• Moali

Förskollärare vill ni ha presenter?

Mitt barn har i juni gått sina två första terminer på sin förskola. Han kommer ha samma pedagoger nästa termin också. Funderar på det här med sommarpresent till pedagogerna. Vill ni som förskollärare ha det? Vad isåfall? Eller är det för krystat. Försöker visa min uppskattning i vardagen också men vill gärna ge något litet också kanske...?

• Svar på tråden Förskollärare vill ni ha presenter?
  • Anonym (Men varför?)

Om jag varit förskollärare hade jag inte velat ha nån present. Om alla 30 barns föräldrar ska ge present så blir det väldigt mycket saker jag inte bett om eller vill ha.

Undrar lite var det här kommer ifrån? Vi dricksar väl bara på restaurang och kanske taxi nuförtiden? Borde jag gett min tandläkare en gåva efter att ha haft tandställning i tre år? Låt personer göra sina jobb utan att få massa oombedda presenter. Samla ihop till en blombukett räcker väl jättebra.

• Anonym (E)
    Anonym (Men varför?) skrev 2021-05-24 11:50:51 följande:

Om jag varit förskollärare hade jag inte velat ha nån present. Om alla 30 barns föräldrar ska ge present så blir det väldigt mycket saker jag inte bett om eller vill ha.

Undrar lite var det här kommer ifrån? Vi dricksar väl bara på restaurang och kanske taxi nuförtiden? Borde jag gett min tandläkare en gåva efter att ha haft tandställning i tre år? Låt personer göra sina jobb utan att få massa oombedda presenter. Samla ihop till en blombukett räcker väl jättebra.

Jag vill inte jämföra mina barns pedagoger med en tandläkare man träffar 20 min vartannat år. Men jag förstår din poäng, jag tänkte mer om man igår ihop ett antal föräldrar och ger något.
  • Anonym (Men varför?)
    Anonym (E) skrev 2021-05-24 11:55:48 följande:

Jag vill inte jämföra mina barns pedagoger med en tandläkare man träffar 20 min vartannat år. Men jag förstår din poäng, jag tänkte mer om man igår ihop ett antal föräldrar och ger något.

Därför jag nämnde tandställning eftersom man då träffar hen väldigt ofta under många år.

Ja det är ju en bättre idé än att all ska ge saker hit och dit!
  • Anonym (Madeleine)

Nej jag vill inte ha några presenter och i alla fall inte mina närmaste kollegor heller. Vi drunknar i nyckelringar, fröpåsar, armband, teckningar, ljus, muggar, bakverk etc.

Ett hjärtligt tack och en gemensamt inköpt blombukett räcker långt.

Det har fullkomligt exploderat de senaste åren då alla ska ge personliga presenter vid varje terminsavslutning och en gemensam gåva anses snål märkligt nog. Det har till och med blivit så att alla barn jag haft kontakt med på olika sätt (extra läxläsning, resurs för barnet, etc) kommer med personliga gåvor. I vår skola sa vi ifrån för ett år sedan och endast blommor är tillåtet som gåva eller ett gåvobrev med nån summa till välgörenhet. Inget personligt då det blev så mycket att det blev löjligt.

• Anonym (Lina)
    Anonym (Madeleine) skrev 2021-05-24 12:53:19 följande:

Nej jag vill inte ha några presenter och i alla fall inte mina närmaste kollegor heller. Vi drunknar i nyckelringar, fröpåsar, armband, teckningar, ljus, muggar, bakverk etc.

Ett hjärtligt tack och en gemensamt inköpt blombukett räcker långt.

Det har fullkomligt exploderat de senaste åren då alla ska ge personliga presenter vid varje terminsavslutning och en gemensam gåva anses snål märkligt nog. Det har till och med blivit så att alla barn jag haft kontakt med på olika sätt (extra läxläsning, resurs för barnet, etc) kommer med personliga gåvor. I vår skola sa vi ifrån för ett år sedan och endast blommor är tillåtet som gåva eller ett gåvobrev med nån summa till välgörenhet. Inget personligt då det blev så mycket att det blev löjligt.

