• Anonym (DeppJohnny)

Kvinnobebisar? Jo dom finns!

Varför pratas det så lite om kvinnobebisen? Mansbebisen får ibland uppmärksamhet.. Lat, gnällig bortskämd o självcentrerad vuxenbebis.. Men den kvinnliga varianten finns också.

Tjejen som passerat 35 och behöver hjälp av föräldrarna med allt. Som inte kan frigöra sig när de går in i ett förhållande, som gnäller om allt och inte kan se den egna rollen i någonting. Bara andras eventuella tillkortakommanden. För mig är det en kvinnobebis.

Vilka är era erfarenheter?

• Svar på tråden Kvinnobebisar? Jo dom finns!
  • Anonym (Jo)

Mans- och kvinnobebisar finns oavsett ålder. Allt över 18 år räknas.

• enfunderandeman
    Anonym (Liu) skrev 2024-11-28 06:28:57 följande:
    Tror de flesta kvinnobebisar bara är lata. Äter dåligt, motionerar inte. Kan inte ta ansvar. Har det smutsigt omkring sig. Tycker mig märka detta bland kollegorna på jobbet. 

Hade en kollega för många år sedan som var den första kvinnobebisen jag stötte på. Hon klarade verkligen ingenting utan man var  alltid tvungen att backa upp henne. Hon hade absolut noll ordning och gjorde bara sådant som var roligt. Trevlig och socialt begåvad men helt hopplös i övrigt.

Hur som helst är det märkligt att dessa kvinnor får så lite uppmärksamhet. För de är rätt vanliga.

Och du pratar om det än? Hoppas du fått terapi. Låter inte sunt att tänka på efter så många år. Dessutom är det väl upp till individen vad dom gör med sina liv. Vad dom äter. Alla är dessutom inte tränings intresserade. Räcker att motionera med promenader om man gillar det. Så länge man rör på sig. 

Skulle säga att det är mer ovanligt, då kvinnor av naturen är from some omhändertagande och styr upp saker. Titta på hur familjen dynamiken ser ut och vad undersökningarna säger. Där är män överrepresenterade.
    Har faktiskt aldrig haft kvinnliga kollegor som har stökigt, smutsigt omkring. Däremot hade jag en som fråga väldigt mycket. Men hon var ny på arbetsplatsen. Och hade aldrig tidigare arbetat med det. Då har man överseende tycker jag.

Oavsett om du är man eller kvinna.  Jag gissar på man. Med tanke på vissa saker du nämner. Så borde du kanske reflektera över varför du har svårt släppa vissa saker.  Det här är inte människor jag skulle ägna mycket tid åt.
  • Fisklever

Har stor erfarenhet av omogna kvinnor. Eller "kvinnobebisar" i min uppväxt.
    Min erfarenhet är att de inte hanterar eller kontrollerar sina egna känslor överhuvudtaget utan styr och ställer i sitt förhållande/familj via sina utbrott och känslostormar. 
    Tvingar i princip andra människor att ta hand om dem, kan inte hantera pengar och ska alltid tycka synd om sig själva. 

• Anonym (Zbl)
    Anonym (Liu) skrev 2024-11-28 06:28:57 följande:
    Tror de flesta kvinnobebisar bara är lata. Äter dåligt, motionerar inte. Kan inte ta ansvar. Har det smutsigt omkring sig. Tycker mig märka detta bland kollegorna på jobbet. 

Hade en kollega för många år sedan som var den första kvinnobebisen jag stötte på. Hon klarade verkligen ingenting utan man var  alltid tvungen att backa upp henne. Hon hade absolut noll ordning och gjorde bara sådant som var roligt. Trevlig och socialt begåvad men helt hopplös i övrigt.

Hur som helst är det märkligt att dessa kvinnor får så lite uppmärksamhet. För de är rätt vanliga.
    Problemet ligger nog snarare hos dig än din kollega som du beskriver. Du borde gå i terapi för dina mentala problem. 
  • Anonym (Zbl)
    enfunderandeman skrev 2024-11-28 09:54:52 följande:

Och du pratar om det än? Hoppas du fått terapi. Låter inte sunt att tänka på efter så många år. Dessutom är det väl upp till individen vad dom gör med sina liv. Vad dom äter. Alla är dessutom inte tränings intresserade. Räcker att motionera med promenader om man gillar det. Så länge man rör på sig. 

Skulle säga att det är mer ovanligt, då kvinnor av naturen är from some omhändertagande och styr upp saker. Titta på hur familjen dynamiken ser ut och vad undersökningarna säger. Där är män överrepresenterade.
    Har faktiskt aldrig haft kvinnliga kollegor som har stökigt, smutsigt omkring. Däremot hade jag en som fråga väldigt mycket. Men hon var ny på arbetsplatsen. Och hade aldrig tidigare arbetat med det. Då har man överseende tycker jag.

