• druvan52

Föräldraledig strödagar - hur dras det på lönen?

Arbetar heltid med månadslön. Har lite FL-dagar kvar att ta ut men tycker det dras så mycket lön varje gång. Spelar det någon roll om jag tar en FL-dag en vardag mitt i veckan eller i anslutning till helg eller i anslutning till röda dagar? Och om jag tar en hel vecka vs en dag? Förstår ni hur jag menar? Mvh

• Svar på tråden Föräldraledig strödagar - hur dras det på lönen?
  • Anonym (Asdf)

Hos oss skiljer man på om det är färre eller fler än 5 dagar. Färre - då dras det dag för dag (eller timmar om man nu tagit det). Dag man inte skulle jobbat dras inget (lör-sön-röd dag). Är det 5 dagar eller fler så dras det från månadslönen och viktas mot del av månaden.

• Anonym (Kalenderavdrag 1,4)

Jobbar du måndag-fredag? Då dras det 1,4 dagar per ledig strödag. Det är helt korrekt.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Kalenderavdrag 1,4) skrev 2021-05-26 11:28:38 följande:

Jobbar du måndag-fredag? Då dras det 1,4 dagar per ledig strödag. Det är helt korrekt.

www.ledare.se/semester-och-ledigheter/foeraeldraledighet/artikel/Franvaroavdrag-for-foraldraledighet

Som jag förstår det skall man när det är mindre än 5 dagar dra enbart per dag?

Över fem dagar drar man av även för lördag och söndag? Men sedan skall detta kompenseras igen om jag fattar denna text rätt?

Kan du mer om detta och vill förklara så vore jag tacksam. Jag vill gärna förstå då jag i höst planerar att vara föräldraledig 22 timmar per vecka och arbeta 18
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-05-26 12:11:25 följande:

www.ledare.se/semester-och-ledigheter/foeraeldraledighet/artikel/Franvaroavdrag-for-foraldraledighet

Som jag förstår det skall man när det är mindre än 5 dagar dra enbart per dag?

Över fem dagar drar man av även för lördag och söndag? Men sedan skall detta kompenseras igen om jag fattar denna text rätt?

Kan du mer om detta och vill förklara så vore jag tacksam. Jag vill gärna förstå då jag i höst planerar att vara föräldraledig 22 timmar per vecka och arbeta 18

Vet inte hur andra gör, men mig har man dragit % av månadslön rakt av när jag jobbat deltid en längre period. Om jag skulle jobbat 18h /vecka en månad så skulle jag alltså fått 45% av månadslönen (privat arbetsgivare, 40h normalarbetstid).
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Asdf) skrev 2021-05-26 12:24:40 följande:

Vet inte hur andra gör, men mig har man dragit % av månadslön rakt av när jag jobbat deltid en längre period. Om jag skulle jobbat 18h /vecka en månad så skulle jag alltså fått 45% av månadslönen (privat arbetsgivare, 40h normalarbetstid).

När jag googlar verkar det vara fritt att göra som man vill. Finns kollektivavtal som gör kalenderavdrag så då kan även de som inte har kalenderavdrag göra så.

Helt sjukt system
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-05-26 12:30:11 följande:

När jag googlar verkar det vara fritt att göra som man vill. Finns kollektivavtal som gör kalenderavdrag så då kan även de som inte har kalenderavdrag göra så.

Helt sjukt system

Vad är det som sjukt? Om jag jobbar 45% och får 45% av lön?
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Asdf) skrev 2021-05-26 12:43:25 följande:

Vad är det som sjukt? Om jag jobbar 45% och får 45% av lön?

Det som är sjukt är det vi diskuterar ovan.

Att man om man är ledig mer än 5 dagar kan få löneavdrag även för helgen. Detta kan alltså en arbetsgivare som inte har det reglerat i kollektivavtal göra. Se gärna exemplet jag länkar här.

Att få löneavdrag motsvarande tid man inte arbetar är naturligtvis rimligt.

• Anonym (Asdf)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-05-26 12:47:31 följande:

Det som är sjukt är det vi diskuterar ovan.

Att man om man är ledig mer än 5 dagar kan få löneavdrag även för helgen. Detta kan alltså en arbetsgivare som inte har det reglerat i kollektivavtal göra. Se gärna exemplet jag länkar här.

Att få löneavdrag motsvarande tid man inte arbetar är naturligtvis rimligt.

Jag har ju en sån arbetsgivare. Men jag vet inte om jag tycker det är ?sjukt? direkt..? Du menar till exempel att om jag jobbar 45% säg okt-nov-dec-Jan-feb-mars så borde jag få mer lön just i december pga att det är fler röda dagar?
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Asdf) skrev 2021-05-26 13:01:12 följande:

Jag har ju en sån arbetsgivare. Men jag vet inte om jag tycker det är ?sjukt? direkt..? Du menar till exempel att om jag jobbar 45% säg okt-nov-dec-Jan-feb-mars så borde jag få mer lön just i december pga att det är fler röda dagar?

