• Anonym (Sno en kompis/ bekants barns namn?)

Sno en kompis / bekants barns namn?

Jag har en flicknamn jag alltid gillat. Mitt topp favorit namn.

När min andra dotter låg i magen blev det ? upptaget ? av en kompis så vi valde ett annat namn.

Av en kompis jag träffade några gånger per år och skrev mycket till. Vi båda börja jobba och gled ifrån varandra.

Nu väntar jag min tredje dotter. Och jag och min kompis är mer bekanta, vi har våra första barn i samma skola och hälsar på varandra där , pratar på skolgården och smsar ibland . Ses 2 gånger per år.

Vågar jag ta detta namn? Vi har ju ingen större relation egentligen.

Men hon är nog en person som inte skulle uppskatta det.

Jag väntar dessutom en sladdis så det kommer skilja 10 år mellan hennes och min dotter.

Kan väl också tycka att har man valt ett namn som ligger på topp 20 så borde man förstå att andra också kommer ta det namnet.

• Svar på tråden Sno en kompis / bekants barns namn?
  • Anonym (ppp)

Jag ser inget konstigt i om ni tar det namnet, ni umgås ju knappt ens. 

• BuoBä

Herregud, är man så känslig att man blir sur för att en bekant väljer samma top20-namn 10 år senare så kan man gott få sura.

Fråga inte och ursäkta dig inte heller, utan bara välj namnet ni vill ha. Kommenterar personen senare så kan du väl säga något som låter som en komplimang, typ att hennes dotter som är så rar har fått en namne.

• Anonym (anonym)

Nej, jag tycker inte att du ska ta samma namn. Det finns tusen namn att välja på och jag är säker på att du kan hitta flera namn som du tycker är lika fina utan att då riskera dålig stämning med din vän.

• Duckan

Verkligen inga konstigheter ts. Vi har kusiner som har samma namn på sina barn och det är ingen som surat över det.

• Anonym (Självklart)

Självklart kan du ta det namn som du vill ha. Enda gången jag skulle avstå ett namn är om ett syskonbarn har samma förnamn. Vänner kommer och går, skulle aldrig göra ett namnval baserat på vad bekantas barn heter.

Vi har känt varandra i 15 år och ibland kan det ta 4 år innan vi ses. Vi är ytligt bekanta. Medan min familj har jag i hela mitt liv.

Det är därför jag tvekar. Hade det varit en kompis kompis hade jag ALDRIG namnet.

När vi båda inte är föräldrarlediga hörs vi inte alls.

Hon kommer bli lite sur för hon är lite drama. Men det skiljer TIO år mellan flickorna och vi kommer aldrig sitta bredvid varandra och ropa på våra flingor samtidigt

• Anonym (Laura)

Men skit samma vad din bekanta tycker? Din dotter ska ju ha namnet i resten av hennes liv! Tycker du om ett visst namn är det ju klart att hon ska få det. Vill din bekanta sura över en sån skitsak får hon väl göra det. Låt det inte påverka dig och ditt liv.

• Anonym (Men!)

Men jösses! Blir man sur över en sån skitsak har man verkligen inga bekymmer här i livet. Visserligen tycker jag att man inte ska ta samma namn närmaste familjen och närmaste bekanta har, men ni är ju inte ens vänner. 

Anonym (Men!) skrev 2021-05-27 14:11:39 följande:

Men jösses! Blir man sur över en sån skitsak har man verkligen inga bekymmer här i livet. Visserligen tycker jag att man inte ska ta samma namn närmaste familjen och närmaste bekanta har, men ni är ju inte ens vänner. 

Alla är olika! Jag hade aldrig brytt mig om någon ? tog? mitt barns namn.
  • Anonym (Men!)
    Anonym (Sno en kompis/ bekants barns namn?) skrev 2021-05-27 15:36:32 följande:
    Alla är olika! Jag hade aldrig brytt mig om någon ? tog? mitt barns namn.
    Inte ens din syster eller bror? Där går gränsen för mig i vart fall. Eller nån bekant man träffar varje vecka.
    Anonym (Men!) skrev 2021-05-27 15:48:16 följande:

Inte ens din syster eller bror? Där går gränsen för mig i vart fall. Eller nån bekant man träffar varje vecka.

Om man tar någons i familjen eller någon som man träffar ofta så känns det konstigt och fel ja.

Men en bekants? Vem bryr sig? Väljer man ett namn från topp 20 kan man inte bli sur att fler tar det.
Svar på tråden Sno en kompis / bekants barns namn?