• Anonym (Mp)

Låna på hus?

Förstår att det är olika men,

Om vi köper ett hus för 1.6 miljoner och det är värt 2 miljoner, vi vill sen låna 200 000 till renovering, hur mycket extra kan det bli i månaden vi måste betala för dessa 200 000 ungefär? Är vårt första hus och vill lära oss hur allt detta med lån osv fungerar. Vi vill inte köpa huset om det blir för hög månadskostnad för renoveringen.

• Svar på tråden Låna på hus?
  • Anonym (F)

Banken kommer inte ge er lån med huset som säkerhet upp till 1.800.000kr. Prata med dem om hur högt lån ni kan få från dem (med huset som säkerhet). Det lånet kommer ge bäst villkor.

Lån utöver det blir det blancolån (utan säkerhet). Det lånet kommer ha högre ränta. Prata med banken om det också, de kan ha något att erbjuda, annars finns många som erbjuder blancolån, t ex via facket.

Kostnaden för lånet hänger på räntan och i vilken takt ni väljer att betala tillbaka.

• Anonym (Z)
    Anonym (Mp) skrev 2021-05-27 07:56:06 följande:

Om vi köper ett hus för 1.6 miljoner och det är värt 2 miljoner, vi vill sen låna 200 000 till renovering, hur mycket extra kan det bli i månaden vi måste betala för dessa 200 000 ungefär? Är vårt första hus och vill lära oss hur allt detta med lån osv fungerar. Vi vill inte köpa huset om det blir för hög månadskostnad för renoveringen.

Hur mycket kontantinsats har ni då? Ni köper alltså till underpris? Är det någon värdering gjord (varifrån kommer att det är värt 2 miljoner?)? Sen får ni ju räkna utifrån er kontantinsats, lämplig belåningsgrad och de 200.000. Personligen tycker jag inte man ska belåna mer än 70% men det är ju jag det :) andra gör givetvis exakt som dom vill. Glöm inte kostnaden för lagfart och eventuella nya pantbrev.
  • Anonym (***))
    Anonym (Mp) skrev 2021-05-27 07:56:06 följande:

Om ni köper huset för 1,6 miljoner så anser banken att huset är värt den summan. Då får ni låna 85% av den summan, 1,36 miljoner. 

Om ni får låna mer,  för att ni kan bevisa att ni köper för mkt under marknadspriset, beror bl a på er inkomst och era utgifter, måste ni ta blancolån så blir räntan högre.

Ni får helt enkelt prata med banken, jag förmodar att ni har ett hus i åtanke redan, eftersom ni vet om att ni får får köpa huset under marknadspris.
  • Anonym (uiyotrp)

Rent krasst, det låter inte som att ni är redo att ta er att ett hus, ni kanske är lägenhetsfolk. 
    2 miljoner i lån idag är väl en 2000 i ränta och kanske en 3-4000 i amortering om ni ligger på den magiska 15% gränsen. 

Generell hållning är att låna till huset, men kontanta renoveringarna. Alltså hellre högre lån på huset, och istället ha 200.000 i kontanter att renovera för. 

Huslånet löper på längre tid, och det gör inte renoveringen. Banken har ingen säkerhet i er renovering, oavsett om renoveringen är värdeökande eller ej. I huset har de däremot säkerhet. 

Renovera för 200k låter inte som något större jobb heller, typ ett badrum eller ett kök av standardmodell. 

• Egon den stora
    Anonym (***)) skrev 2021-05-27 15:22:04 följande:

Om ni köper huset för 1,6 miljoner så anser banken att huset är värt den summan. Då får ni låna 85% av den summan, 1,36 miljoner. 

Om ni får låna mer,  för att ni kan bevisa att ni köper för mkt under marknadspriset, beror bl a på er inkomst och era utgifter, måste ni ta blancolån så blir räntan högre.

Ni får helt enkelt prata med banken, jag förmodar att ni har ett hus i åtanke redan, eftersom ni vet om att ni får får köpa huset under marknadspris.

Jag fick låna till marknadsvärde även om jag köpte betydligt billigare. Med dit resonemang så skulle alltså banken tycka att värt 4 miljoner om man köper det för det?

Banken är bara intresserade av vad som kan få ur vid en eventuell tvångsförsäljning, inte vad du betalar för det.
  • Anonym (Mp)

Jodå vi är mer än redo, inga lägenhetsmänniskor här inte. Jag blandade ihop sofforna, vi kommer köpa huset för 1.6, så alltså blir lånet på 1.35. Sen vill vi renovera upp till kanske 1.6 och 1.7. Värderingen är gjord av mäklare för den som frågade det.

• Anonym (Mp)
    Anonym (Mp) skrev 2021-05-27 17:42:14 följande:

Jodå vi är mer än redo, inga lägenhetsmänniskor här inte. Jag blandade ihop sofforna, vi kommer köpa huset för 1.6, så alltså blir lånet på 1.35. Sen vill vi renovera upp till kanske 1.6 och 1.7. Värderingen är gjord av mäklare för den som frågade det.

Haha siffrorna menar jag naturligtvis.
  • Anonym (Z)
    Anonym (Mp) skrev 2021-05-27 17:42:14 följande:

Då kan ni ju räkna på det. Varför blir lånet 1.35? Om värderingen är 2 miljoner borde ni få ett bra bottenlån med bra villkor på 1.4 miljoner (70%). 1.6 blir 80% belåningsgrad, för mycket för min smak men det får ni ju avgöra själva. Kontakta er bank och förklara läget och be dem ge er ett förslag på lån. Tänk på att ni kan behöva två oberoende värderingar.
Svar på tråden Låna på hus?