Nej,

Jag menar att om jag är ledig 6 dagar på en månad så ska jag inte få avdrag för 8 dagar.

Säg att jag en månad är ledig mån-fre plus Mån. Då kan jag alltså få löneavdrag även för lär-sön.

För mig då som skall vara ledig deltid i ett halvår skulle det i praktiken innebär att jag får avdrag för 8 dagar extra varje månad för att man även för avdrag för helger som jag inte arbetat.

Nu verkar min arbetsgivare inte tillämpa kalenderavdrag har läst avtalet
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-05-26 13:04:19 följande:

Nej,

Jag menar att om jag är ledig 6 dagar på en månad så ska jag inte få avdrag för 8 dagar.

Säg att jag en månad är ledig mån-fre plus Mån. Då kan jag alltså få löneavdrag även för lär-sön.

För mig då som skall vara ledig deltid i ett halvår skulle det i praktiken innebär att jag får avdrag för 8 dagar extra varje månad för att man även för avdrag för helger som jag inte arbetat.

Nu verkar min arbetsgivare inte tillämpa kalenderavdrag har läst avtalet

Ja, det kan ju bli väldigt konstigt.... min arbetsgivare skiljer dock på arbetsdagar /månad och kalenderdagar /månad.

Fem dagar: månadslön /21 gånger 5 dagar

Sex dagar: månadslön /30 eller 31 gånger 6 dagar
  • Anonym (Asdf)
    Anonym (Asdf) skrev 2021-05-26 13:21:46 följande:

Ja, det kan ju bli väldigt konstigt.... min arbetsgivare skiljer dock på arbetsdagar /månad och kalenderdagar /månad.

Anonym (Asdf) skrev 2021-05-26 13:21:46 följande:

Förlåt, gånger 8.
  • Anonym (Ellen)

För mig är det helt logiskt att vid 5 dagar avdrag så drar man även helg.
    Vi har daglön beräknad per kalenderdag inom vårt kollektivavtal.
    Om min månadslön är 30000kr och vi talar om april månad så är min daglön 1000kr per dag. 
    Avtalet ger en faktor på 1,4 pga detta faktum. Dvs att för att det ska gå att göra avdrag motsvarande en arbetsdag, behöver man ställa daglönen i relation till schemat.
    Den som då arbetar 5 dagar per vecka får en faktor på 7/5 = 1,4.
    Det innebär att om jag är frånvarande en schemalagd arbetsdag får jag avdag på 1000kr x 1,4 = 1400kr.
    Är jag borta två arbetsdagar drar man 1000 x 2,8 = 2800kr.
    Således > är jag borta måndag-fredag så dras 5 x 1,4 = 7 x 1000kr = 7000kr.
    Jag förlorar lön motsvarande en arbetsvecka.
    Och för mig är det som sagt logiskt, för jag ska inte ha lön för helgen om jag inte arbetat och fullgjort min tid måndag-fredag.
    Jag har även rätt att söka föräldrapenning på helgen. Föräldrapenning är till för att täcka inkomstbortfall. Har jag inte något avdrag så kan jag annars inte söka föräldrapenning.

Andra avtal kan säga att man ska dela månadslönen på 21 säger vi, om det är 21 arbetsdagar i april. Då är det förstås mer korrekt att dra 30000/21 = 1428,57kr för en dags frånvaro. För då har du redan tagit höjd för att alla dagar i månaden inte räknas som arbetsdag.

I vårt avtal är det också så att om du har sökt föräldraledigt på deltid en längre period så drar man inte frånvaro per tillfälle. Utan om jag har 30000kr i månadslön och ska vara 50% f-ledig så blir avdraget 15000kr punkt. Oavsett hur många dagar månaden har och hur många dagar skulle ha jobbat. Och sen lägger man ett schema som visar hur jag ska arbeta på mina 50% av en heltid.

• Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Ellen) skrev 2021-05-26 13:24:33 följande:

Om min månadslön är 30000kr och vi talar om april månad så är min daglön 1000kr per dag. 

Avtalet ger en faktor på 1,4 pga detta faktum. Dvs att för att det ska gå att göra avdrag motsvarande en arbetsdag, behöver man ställa daglönen i relation till schemat.

Det innebär att om jag är frånvarande en schemalagd arbetsdag får jag avdag på 1000kr x 1,4 = 1400kr.

Och för mig är det som sagt logiskt, för jag ska inte ha lön för helgen om jag inte arbetat och fullgjort min tid måndag-fredag.

Jag har även rätt att söka föräldrapenning på helgen. Föräldrapenning är till för att täcka inkomstbortfall. Har jag inte något avdrag så kan jag annars inte söka föräldrapenning.

