• Acw

Vad tycker ni om namnet Nikolaj?

Vad tycker ni om namnet Nikolaj? :)

• Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Nikolaj?
  • fluu

Jag tycker mycket om det. Stavat Nikolaj känns det mer ståtligt. Stavat Nicolai känns det mer sirligt. Bara synd att det så lätt blir "Nicke/Nicky".

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (ryskt)

För mig är det ryskt eller liknande. Har ni sådana rötter tycker jag det är ok, men i helsvensk familj eller familj med rötter i andra kulturer tycker jag det känns lite konstigt. Men inget problem. 

• Anonym (:))

Föredrar det med i eller y (Nikolai/Nikolay) så man slipper "aj" på slutet, inte så nice ändelse (enligt mig), men annars tycker jag det är fint.

Håller inte med om att det lätt blir Nicke/Nicky som någon skrev ovan. Känner till två Nikolai i umgängeskretsen och båda kallas Nico.

• trollhona

Fint. Helt ok om man har ryskt påbrå. På ett svenskt barn låter det konstigt, då passar Nicholas, Niklas, eller likande bättre.

• Anonym (Vladimir)
    Acw skrev 2021-05-25 20:50:13 följande:

Som ryss så tycker jag att det är ett väldigt fint namn, passar dock inte till så många svenska efternamn i min åsikt, funderade på namnet Nikolaj till min son, men min fru som är svensk tyckte inte att namnet var fint i samband med svenska efternamn och hon och många andra har svårt att uttala mitt efternamn så det blev Liam istället!:)
  • Xenia

Jag gillar Nikolaj. Tycker inte man behöver ha ryska anor för det. Har för mig att Nikolaj inte är ovanligt i grannlandet Danmark.

Det ryska smeknamnet för Nikolaj är Kolja men det blir inte så fint på svenska (alla tänker på fisken). Så Nico, Nicke el Nicky blir bra. Inte för att jag tycker att ett smeknamn är nödvändigt, men barn tycks ju inte orka uttala namn som är längre än två stavelser.

• Anonym (Valentina)
    Acw skrev 2021-05-25 20:50:13 följande:

Mycket vackert pojknamn. Klassiskt och funkar till både små pojkar och vuxna män.
Svar på tråden Vad tycker ni om namnet Nikolaj?