• Anonym (O)

Kan jag ha blivit gravid under mensen?

Om jag har sex dagen före och första/kanske andra dagen på min mens och jag tror jag har en mellan 25-30 dagars cykel, kan jag då har blivit gravid? Jag hade för några år sedan 12-14 dagar mellan äl och mens, (höll koll då) men vet inte hur det ser ut idag. Han man samma längd på sin lutealfas hela livet eller kan den variera mycket? Kan jag ha kortare/längre fas idag än vad jag hade för några år sen?

Hur länge tar det för kroppen att skapa ett nytt ägg? Menar om man blöder ut de under mensen och hur snabbt efter det är det ens möjligt att det finns ett nytt ägg redo?

Jag undrar också Om någon vet om det finns någon minimigräns på hur kort en cykel kan vara? Om 28 dagar är det ?vanliga?, hur kort kan den då vara? Som minst?

Är lite förvirrad.

• Svar på tråden Kan jag ha blivit gravid under mensen?
  • Anonym (Nej)

Det är fullständigt omöjligt att bli gravid under mensen på det sätt du beskriver. För att få ett livsdugligt ägg ska det släppas tidigast runt dag 10-11 men helst senare. Spermier lever i bästa fall i upp till en vecka men det är så klart de första dagarna som de mår bäst. Du blöder inte ut ett ägg under mensen, om du skulle blöda så länge som över ÄL. Vanligen har man bara en ägglossning per cykel.

CD 2 + max 7 dagar då spermierna lever = cd 9 = alldeles för tidigt att få ett ägg som kan befruktas.

Du är inte gravid.

21-35 dagar är normal cykellängd, även om man annars har 28 dagar kan man ha en variation inom dessa gränser som fortfarande anses normal.

• Anonym (Jag)

Utöver att man faktiskt måste ha ett befruktningsbart ägg för att bli gravid måste man även ha en treskiktad och tillräckligt tjock slemhinna. Det har man inte under mens. Det motsäger ju sig självt eftersom man ju då faktiskt blöder ut slemhinnan. Däremot kan man rent teoretiskt bli gravid pga samlag man haft i slutet av mensen om man har en kort cykel och långlivade spermier. 

Svar på tråden Kan jag ha blivit gravid under mensen?