• Anonym (Ts)

Barn efter 40 naturligt - ni som fått det?

Ni som fått andra eller senare barnet efter 40 naturligt, finns ni? Känns som många får hjälp på olika vis när man passerat den magiska gränsen, men visst finns ni där det bara funkat med?

Är sugen på en tvåa men inser att jag kommer vara några månader över 40 när bebisen kommer då om det tar sig rätt så okej fort (inom kanske 6-7 mån). Så tänkte mest efterfråga lite soliga historier där det funkat med...

• Svar på tråden Barn efter 40 naturligt - ni som fått det?
  • Anonym (ED-mamman)

Jag lyckades inte, men typ alla andra jag känner har fått både 1,2 och tom 3 barn efter 40. Glad Den äldsta var nästan 48 när hon fick första och enda barnet. Så i min värld är det jättevanligt och jag som behövde hjälp som är det stora undantaget. 

Oavsett vilken ålder man än är i kan man inte annat än försöka. Går det så går det och går det inte får man fundera på vad man gör i så fall. Kör på ni! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Ts)
    Anonym (ED-mamman) skrev 2021-05-27 19:26:29 följande:

Jag lyckades inte, men typ alla andra jag känner har fått både 1,2 och tom 3 barn efter 40. 

//

Den äldsta var nästan 48 när hon fick första och enda barnet. Så i min värld är det jättevanligt och jag som behövde hjälp som är det stora undantaget. 

Oavsett vilken ålder man än är i kan man inte annat än försöka. Går det så går det och går det inte får man fundera på vad man gör i så fall. Kör på ni! 

Fint att höra det perspektivet också, tack. Jo, det blir ju försök iaf helt klart - så får man väl se vad som händer helt enkelt.
  • Anonym (Liv)

Ja jag fick barn naturligt när jag var 41. Der är ju till viss del genetiskt det där. I min släkt på mammas sida har de flesta kvinnor fått barn efter 40, långt tillbaka i tiden, så ingen medicinsk hjälp. Min mormors mor fick barn när hon var 41,43 och 47 år. Jag har också flera bekanta som fått barn efter 40 på naturlig väg. Så jag har aldrig sett det som så annorlunda eller unikt att få barn efter 40. Men nu finns ju hjälp att få dessutom så chanserna har ju ökat. Statistiken säger inget om hur det är för just dig.

• MrsJenka

Jag fick första barnet en månad innan jag skulle fylla 37. Andra 20 månader senare.

Blev oplanerat gravid innan jag skulle fylla 40 men miste tyvärr det barnet i en infektion i v. 21.

Idag är jag 41 och gravid i v.31. Inte heller denna graviditet var planerad. Men väldigt välkommen! Vår dröm var att hinna skaffa 3 (levande) barn innan vi var klara med familjebildningen.

När jag miste barnet i magen pratade jag med överläkaren just om att det kanske skulle bli svårt att bli gravid efter 40 och han sa: "Det är inte som att kroppen blir äldre på en dag, och kroppen bryr sig inte om sin födelsedag. Däremot blir ju äggen äldre och äldre, men det är inte som att fertiliteten sjunker på 40-årsdagen utan de åldras ju hela tiden."

• Anonym (förälder till dotter och son)

Ja jag fick barn vid 43 helt naturligt, en vän fick tom sitt första vid 41, en kompis vid 44, har två vänner till som fått sitt andra vid 41.
    Min mamma var över 40 när hon fick sitt tredje.
    Känns inte som om det är omöjligt även om vissa får försöka ett tag.

• Mrs Moneybags

Jag bor i Stockholm och känner massor som har fått barn efter 40, helt naturligt. Jag själv, tex.  

Hoppas det tar sig snart och du - det kommer gå jättebra! 

• Anonym (f)

Ja, jag blev gravid vid 43, men valde att inte behålla.

Min mormorsmor blev naturligt gravid med ett friskt barn vid 47 och min mamma vid 40, så nog är det möjligt för vissa.

• Anonym (Ts)
    Mrs Moneybags skrev 2021-05-28 11:40:58 följande:

Jag bor i Stockholm och känner massor som har fått barn efter 40, helt naturligt. Jag själv, tex.  

Hoppas det tar sig snart och du - det kommer gå jättebra! 

Tack Vore kul med ett till barn och även ett syskon så det hoppas jag med!
Svar på tråden Barn efter 40 naturligt - ni som fått det?