• Nymamma1234

Lämna bebis med pappa i två dygn?

Jag ska på möhippa i en annan stad då min äldsta vän ska gifta sig. Jag har en bebis som kommer vara va 7 då. Tänkte först ta med henne och att min syster kunde passa henne under den aktuella dagen /natten Men börjar tveka nu om jag kanske ska lämna henne hemma med sin pappa istället.. hon är ju såklart trygg i bådas händer men hon har inte träffat min syster ofta då hon bor i en annan stad. Tänker också att det kanske är bättre att bara stanna hemma med sin pappa i hem miljö. Men jag vet inte hur jag ska kunna lämna henne. Känns hemskt både för min och hennes skull . Tänk om hon börjar sakna mig och jag inte kan trösta henne. Och jag vill också så gärna kunna gå på min bästa kompis möhippa annars kommer jag svika henne för livet känns det som . Vad hade ni gjort ??

• Svar på tråden Lämna bebis med pappa i två dygn?
  • Tow2Mater

Jag som läste 7 dagar....

Men även 7 månader; du kan inte separera pappa och barn i 2 dagar. Vill du åka ska du ju åka ensam (eller med både pappa och barnet).

• mammabitch

Det skulle jag och har gjort med alla mina vid något tillfälle - även de två äldsta som delammades tills de var över året. Inga som helst problem - men så har pappan också varit delaktig sedan de föddes!

Om han inte är van att t.ex. natta bebisen så krävs det ju en del planering och förberedelser.

• Långbenopluto

7 månader?? Men jisses, varför skulle inte det funka? Trodde det var 7 dagar.

Är pappan så dålig att du ens funderar på detta så bör du se över ert förhållande...

• chrissepisse

Om du vill åka ser jag inte annat alternativ än att lämna barnet med pappan. Om du inte vill åka för att det känns jobbigt för dig är ju något du får ta ställning till men att underkänna pappan som förälder på det här sättet tycker jag är konstigt. 

Jag har alltid känt mig hundra procent trygg med att lämna våra tre barn med sin pappa, men har förstått att många andra inte resonerar som jag gör.

• Wolfie13
    19Richie88 skrev 2021-05-30 22:11:18 följande:

Sju månader? eller sju år.. -Svårt att tolka ditt inlägg, ts?

Va, hur kan man tro att ts menade 7 år?
  • Ellifant

Jag säger gör vad som känns bäst för dig..

Min erfarenhet är att ju mer kontroll man släpper till pappan ju bättre relation får barnet o pappan.. det blir även lättare att dela ansvaret när båda känner sig lika viktiga..

Jag sluta amma min första när han var 8 månader och då sov han med pappa i tre dagar för att slippa känna doften bröstmjölk och inte få något. Det var toppen och vi tänker göra samma sak nu när lillebror med ska sluta.

Läste att ni med håller på att försöka sluta, se det som ett toppen tillfälle att sluta när du är borta..

Jag tycker verkligen inte vi ?pandemi? mammor ska ha dåligt samvete för att vi väljer att göra något utan våra barn.. detta har verkligen varit den mest påfrestande föräldraledigheten jag har haft.

Tycker du två dygn är för mycket så var med på bara häften och vill du inte alls så får din vän acceptera det.

Glad mamma bättre mamma..

• nernu

Snark. Om du är den som är hemma på dagarna så är det givetvis rimligare att du tar med barnet. Hade pappa varit den som var hemma hade det varit samma sak med honom. Om du ammar så hade jag inte rekommenderat att du åker. Det är känslomässigt jobbigare än man tror.

• Stålmamma

Jag hade tagit med både pappa och bebis till staden ni ska vara i så blir det inte så länge ifrån varandra och bebisen får vara med pappa undertiden du roar dig

• Wench85
    Nymamma1234 skrev 2021-05-30 22:04:29 följande:

Ni var inte eniga heller ser jag :) ja eftersom vi känt varandra hela livet och pratat om hur det kommer bli och vara när nån av oss gifter sig så känner jag att jag måste va med på möhippa . Jag vill va med men samtidigt inte liksom :) jag håller på att ?sluta amma? alltså försöker att trappa ner på det . Jag vill sluta. Pappan och hon har en bra relation har varit ifrån några timmar som mest .. och det har gått bra det har nog jag som haft mest abstinens så de är svårt hur jag ska göra ... :/

Du skriver att pappan och barnet inte varit ifrån varnadra mer än några timmar - att tvinga barnet att vara utan sin pappa i två dygn, och inte ens vara med dig utan med din syster under den tiden... jag hade inte accepterat det om jag var pappan.
  • Wench85

Däremot var jag själv på en resa några dagar när min förstfödda var 10 månader. Barnet och pappan var hemma och glada tillsammans, jag var borta och glad på resa. För mig skulle det vara ett lätt val: att lämna barnet hemma hos sin andra förälder, eller att ta med och lämna till en för barnet okänd person. Och för de flesta föräldrar skulle nog det sistnämnda inte var ett alternativ.

Svar på tråden Lämna bebis med pappa i två dygn?