• Fjäril kär

Ger du din chef en present när du går på semester?

Funderar på fenomenet som fullständigt exploderat senaste åren med oskicket att ge present så fort det är terminsavslutning på förskola/fritids/skola. Vart kommer det ifrån egentligen? Och varför har det blivit sån hajp? Och varför har det blivit ett måste?

En hopskramlad pelargon från hela klassen/föräldragruppen känns numera snålt och som en förolämpning. Varför har det blivit så?

Och detta behov av personliga prylar. Det är smörknivar, kakrecept och ingredienser, fotomuggar, hemgjorda nyckelringar, cancerarmband, fröpåsar från trädgården, hemstöpta ljus, gjutna betongföremål ja you name it... Vad hände med 5 rosor i en vas från blomsteraffären?

Och detta eviga jagande. Facebook flödet just nu har hundratals inlägg från Kiruna till Malmö om tips på present till balettläraren, fritidspedagogerna, lärarna, mentorerna, dagisfröknar, extrapersonal, matbespisningen, fotbollstränare, and so on i evigheter. Om ett par månader är det dags igen inför julen...

När jag gick i skolan på 80-talet fanns inte detta. Då var det på sin höjd en enda insamling för varje avslutad skolstadium då man oftast bytte lärare och skola samtidigt. (dvs 3:an, 6:an och 9:an samt studenten) Det var allt. Visst var det nån enstaka gång en lärare fick en personlig gåva i form av ljus och matchande servetter eller en chokladkaka men det sågs udda och lite "märkvärdigt".

Så hur blev det så här?

Och ja jag undrar faktiskt om dessa personer ger sin chef en present till semestern för att man ju ses "till hösten"?...

• Svar på tråden Ger du din chef en present när du går på semester?
  • bananmilkshake

Jag hoppas dom gör det. Det skulle vara så härligt obekvämt och opassande. Skrattande 
    När jag gick i skolan på 90-talet fick lärarna blommor tror jag. Sen plockade nog flera av oss egna buketter och gav också, i lågstadiet. 

Blommor är ju verkligen det bästa och enklaste, får man flera buketter är det bara at bunta ihop dom om man vill och efter några dagar har dom vissnat. Vad ska lärarna ens göra med 20 nyckelringar och personliga muggar, år efter år? Vem vill ens ha sånt skräp? Tycker synd om dom, och dagens föräldrar som hetsas in i det hela. 

• Gameofthrones

Nej men en julklapp inte varje år men det sker. Men inte för semester. Om man nu vill vara så egoistisk mot lärare och pedagoger ch inte ger es en blomma får stå för er.

Jag säger inte att lärare och pedagoger blir ledsna utan det är av respekt. En gest. De tar hand om barnen tidig morgon och sent till eftermiddag.

Jag kan säga däremot. Mina barns lärare, pedagoger och gympalärare blir glada varje år. För vi lägger energi på presenter. Förra året blev det baktillbehör och formar. För förra året blev det Alovera växt med kruka. Iår har jag inte bestämt mig än. Nått bra blir det.

• sextiotalist
    Fjäril kär skrev 2021-05-24 13:38:06 följande:

Funderar på fenomenet som fullständigt exploderat senaste åren med oskicket att ge present så fort det är terminsavslutning på förskola/fritids/skola. Vart kommer det ifrån egentligen? Och varför har det blivit sån hajp? Och varför har det blivit ett måste?

En hopskramlad pelargon från hela klassen/föräldragruppen känns numera snålt och som en förolämpning. Varför har det blivit så?

Och detta behov av personliga prylar. Det är smörknivar, kakrecept och ingredienser, fotomuggar, hemgjorda nyckelringar, cancerarmband, fröpåsar från trädgården, hemstöpta ljus, gjutna betongföremål ja you name it... Vad hände med 5 rosor i en vas från blomsteraffären?

Och detta eviga jagande. Facebook flödet just nu har hundratals inlägg från Kiruna till Malmö om tips på present till balettläraren, fritidspedagogerna, lärarna, mentorerna, dagisfröknar, extrapersonal, matbespisningen, fotbollstränare, and so on i evigheter. Om ett par månader är det dags igen inför julen...

När jag gick i skolan på 80-talet fanns inte detta. Då var det på sin höjd en enda insamling för varje avslutad skolstadium då man oftast bytte lärare och skola samtidigt. (dvs 3:an, 6:an och 9:an samt studenten) Det var allt. Visst var det nån enstaka gång en lärare fick en personlig gåva i form av ljus och matchande servetter eller en chokladkaka men det sågs udda och lite "märkvärdigt".

Så hur blev det så här?

Och ja jag undrar faktiskt om dessa personer ger sin chef en present till semestern för att man ju ses "till hösten"?...

Min mamma har varit lärare i hela hennes yrkesverksamma liv, dvs från slutet av 50-talet till mitten av 90-talet och hon har då, som klasslärare, fått på sin höjd en plockad bukett eller ett handskrivet kort, vilket var kutym.
    Gameofthrones skrev 2021-05-24 14:12:36 följande:

Nej men en julklapp inte varje år men det sker. Men inte för semester. Om man nu vill vara så egoistisk mot lärare och pedagoger ch inte ger es en blomma får stå för er.

Jag säger inte att lärare och pedagoger blir ledsna utan det är av respekt. En gest. De tar hand om barnen tidig morgon och sent till eftermiddag.

Jag kan säga däremot. Mina barns lärare, pedagoger och gympalärare blir glada varje år. För vi lägger energi på presenter. Förra året blev det baktillbehör och formar. För förra året blev det Alovera växt med kruka. Iår har jag inte bestämt mig än. Nått bra blir det.

Så lärarna längre bak i tiden gjorde ett sämre arbete?