Oavsett om du är man eller kvinna.  Jag gissar på man. Med tanke på vissa saker du nämner. Så borde du kanske reflektera över varför du har svårt släppa vissa saker.  Det här är inte människor jag skulle ägna mycket tid åt.
    +1
  • Anonym (olika)
    Anonym (il) skrev 2024-11-28 08:22:50 följande:
    Fast det är ju pinsamt att ha städhjälp om man bor litet. Vem vill kunna skryta om att man behöver hjälp att städa? Speciellt när man bor i en ettaSkrattande
    De personen berättar det för kanske inte vet hur hen bor?

Eller så är det som vanligt en diaGnoS som gör att de inte kan lära sig sånt som förskolebarn kan.
  • Anonym (Klarar sig bra)

De kvinnobebisar jag känner till har klarat sig väldigt bra i livet. Curlad av pappa följt av curlad av maken. Lever väldigt bekväma, bekymmersfria liv och har det gott ställt. 

Så det verkar inte vara ett handikapp, tvärtom.

• Anonym (Liu)
    Anonym (Zbl) skrev 2024-11-28 17:40:17 följande:
    Problemet ligger nog snarare hos dig än din kollega som du beskriver. Du borde gå i terapi för dina mentala problem. 
    Ha ha

Du är bra rolig du. Din tolkning är minst sagt befängd. Klandra inte budbäraren för att du inte klarar av att höra om kvinnobebisar.
  • Anonym (Typ)

Kvinnobebisar tar ofta offerrollen och lägger skulden på alla andra runt omkring. Dom har ofta en stark uppfattning om att just deras världsbild är den korrekta.

• Anonym (Zbl)
    Anonym (Liu) skrev 2024-11-28 21:06:00 följande:
    Ha ha

Du är bra rolig du. Din tolkning är minst sagt befängd. Klandra inte budbäraren för att du inte klarar av att höra om kvinnobebisar.
    Du tror att jag skämtar? Du verkar ha mentala problem och jag är seriös när jag skriver att du borde gå i terapi. 
  • Anonym (Life)

De kvinnliga narcissisterna är nästan som en sorts kvinnobebis.

• Anonym (Typ)
    Anonym (Life) skrev 2024-11-28 22:51:41 följande:

De kvinnliga narcissisterna är nästan som en sorts kvinnobebis.

Det var detta jag var inne på. 
  • Anonym (Klarar sig bra)
    Typiskt liv för en kvinnobebis vill jag hävda är såhär:

Rik pappa som skämmer bort och mamma som försöker få nån slags hyfs på dottern men ger upp nånstans i sena tonår. 

Gifter sig med lite eller mycket äldre man som betalar allt och är ungefär som en ersättare för pappan.

Kan inte göra något själv och pappa eller senare maken löser alla problem.

Klarar sig mycket bättre än sin manliga motsvarighet men är mer sällsynt.
  • Anonym (Typ)
    Anonym (Klarar sig bra) skrev 2024-11-29 15:19:36 följande:
    Typiskt liv för en kvinnobebis vill jag hävda är såhär:

Rik pappa som skämmer bort och mamma som försöker få nån slags hyfs på dottern men ger upp nånstans i sena tonår. 

Gifter sig med lite eller mycket äldre man som betalar allt och är ungefär som en ersättare för pappan.

Kan inte göra något själv och pappa eller senare maken löser alla problem.

Klarar sig mycket bättre än sin manliga motsvarighet men är mer sällsynt.

Det du beskriver är ju en curlad tjej, och jag håller med om att den manliga motsvarigheten troligen har det svårare. En curlad flickvän som du beskriver kan vara jättebra partnerval.

Det är därför jag menar att kvinnobebisar mer lutar åt det mentala tillståndet hos kvinnor. Att man alltid har rätt, att man alltid har rätt att uttrycka sina känslor etc.. som en 8åring. 

En kvinna åt det narcissistiska hållet som är emotionellt och mognadsmässigt underutvecklad som vuxen individ. Att man inte kan säga förlåt eller se andras perspektiv, att det är en kamp och man måste ha rätt.

Dessa kvinnobebisar som tror sig sitta på den totala sanningen om hur livet funkar, dom tror att deras erfarenheter är andras erfarenheter, hamnar ofta själva med en katt som enda sällskap på äldre dar.

• Anonym (Life)
    Anonym (Typ) skrev 2024-11-29 14:56:49 följande:
    Det var detta jag var inne på. 
    Aldrig mer en sån avart säger jag bara
Svar på tråden Kvinnobebisar? Jo dom finns!