Varannan helg utan samarbete
Hej!
Har befunnit mig en en sjuk relation med mitt ex i ungefär 5 år nu och behöver få input från någon annan.
Gärna någon med liknande erfarenheter, men all feedback som kan stötta mig uppskattas.
Lite bakgrund (väldigt kortfatttat):
Jag är en varannan helg pappa, bor i en annan kommun och barnens mamma (mitt ex) har noll samarbetsvilja.
Vi har kommit överens (interimistiskt) i domstol om hur umgänget ska se ut några månader framåt, men inte mer.
Vi går i samarbetssamtal kring umgänge och boende som är väldigt svåra att lösa eftersom exet hotar med minskat umgänge om inte jag betalar mer i underhållsbidrag än vad jag gör.
Mitt ex anser att min fru är underhållsskyldig hennes/mina barn.
Det som är jobbigt är att mitt ex inte kan bemöta situationer på ett sunt sätt.
t.ex. när någon medlem i min nya familj (där det bla finns flera halvsyskon och flera bonus-syskon till mina umgängesbarn) blir inlagda på sjukhus.
Då skulle det underlättat om jag t.ex kunde hämta barnen tidigare från skolan en fredag.
Men det går inte för henne... min historia är alltid påhittad och ett sätt för mig att bara få mer umgänge med barnen.
Hon slänger alltid till "skolplikt går före" eller "du bryter mot skolplikten" i alla liknande situationer.
En gång när jag faktiskt tänkte hämta barnen tidigare pga av oro, oro som kom från största barnet direkt till mig i ett telefonsamtal, så ringde skolpersonalen rektorn som ringde barnens mamma som kom ner i affekt och det blev helt fel!
Även när min dotter är ledsen och gråter hos mig och vill stanna en dag extra så säger hennes mamma nej, även om det inte är skoldag dagen efter.
Osunt osunt osunt!
Min advokat råder mig att inte bryta några avtal.
Hennes advokat förbjuder mig att göra nåt annat än vad som står i avtalet.
Eftersom vi är under ett rådande interimistiskt avtal är jag rädd för att göra nåt som kan skada umgänget med mina barn.
Min fru säger att det kan inte bli värre än vad det redan är och att jag ska hämta barnen tidigare på skolan om situationen kräver det oavsett vad som står på ett papper.
Min advokat säger att jag borde låta bli att hämta dom den helgen och istället vänta ytterligare 2 veckor.
Känns som jag är i en limbo mellan vad jag tycker jag borde kunna göra och vad det kan ha för negativa konsekvenser.