Andra avtal kan säga att man ska dela månadslönen på 21 säger vi, om det är 21 arbetsdagar i april. Då är det förstås mer korrekt att dra 30000/21 = 1428,57kr för en dags frånvaro. För då har du redan tagit höjd för att alla dagar i månaden inte räknas som arbetsdag.

I vårt avtal är det också så att om du har sökt föräldraledigt på deltid en längre period så drar man inte frånvaro per tillfälle. Utan om jag har 30000kr i månadslön och ska vara 50% f-ledig så blir avdraget 15000kr punkt. Oavsett hur många dagar månaden har och hur många dagar skulle ha jobbat. Och sen lägger man ett schema som visar hur jag ska arbeta på mina 50% av en heltid.

Tack för utförligt svar. I det fallet låter det ju lite mer rimligt.

Jag kan dock inte anse att det är rimligt att man räknar på 30 arbetsdagar per månad.

Ni arbetar ju i genomsnitt 21. Så jag kan tycka det är helt orimligt att ha detta upplägg.

Det är också rätt skevt att behöva lägga typ 3,5 föräldradag istället för 2. För att man valt att lägga ?lön? på helgen trots att man egentligen inte arbetar dessa dagar?
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Ellen) skrev 2021-05-26 13:24:33 följande:

Jag inser nu att utfallet blir detsamma. Hade din lön räknats på fem dagar istället så hade din dagslön varit typ 1400. Så det skulle ge samma lönetapp,

Det jag framförallt inte förstår är som i exemplet jag länkade där en dags ledighet extra ger mer än dubbelt avdrag på lönen för att alla helgdagar då räknas med som avdrag på lönen..
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-05-26 13:51:27 följande:
    Tack för utförligt svar. I det fallet låter det ju lite mer rimligt.

Jag kan dock inte anse att det är rimligt att man räknar på 30 arbetsdagar per månad.

Ni arbetar ju i genomsnitt 21. Så jag kan tycka det är helt orimligt att ha detta upplägg.

Det är också rätt skevt att behöva lägga typ 3,5 föräldradag istället för 2. För att man valt att lägga ?lön? på helgen trots att man egentligen inte arbetar dessa dagar?
    Nu missar du poängen.
    Månadslönen delas på antalet dagar i månaden, 30 för april. 
    Ingen av oss arbetar varje kalenderdag.
    DÄRFÖR omvandlas daglön/dagavdrag till att gälla för arbetsdag. Och där kommer schemat in.
    En person som arbetar 5 dagar per vecka (i snitt) ges en kvot på 7/5 = 1,4
    En person som arbetar 4 dagar per vecka ges en kvot på 7/4 = 1,75
    osv

Det är ingen som valt att lägga lön på helgen. Men för att skapa någon form av rättvisa i beräkningen av avdraget då verksamheterna är vitt skilda så har man den här kollektivavtalade modellen.
    Om vi har en nattarbetande person med långa skift tex, så kanske hen arbetar 12 pass på en månad, säg 3 pass per vecka i snitt. Då får hen en kvot på 2,33.
    Dvs om hen har en månadslön på 30000kr och vi talar om april så dras 1000 x 2,33 = 2333kr för en dags frånvaro.

Man kan vända på det och säga att hen drar in mer lön per pass än vad jag gör. Varje pass blir mer värt.
    Man kan tycka vad man vill om modellen men den är kollektivavtalad så någonstans har parterna ändå varit överens.
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-05-26 14:01:06 följande:
    Jag inser nu att utfallet blir detsamma. Hade din lön räknats på fem dagar istället så hade din dagslön varit typ 1400. Så det skulle ge samma lönetapp,

Det jag framförallt inte förstår är som i exemplet jag länkade där en dags ledighet extra ger mer än dubbelt avdrag på lönen för att alla helgdagar då räknas med som avdrag på lönen..
    Där är du förmodligen inne och nosar på ett annat avtals beräkning. Det kan jag inte säga något om. Är man upprörd generellt över den typen av frågor så kan jag råda den enskilde till att läsa på, kolla vad man har rätt till/ inte rätt till, planera sin egen ledighet så gott det går utifrån förutsättningarna och annars - engagera sig fackligt och arbeta för en förändring.
    Detta är ju inget som någon hittar på utan något man fastställt ska gälla av en eller annan orsak.
    Men det är intressant att det är så olika ute i samhället och inom olika avtal, det är det!
  • Anonym (semestern)

Man har rätt till 120 dagar FL som är semestergrundande. 
    Du skriver att du har några dagar kvar, kan det vara så att dom drar bort semesterersättningen?
    Har man tagit ut FL så semester ersättningen sjunker så kan det vara antingen att det dras med pengar vid uttaget eller blir det en semesterskuld vid årets slut. 

Svar på tråden Föräldraledig strödagar - hur dras det på lönen?