• elsi

Verkligen inte. Hon borde ge mig en present.

Jag har slutat delta i det eviga presentandet till lärarna också. Lär ju bli mindre nu när föräldrar inte längre går på varenda avslutning från förskolan till studenten.

Om mitt barn haft en extra fantastisk lärare som hen ville via uppskattning för så skulle jag kunna tänka mig att ge present till den och bara den. Helst i så fall med ett lite brev eller kort med några äkta rader från hjärtat. Hellre ett: "du var min bästa lärare, tack!" än en opersonlig chokladask. 

• elsi
    Gameofthrones skrev 2021-05-24 14:12:36 följande:

På vilket sätt är det egoistiskt att inte ge lärarna en present? De har väl lön och förmåner från sin arbetsgivare som alla andra yrkesarbetande? 

De tar hand om barnen från tidig morgon till sent för att det är deras jobb. Det är deras jobb. 

Och de är säkert artiga också, så om de inte uppskattar era väl uttänkta presenter är de säkert så artiga att de inte visar det öppet inför er föräldrar!
  • Mrs Moneybags

Nej, jag ger inte min chef en present.

Men jag ger gärna en slant till en insamling till present från klassen till mitt barns fantastiska lärare. Vi brukar alltid ge en gemensam present från alla barn och det är mest symboliska grejer som en blomma och något litet mer. 

Jag får däremot en sommarpresent och julklapp från mitt jobb - min chef får förstås också dessa grejer. 

• Gameofthrones
    elsi skrev 2021-05-24 14:48:49 följande:

På vilket sätt är det egoistiskt att inte ge lärarna en present? De har väl lön och förmåner från sin arbetsgivare som alla andra yrkesarbetande? 

De tar hand om barnen från tidig morgon till sent för att det är deras jobb. Det är deras jobb. 

Och de är säkert artiga också, så om de inte uppskattar era väl uttänkta presenter är de säkert så artiga att de inte visar det öppet inför er föräldrar!

Haha oj, klev jag på en än tå?

Vet du vad jag känner de så pass väl så det är tacksamma och du behöver inte vara så jävla otrevlig. Jag ger alltid uttänkta presenter för det är värda det.

Mina barns musiklärare fick en not i halsband. En personlig sak. Så. Jag är personlig även om man inte rbd umgås.

Självklart att det är deras jobb. Men många år och endel jävla kinkiga ungar och föräldrar står de ut med. Så de är värda det. Kinkiga föräldrar brukar vara jobbigare än ungarna på skolan =)

Så är det!
  • elsi
    Gameofthrones skrev 2021-05-24 15:31:47 följande:
    Haha oj, klev jag på en än tå?

Vet du vad jag känner de så pass väl så det är tacksamma och du behöver inte vara så jävla otrevlig. Jag ger alltid uttänkta presenter för det är värda det.

Mina barns musiklärare fick en not i halsband. En personlig sak. Så. Jag är personlig även om man inte rbd umgås.

Självklart att det är deras jobb. Men många år och endel jävla kinkiga ungar och föräldrar står de ut med. Så de är värda det. Kinkiga föräldrar brukar vara jobbigare än ungarna på skolan =)

Så är det!
    Ojdå, upplevde du att jag var otrevlig? Det var inte alls min mening att trampa på någon öm tå hos dig. Jag håller däremot inte med dig, och det får du väl tåla kan jag tycka, i ett öppet nät-forum.

Jag förväntar mig att mina barns lärare står ut med sina jobb, även utan presenter. Inte heller tycker jag att alla lärare jag stött på är så särdeles fantastiska, utan de flesta är vad man kan förvänta sig av yrkespersoner. Att de som får presenter av dig är artiga och tackar är väl inte heller mer än man kan förvänta sig. Men vad de egentligen tycker får du nog inte alltid veta även om du tror det. 
  • OupaOupa

När jag jobbade som lärare så var detta fenomen pinsamt. Jag bad om att barnen absolut inte skulle ge mig presenter, om de ville ge något så uppskattade jag hellre teckningar, en liten handskriven hälsning eller på sin höjd en liten handplockad blomma.

Det var trots detta samma visa varje läsårsavslutning, små presenter som var fina men som ändå fick mig att bli obekväm. Jag hade ju bara gjort mitt jobb och som jag fick lön för.

• Postman

Har en fördom om att när det blir för kvinnodominerat det är då det dyker upp presenter och insamlingar till alla möjliga situationer och människor. Kvinnor verkar älska att ha insamlingar.

Personligen gör jag allt jag kan för att undvika insamlingar och presenter.

• Gameofthrones
    Postman skrev 2021-05-24 16:23:59 följande:

Har en fördom om att när det blir för kvinnodominerat det är då det dyker upp presenter och insamlingar till alla möjliga situationer och människor. Kvinnor verkar älska att ha insamlingar.

Insamling ja, håller med.

Present till min chef nångång inte varje år. Något roligt, skämtsamt, eller ätbart =) Men mina barns lärare och så. Får varje år.
  • bananmilkshake
    Postman skrev 2021-05-24 16:23:59 följande:

Tror du har rätt. Eller, jag är kvinna och vill helst slippa sånt, men kan knappast tänka mig att det är männen i familjerna som driver dom här insamlingarna?
  • chrissepisse

Nej, det gör jag inte.

Jag håller med om att det har vuxit i omfattning men känner inte igen mig i att present till läraren skulle vara ett nytt fenomen. Jag började ettan 1983 och det var insamling till en blomma varje termin. Vi stadiebyte samlades till större present.

Min mamma var lärare mellan 1985 -2016. Hon fick presenter och blommor varje termin i alla år.

Svar på tråden Ger du din chef en present när du går på semester?