• Anonym (Gravid)

Gravid under covid19, hur har ni haft det?

Är gravid nu under pandemin, och eftersom det är första barnet har jag haft svårt att relatera till hur annorlunda det är och vad som kan vara någon eventuell positiv del av det hela. Tänkte därför höra med er andra för små ljusglimtar att ta fasta på.

De negativa sakerna tycker jag är lätta att tänka på; oron att bli sjuk, oron över val om man ska vaccinera sig eller inte innan bebis kommit, det tråkiga i att inte kunna träffa blivande far- och morföräldrar på samma vis och att inte kunna strosa runt på stan och klämma och känna på bebissaker i affärerna. Svårare att träffa de i samma sits.

Men de positiva? Det jag kunnat tänka på är att då vi haft hemarbete har jag haft möjligheter att vila mer när jag behövt, gå i bekväma kläder, sova lite längre på morronen eftersom restiden försvinner och haft en lugnare miljö kring mig allmänt. Också kunnat gå ut mer om dagarna för pauser än vad jag skulle ha kunnat annars. Så de delarna är ju positiva saker.

Hur har ni andra sett på det? Känns som jag skulle vilja hitta just ljusglimtarna i läget nu för att känna mig mer positiv och hitta glädje. Att vänta barn i en pandemi är nog inte optimalt, men pga att jag inte är 24-25 var det inte läge att avvakta något år.

• Svar på tråden Gravid under covid19, hur har ni haft det?
  • Anonym (2uieh92)

Jag har hunnit med tre graviditeter under covid, dom två första kom aldrig längre än till vecka 6-7 nånting. Så jag har mest upplevt väldigt tråkiga saker, fått ta besked ensam osv. Massa turer hit och dit för undersökningar, tabletter, återbesök... det var tungt att vara själv. Den här gången går det bättre men har ju ändå varit ett vrak vid varje ultraljud (har fått extra pga oro) eftersom jag färgats av tidigare händelser och trott fostret hunnit dö inför varje koll. 

Men jag har ju inte upplevt det på nåt annat sätt än att göra allt själv. Någon ljusglimt... nja, kan inte komma på någon? Jo det var väl bra att kunna få mina missfall hemma utan att behöva ljuga ifall folk ville ses, eftersom det var mitt i den värsta pandemin då och folk inte träffades. Sen så jobbar jag väldigt sällan ändå så jag har kunnat vara hemma mycket och vilat nu den här gången. Vissa dagar fattade jag inte hur nån skulle ha klarat av att jobba. 

• Anonym (Gravid)
    Anonym (2uieh92) skrev 2021-05-24 13:43:40 följande:

Jag har hunnit med tre graviditeter under covid, dom två första kom aldrig längre än till vecka 6-7 nånting. Så jag har mest upplevt väldigt tråkiga saker, fått ta besked ensam osv. Massa turer hit och dit för undersökningar, tabletter, återbesök... det var tungt att vara själv. Den här gången går det bättre men har ju ändå varit ett vrak vid varje ultraljud (har fått extra pga oro) eftersom jag färgats av tidigare händelser och trott fostret hunnit dö inför varje koll. 

Men jag har ju inte upplevt det på nåt annat sätt än att göra allt själv. Någon ljusglimt... nja, kan inte komma på någon? Jo det var väl bra att kunna få mina missfall hemma utan att behöva ljuga ifall folk ville ses, eftersom det var mitt i den värsta pandemin då och folk inte träffades. Sen så jobbar jag väldigt sällan ändå så jag har kunnat vara hemma mycket och vilat nu den här gången. Vissa dagar fattade jag inte hur nån skulle ha klarat av att jobba. 

Lider med dig. Har också haft ett missfall under pandemin och ja, fördelen kanske är att man kunde vara hemma och sörja utan att få mängder av frågor. Men inte behövt genomgå samma saker som dig; låter otroligt tungt att ha genomgått själv.
  • Anonym (2uieh92)
    Anonym (Gravid) skrev 2021-05-24 13:51:29 följande:
    Lider med dig. Har också haft ett missfall under pandemin och ja, fördelen kanske är att man kunde vara hemma och sörja utan att få mängder av frågor. Men inte behövt genomgå samma saker som dig; låter otroligt tungt att ha genomgått själv.
    Beklagar! Jag har återhämtat mig bra men spåren sitter kvar förstås. Men en bra sak jag kom på nu iaf (eftersom mitt inlägg blev så deppigt haha) är att det är skönt att bara den gravida får sitta i väntrummet! Lugnt och tyst. 
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (2uieh92) skrev 2021-05-24 13:57:37 följande:

Beklagar! Jag har återhämtat mig bra men spåren sitter kvar förstås. Men en bra sak jag kom på nu iaf (eftersom mitt inlägg blev så deppigt haha) är att det är skönt att bara den gravida får sitta i väntrummet! Lugnt och tyst. 

Tack. Det var ett tidigt missfall men det var första gången jag var gravid så jag märker att jag varit orolig denna andra graviditet, kanske för rädslan att något ska gå fel igen.

En positiv sak kanske är att man allmänt hållt sig friskare det senaste året med färre förkylningar och så? Har bara haft en enda pytteförkylning själv som var över på ett par dagar (inte covid). Just för att man träffar färre. Man ska väl undvika att bli sjuk med feber för mkt som gravid (hörde jag nån som sa) så det kanske är en bra grej?
Svar på tråden Gravid under covid19, hur har ni haft det?