Vi betalar ju för förskolan, rätt mycket dessutom så varför ska man ge något överhuvudtaget bara för att ni gör ert jobb? Tacka oss för att vi väljer att ha våra barn i er förskola
  • Anonym (Tagga ner)
    Anonym (Lina) skrev 2021-05-24 12:58:18 följande:

Vi betalar ju för förskolan, rätt mycket dessutom så varför ska man ge något överhuvudtaget bara för att ni gör ert jobb? Tacka oss för att vi väljer att ha våra barn i er förskola

Hon skrev väl inte att hon förväntar sig något överhuvudtaget men OM föräldrar vill köpa så är det en blomma som gäller...
  • Anonym (F)

Alltså så mycket betalar man inte.. en grupp på 20 barn betalar ju inte ens vad en pedagogs lön är i månaden.. så Nej jag tackar inte dig!
  • Anonym (F)

Alltså så mycket betalar man inte.. en grupp på 20 barn betalar ju inte ens vad en pedagogs lön är i månaden.. så Nej jag tackar inte dig!
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Tagga ner) skrev 2021-05-24 13:23:56 följande:

Hon skrev väl inte att hon förväntar sig något överhuvudtaget men OM föräldrar vill köpa så är det en blomma som gäller...

Hon skrev att en gemensam köpt blombukett av föräldrarna räckte men det räknas väl ändå som en present det också?
  • Tooja

Finns det ens något land som har så billig förskola som Sverige? Vi betalar ju i princip ingenting :)

Varför skall pedagoger ?tacka? oss föräldrar? Vet inte om jag när ta ditt inlägg på allvar.

Men bra diskussion, har också funderat på det här med presenter, föräldrarna i min dotters grupp har ingen chans att gå

ihop känns det som pga har inte varandras nummer och iom Corona så träffas vi knappt. Min mamma är lärare och får hon ibland en liten personlig gåva, men det är alltid jättefina presenter, typ ägg från egna hönor, eller en liten blomma. Vill inte ge bort något som mottagaren tycker är jobbigt att få, men känns snålt att inte ge något alls.
  • Anonym (Lärare)

Jag förväntar mig inget av mina elever men det är klart det är en fin gest att få något, det händer nästan aldrig ändå. Mitt barn ska snart byta fsk-grupp och då tänker jag ge något till pedagogerna som haft honom de senaste två åren, även en kvinna som är långtidsvikarie. Jag vill gärna visa den uppskattningen för att de gör ett fantastiskt fint jobb med alla barn. Ja, de får lön men alla människor tycker om att känna sig sedda och uppskattade, jag tänker inte skämmas för att jag vill premiera deras hårda arbete.

• Anonym (Vi)

Hos oss är det brukligt att ge något litet till pedagogerna, oftast har vi köpt själva, ibland ihop med någon. Brukar satsa på någon form av förbrukningsgrejer, såsom choklad, handkräm (kan tänka mig att det behövs!) eller så har vi gett gåvobrev med tex skolmaterial etc till barn i fattiga länder). Det har nog uppskattats mest tror jag. Om jag fick god choklad av mina kunder så hade inte min familj klagat heller iofs när jag tog hem det...

• Anonym (Soligt)
    Tooja skrev 2021-05-24 14:14:34 följande:

Finns det ens något land som har så billig förskola som Sverige? Vi betalar ju i princip ingenting :)

Varför skall pedagoger ?tacka? oss föräldrar? Vet inte om jag när ta ditt inlägg på allvar.

Men bra diskussion, har också funderat på det här med presenter, föräldrarna i min dotters grupp har ingen chans att gå

ihop känns det som pga har inte varandras nummer och iom Corona så träffas vi knappt. Min mamma är lärare och får hon ibland en liten personlig gåva, men det är alltid jättefina presenter, typ ägg från egna hönor, eller en liten blomma. Vill inte ge bort något som mottagaren tycker är jobbigt att få, men känns snålt att inte ge något alls.

Vi betalar ju i form av skatt, utöver själva avgiften.
Svar på tråden Förskollärare vill ni ha presenter?