäkten).

Om du vill ha din vän i ditt liv så möts hemma hos dig eller utomhus och prata. Så ser du vad det leder till. Du kan fortfarande avsluta er vänskapsrelation precis när som helst i framtiden.

Svar på tråden Umgås med våldtäksman