• Flugvarelse

Vad händer om man blir anmäld till socialtjänsten för alkoholmissbruk?

Hej, jag sitter nu och oroar mig för vad som ska hända. Jag är runt 20 och bor hemma med min mamma och mina småsyskon, varav en av dem är 4 år gammal. Min mamma skadade sig igår efter att ha druckit mycket sprit och ramlat på golvet, jag var tvungen att ringa ambulansen och dem märkte att hon var grovt påverkad, hade väldigt svårt att prata, försökte slå ambulansförarna och försökte springa ifrån ambulansen. Skäms verkligen när jag tänker på hur hon betedde sig ): 
    Hon klarade sig i alla fall från skadan men jag är orolig för vad som ska hända med mina syskon nu när det blivit anmält till socialen. Är det vanligt att man familjehemsplacerar eller rör det sig oftast om t.ex. stödsamtal eller behandling av missbruket? Hon har tidigare fått anmälningar av grannar men inget har då kunnat bevisats.

• Svar på tråden Vad händer om man blir anmäld till socialtjänsten för alkoholmissbruk?
  • Anonym (Killgissar)
    Anonym (-8) skrev 2021-06-01 15:41:49 följande:
    Varför tror du att enda lösningen är att fly?

Det är visst förbjudet att vara aggressiv om man hotar och slår andra!

Det finns inget förbud mot att dricka alkohol och ha hand om barn, men det finns skydd för barn genom att socialtjänsten kan komma in och faktiskt stötta såväl barn som vuxna.
    Äh det är nog lugnt med flytten. Har en känsla av att ts morsa har för stora alkoholproblem för att kunna organisera nåt sånt.
  • Mortiscia80
    Anonym (luttrad medborgare) skrev 2021-06-01 15:52:10 följande:
    Framgår inte att mamman skulle hotat eller slagit sina barn.
    Vad menar du med att stötta? De kan lägga ned eller ta barnen. 
    Barn kan omhändertas från föräldrar som är missbrukare utan att det förekommer hot eller våld.
  • Anonym (luttrad medborgare)
    Anonym (.) skrev 2021-06-01 16:08:42 följande:
    Du förstår inte. Man kan vara en olämplig förälder även om man bara gör saker som är lagliga. Det är inte där gränsen går för hur bra förälder man är. Varför tror du gränsen går vid olagligheter? Vem har lärt dig det?

Men jag förstår av dina inlägg att du är en av dom som skyr soc, oavsett hur föräldrarna sköter sina barn. 
    Därför att allt som inte är olagligt är lagligt. Men du tar upp ett problem som belyser varför så många har så lågt förtroende för soc. Deras sk utredningar är ett skämt. De präglas av tyckande och subjektivitet. Rättssäkerheten är under all kritik. De kan utföras av någon nyexad 25-åring från socionomprogrammet som har egna problem. De ska då alltså ta ställning till om barnen i en familj ska tvångsvårdas eller inte. Låter ju skitbra, eller hur?
  • Anonym (Killgissar)
    Anonym (luttrad medborgare) skrev 2021-06-01 16:38:03 följande:
    Därför att allt som inte är olagligt är lagligt. Men du tar upp ett problem som belyser varför så många har så lågt förtroende för soc. Deras sk utredningar är ett skämt. De präglas av tyckande och subjektivitet. Rättssäkerheten är under all kritik. De kan utföras av någon nyexad 25-åring från socionomprogrammet som har egna problem. De ska då alltså ta ställning till om barnen i en familj ska tvångsvårdas eller inte. Låter ju skitbra, eller hur?
    Hellre att en nyexad 25-åring tar beslutet än att barn växer upp med en alkis som slåss med ambulanspersonalen....
    Anonym (Killgissar) skrev 2021-06-01 17:32:01 följande:
    Hellre att en nyexad 25-åring tar beslutet än att barn växer upp med en alkis som slåss med ambulanspersonalen....
    Jag tror det är tvärtom. I alla fall i de allra flesta fallen. 
  • Anonym (Solar)
    Anonym (luttrad medborgare) skrev 2021-06-01 15:52:10 följande:

Framgår inte att mamman skulle hotat eller slagit sina barn.

Vad menar du med att stötta? De kan lägga ned eller ta barnen. 

Att lägga ner utredningen eller ta barnen är verkligen inte de enda alternativen. Det finns många andra former av stöd däremellan beroende på situationen.

Du pratar om saker som du uppenbarligen inte har något koll på och som faktiskt kan orsaka framtida skada om någon i framtiden läser det du hittar på.

