• famwinther87

    Starta ett eget "elbolag"

    Har hängt lite här förut men aldrig vågat starta en tråd, men nu var det min äldsta tjej som tyckte att vi skulle dela med oss. Jag heter Therése och är en glad tvåbarnsmamma från Hjärup.

    Tänkte att det kan va skoj att dela med mig att jag och min man har skapat ett eget ?elbolag? hemma. När vi skaffade solceller på taket så började vi sätta oss in i hur allt verkligen funkar. Vi nördade ner oss i hur allt verkligen funkar och idag så kan vi ju försörja oss själva med el stora delar av året plus att vi kan sälja tillbaka el på sommaren när solen skiner som mest. Så på det sättet kan man ju nästan säga att vi är ett "elbolag". Så nu har vi en skylt och allting på taket (skylten var min mans idé men jag tycker det blev bli lite kul ändå) Cool 

    Min äldsta tjej är riktigt insatt i klimatrörelsen är sååå stolt. 


    Hur kul är inte detta??? Nästan alla som vill kan ju skaffa solceller och göra samma! 


    ?


    Vad tycker ni om vårt lilla "elbolag"? Tungan ute 

  • Svar på tråden Starta ett eget "elbolag"
  • Anonym (Volt)

    Så coolt. Hur många kWh el använder ni per år? Värmer ni upp huset med något annat än elvärme?

  • famwinther87
    Anonym (Volt) skrev 2021-05-26 13:21:10 följande:

    Så coolt. Hur många kWh el använder ni per år? Värmer ni upp huset med något annat än elvärme?


    Hoppas mitt svar hamnar rätt nu! Årsförbrukning kWh var under 2020 7000, det är totalt vad vi förbrukar. Sen köper vi ju inte så mycket i och med solcellerna.
    Vi värmer inte upp med el utan har en pelletspanna. Eluppvärmning skulle bli ohyggligt dyrt?.????
  • Mortiscia80

    Vi har eluppvärmning, det kom med huset så att säga och skulle bli ohyggligt dyrt att byta. Vi kommer antagligen skaffa solceller i framtiden och då borde det ge oss gratis el under sommarhalvåret åtminstone, vintern får vi se hur det blir. Det finns batterier så man kan lagra sin egen el ett tag, det kan vara en bra idé. Vi förbrukar 2,5-3 gånger som mycket som er ts så det känns som att man behöver tänka till.

  • Anonym (Volt)
    famwinther87 skrev 2021-05-26 16:15:15 följande:

    Hoppas mitt svar hamnar rätt nu! Årsförbrukning kWh var under 2020 7000, det är totalt vad vi förbrukar. Sen köper vi ju inte så mycket i och med solcellerna.


    Vi värmer inte upp med el utan har en pelletspanna. Eluppvärmning skulle bli ohyggligt dyrt?.????
    Nice.

    Vi har ca 22 000 kWh. Har luft-luft-värmepump och kamin. Vattnet värms med elpatron.

    Vi funderade på solceller men vi har inte råd med investeringen på grund av renoveringar som måste prioriteras först.
  • Aniiee

    Förutom totalt tacky skryt-skyltar så är det väl inget fel i att tillverka sin egna el...

    Nej, men ärligt, det är bra om ni vill och kan.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • famwinther87
    Aniiee skrev 2021-05-26 23:34:35 följande:

    Förutom totalt tacky skryt-skyltar så är det väl inget fel i att tillverka sin egna el...

    Nej, men ärligt, det är bra om ni vill och kan.


    Vi som tyckte skylten var så fin Flört! Smaken är väl som baken...
  • Anonym (Volt)

    Vad var investeringskostnaden? Vilken installerad effekt har ni?

Svar på tråden Starta ett eget "elbolag"