• Sat 22 May 2021 10:36
    1524 visningar
    6 svar
    6
    1524

    Lita på ÄL test efter missfall?

    Hej!

    Någon här som har erfarenhet av ÄL test efter missfall?

    Jag fick tidigt missfall i v 5 förra månaden, ca 2,5 vecka därefter fick jag neg gravtest och började få lite molande värk runt äggstockarna. Jag började testa med CB digital och efter 2 dagar med neg test fick jag blinkande smiley, på 3 dagen fick jag fast smiley. Jag fick också jätte ömma och svullna bröst i samband med att CB visade blinkande smiley vilket jag aldrig har haft tidigare i samband med ÄL.

    Vågar man lita på ÄL testen såhär snabbt inpå missfall eller är det hormoner som fortfarande spökar? Vi har såklart gjort ett försök men så frustrerande att inte veta om det är på riktigt :)

  • Svar på tråden Lita på ÄL test efter missfall?
  • Sat 22 May 2021 13:19
    #1

    Det borde du kunna göra iom att missfallet skedde så tidigt.

  • Thu 3 Jun 2021 13:53
    #2

    Ja, det kan du. Dels har graviditetstest visat negativt och bör därför inte ge utslag på ÄL-test, dels fick du negativa ÄL-test innan det blev positivt. Det är inte missfallet som spökar :)

  • Fri 4 Jun 2021 09:40
    #3
    OchEnFisk skrev 2021-06-03 13:53:38 följande:

    Ja, det kan du. Dels har graviditetstest visat negativt och bör därför inte ge utslag på ÄL-test, dels fick du negativa ÄL-test innan det blev positivt. Det är inte missfallet som spökar :)


    Tack för svar! Tyvärr tog det sig inte denna gång heller, hade ju ändå lite hopp eftersom många säger att de blir gravida direkt efter missfall.. :/
  • Fri 4 Jun 2021 11:28
    #4
    Vicktoria88 skrev 2021-06-04 09:40:15 följande:

    Tack för svar! Tyvärr tog det sig inte denna gång heller, hade ju ändå lite hopp eftersom många säger att de blir gravida direkt efter missfall.. :/


    Jag hade hört samma och blev väldigt besviken när det inte tog sig direkt efter missfallen. Senaste missfallet var i v. 12, blev gravid 4 cykler senare och är nu halvvägs i graviditeten. Snart är det du, även om det inte känns så och tålamodet är inte på topp i den fasen! Håller tummarna för er :)
  • Fri 4 Jun 2021 17:30
    #5
    OchEnFisk skrev 2021-06-04 11:28:13 följande:

    Jag hade hört samma och blev väldigt besviken när det inte tog sig direkt efter missfallen. Senaste missfallet var i v. 12, blev gravid 4 cykler senare och är nu halvvägs i graviditeten. Snart är det du, även om det inte känns så och tålamodet är inte på topp i den fasen! Håller tummarna för er :)


    Ja man hoppades ju verkligen in i det sista. Vad kul att du är gravid nu och att du kommit så långt! Åh jobbigt med missfall i v 12, då tänker man ju kanske ändå att faran ska vara över! Sist vi lyckades var genom IVF efter nästan 2,5 år så jag är inte jätteoptimistisk att vi ska lyckas på egen hand tyvärr. Ny återföring i augusti så får försöka hålla tålamodet i schakt tills dess.
  • Fri 4 Jun 2021 17:56
    #6
    Vicktoria88 skrev 2021-06-04 17:30:46 följande:

    Ja man hoppades ju verkligen in i det sista. Vad kul att du är gravid nu och att du kommit så långt! Åh jobbigt med missfall i v 12, då tänker man ju kanske ändå att faran ska vara över! Sist vi lyckades var genom IVF efter nästan 2,5 år så jag är inte jätteoptimistisk att vi ska lyckas på egen hand tyvärr. Ny återföring i augusti så får försöka hålla tålamodet i schakt tills dess.


    Usch vad jobbigt, det går ju inte att säga något peppande heller, det är svårt att bara koppla bort sin längtan och undran över om det någonsin kommer hända också. Jag brukade önska att man bara fick veta OM det skulle gå, då skulle väntan vara lättare. Försökte påminna mig om att det på ett eller annat sätt lyckas för i princip alla trots allt. Hoppas att ni får en skön semester där ni kanske kan fokusera mer på annat. Om ni lyckats på naturlig väg nu så kan det ju hända igen.
Svar på tråden Lita på ÄL test efter missfall?