Dessutom, det finns enorma mängder saker som är lagliga men inte nödvändigtvis lämpliga i alla situationer. Det är full lagligt att somna i ett badkar... är det lämpligt?
    Anonym (-8) skrev 2021-06-01 16:11:07 följande:
    Nä, hon har har betett sig på ett sätt så att det finns fog att socialtjänsten faktiskt har kontakt med henne. Och det är verkligen inte samma sak som att socialtjänsten tar barnen.

Vilket stöd som kan vara aktuellt i detta fall har jag naturligtvis ingen som helst aning om!
    Nej, jag förstår att du inte har en aning om det, eftersom det är som jag säger. Som en del skrivit här tidigare. Socialtjänsten är ingen tjänst. 

Jag undrar när folk ska lära sig det.
    Anonym (Solar) skrev 2021-06-01 21:10:20 följande:
    Att lägga ner utredningen eller ta barnen är verkligen inte de enda alternativen. Det finns många andra former av stöd däremellan beroende på situationen.

Du pratar om saker som du uppenbarligen inte har något koll på och som faktiskt kan orsaka framtida skada om någon i framtiden läser det du hittar på.

Dessutom, det finns enorma mängder saker som är lagliga men inte nödvändigtvis lämpliga i alla situationer. Det är full lagligt att somna i ett badkar... är det lämpligt?
    Man lär väl vakna när man får näsan under vattnet. Vad tycker du socialen ska göra åt om man somnar i ett badkar då? Stänga av vattnet?
  • Anonym (Solar)
    Anonym (luttrad medborgare) skrev 2021-06-01 22:25:45 följande:

Man lär väl vakna när man får näsan under vattnet. Vad tycker du socialen ska göra åt om man somnar i ett badkar då? Stänga av vattnet?

Det var en konstig och totalt irrelevant slutsats att dra. Har du något vettigare att komma med?
    Anonym (Solar) skrev 2021-06-01 22:45:54 följande:
    Det var en konstig och totalt irrelevant slutsats att dra. Har du något vettigare att komma med?
    Det var ju bara ditt eget exempel jag svarade på. Vet du inte vad du skriver?
  • Anonym (Solar)
    Anonym (luttrad medborgare) skrev 2021-06-01 22:53:54 följande:

Det var ju bara ditt eget exempel jag svarade på. Vet du inte vad du skriver?

Ok, var då vänlig att informera om var jag skrev att socialen på något sätt skulle lägga sig i folks bad? För rimligtvis förstod du väl att exemplet med badkaret endast var ett exempel för att motbevisa din poäng om att olämpliga saker också måste vara olagliga?
    Anonym (Solar) skrev 2021-06-01 23:17:44 följande:
    Ok, var då vänlig att informera om var jag skrev att socialen på något sätt skulle lägga sig i folks bad? För rimligtvis förstod du väl att exemplet med badkaret endast var ett exempel för att motbevisa din poäng om att olämpliga saker också måste vara olagliga?
    Varför ska jag informera om det? Det var ju du själv som gjorde jämförelsen, för att i nästa inlägg kritisera mig för bristande hänförlig relevans. Men bra, då är vi överens om att socialen inte har något vettigt att erbjuda familjen. 
  • fornminne
    Anonym (luttrad medborgare) skrev 2021-06-02 01:14:47 följande:
    Varför ska jag informera om det? Det var ju du själv som gjorde jämförelsen, för att i nästa inlägg kritisera mig för bristande hänförlig relevans. Men bra, då är vi överens om att socialen inte har något vettigt att erbjuda familjen. 

Barn växer upp i våld och misär för att Soc INTE ingriper. B la för att trash som du sitter på Internet och snackar skit. Om en mamma med hemmavarande barn blir så full att hon börjar bråka med ambulanspersonalen, är myndigheterna skyldiga att starta en utredning. Det betyder inte att de tar barnen.
    fornminne skrev 2021-06-03 15:35:53 följande:

Barn växer upp i våld och misär för att Soc INTE ingriper. B la för att trash som du sitter på Internet och snackar skit. Om en mamma med hemmavarande barn blir så full att hon börjar bråka med ambulanspersonalen, är myndigheterna skyldiga att starta en utredning. Det betyder inte att de tar barnen.
    Du verkar inte veta hur det fungerar. Dessutom snackar du skit och jag är övertygad om att jag har högre utbildning än dig. 

Tror du barn slipper växa upp i våld och misär pga socialtjänsten? Är du verkligen så naiv att du tror något sådant? Vad tror du socialen gör? Svingar något slags magiskt trollspö? Vad brukar deras sk utredningar rendera i? Även i de fall där barnen tvångsomhändertas - hur brukar det gå för de barnen? Många gånger tror jag det hade varit bättre om socialen inte gjort ett smack. De gör helt enkelt mer skada än nytta.
Svar på tråden Vad händer om man blir anmäld till socialtjänsten för alkoholmissbruk?