Anonym (Nyfiken) skrev 2021-05-26 13:51:27 följande:
Tack för utförligt svar. I det fallet låter det ju lite mer rimligt.
Jag kan dock inte anse att det är rimligt att man räknar på 30 arbetsdagar per månad.
Ni arbetar ju i genomsnitt 21. Så jag kan tycka det är helt orimligt att ha detta upplägg.
Det är också rätt skevt att behöva lägga typ 3,5 föräldradag istället för 2. För att man valt att lägga ?lön? på helgen trots att man egentligen inte arbetar dessa dagar?
Nu missar du poängen.
Månadslönen delas på antalet dagar i månaden, 30 för april.
Ingen av oss arbetar varje kalenderdag.
DÄRFÖR omvandlas daglön/dagavdrag till att gälla för arbetsdag. Och där kommer schemat in.
En person som arbetar 5 dagar per vecka (i snitt) ges en kvot på 7/5 = 1,4
En person som arbetar 4 dagar per vecka ges en kvot på 7/4 = 1,75
osv
Det är ingen som valt att lägga lön på helgen. Men för att skapa någon form av rättvisa i beräkningen av avdraget då verksamheterna är vitt skilda så har man den här kollektivavtalade modellen.
Om vi har en nattarbetande person med långa skift tex, så kanske hen arbetar 12 pass på en månad, säg 3 pass per vecka i snitt. Då får hen en kvot på 2,33.
Dvs om hen har en månadslön på 30000kr och vi talar om april så dras 1000 x 2,33 = 2333kr för en dags frånvaro.
Man kan vända på det och säga att hen drar in mer lön per pass än vad jag gör. Varje pass blir mer värt.
Man kan tycka vad man vill om modellen men den är kollektivavtalad så någonstans har parterna ändå varit överens.