• Anonym (dad_4_ever)

Varannan helg utan samarbete

Hej!

Har befunnit mig en en sjuk relation med mitt ex i ungefär 5 år nu och behöver få input från någon annan.
    Gärna någon med liknande erfarenheter, men all feedback som kan stötta mig uppskattas.

Lite bakgrund (väldigt kortfatttat):
    Jag är en varannan helg pappa, bor i en annan kommun och barnens mamma (mitt ex) har noll samarbetsvilja.
    Vi har kommit överens (interimistiskt) i domstol om hur umgänget ska se ut några månader framåt, men inte mer.
    Vi går i samarbetssamtal kring umgänge och boende som är väldigt svåra att lösa eftersom exet hotar med minskat umgänge om inte jag betalar mer i underhållsbidrag än vad jag gör.
    Mitt ex anser att min fru är underhållsskyldig hennes/mina barn.

Det som är jobbigt är att mitt ex inte kan bemöta situationer på ett sunt sätt.
    t.ex. när någon medlem i min nya familj (där det bla finns flera halvsyskon och flera bonus-syskon till mina umgängesbarn) blir inlagda på sjukhus.
    Då skulle det underlättat om jag t.ex kunde hämta barnen tidigare från skolan en fredag.
    Men det går inte för henne... min historia är alltid påhittad och ett sätt för mig att bara få mer umgänge med barnen.
    Hon slänger alltid till "skolplikt går före" eller "du bryter mot skolplikten" i alla liknande situationer.
    En gång när jag faktiskt tänkte hämta barnen tidigare pga av oro, oro som kom från största barnet direkt till mig i ett telefonsamtal, så ringde skolpersonalen rektorn som ringde barnens mamma som kom ner i affekt och det blev helt fel!

Även när min dotter är ledsen och gråter hos mig och vill stanna en dag extra så säger hennes mamma nej, även om det inte är skoldag dagen efter.
    Osunt osunt osunt!

Min advokat råder mig att inte bryta några avtal.
    Hennes advokat förbjuder mig att göra nåt annat än vad som står i avtalet.

Eftersom vi är under ett rådande interimistiskt avtal är jag rädd för att göra nåt som kan skada umgänget med mina barn.

Min fru säger att det kan inte bli värre än vad det redan är och att jag ska hämta barnen tidigare på skolan om situationen kräver det oavsett vad som står på ett papper.
    Min advokat säger att jag borde låta bli att hämta dom den helgen och istället vänta ytterligare 2 veckor.

Känns som jag är i en limbo mellan vad jag tycker jag borde kunna göra och vad det kan ha för negativa konsekvenser.

• Svar på tråden Varannan helg utan samarbete
  • Anonym (oooo)

Det interimistiska har ni nu en period av en anledning och det är superviktigt att ni båda följer det som är bestämd där! 
    Nu vet jag ju inte vad ni yrkat på, men det kommer ju en huvudförhandling till slut och målet måste väl vara att du blir nöjd där. 

Om barnen vill vara mer hos dig är det ju bra om det är ett av målen, men som sagt, bara du vet vad ni har som mål, du och din advokat. 

• Anonym (E)

Sköt din del av avtalet till 100 %! Det är det enda sättet att visa vem som kan vara vuxen här. Jag tycker att du med din advokat borde planera för att ansöka om att bli boendeförälder, och enskild vårdnad. Det kan mycket väl bli så att tingsrätten dömer till din fördel om du visar hur mycket exet motarbetar dig.

Alltså, spara alla sms, spela in alla era samtal, spela in henne även när ni ses irl om du har möjlighet. Allt sånt sammanlagt visar hur ovillig hon är att ens ge en tum, och det ger inte ett hälsosamt föräldraskap gentemot barnet.

Det som ställer till lite är att du bor i en annan kommun, så överväg om du kan flytta till den där barnet bor nu så hon slipper slitas från vänner osv. Det kan bli en negativ aspekt om du skulle ansöka om mer rättigheter. Din nuvarande familj är ju säkert rotad där ni bor nu, så man måste väga för och emot, men din advokat kan säkert tala för en flytt i vilket fall. Mamman verkar ju inte frisk....

• Anonym (Tålamod)

Jag tänker att det i vårdnadstvister handlar om att göra tillräckligt bra och att tydliggöra att man försöker samarbeta och få saker att fungera.

Det är en balansgång mellan att vara stå upp för vad som faktiskt är bestämt och få detta att fungera och hitta lösningar utifrån vad som är bestämt som visar att du är en vuxen människa.

För denna tid nu innan ni har en riktigt dom ger ju dig möjlighet att sammarbeta och visa att du klarar detta.

Sen tycker jag du ska yrka på mer umgänge framöver om du vill ha detta och tydliggöra vad du tycker är rimligt. Ge mamma chansen att tydligt visa hur hon samarbetar.... så det finns väldokumenterat vid förhandling.

• Anonym (Sara)

Som de andra skriver, följ avtalet och samarbete så mycket det går.

Jag reagerade över det där med att hämta barnet tidigare från skolan för att andra barn ska till sjukhus eller liknande. Har ni en väldigt speciell situation kring detta (sjukt syskon tex) som gör att detta inträffar ofta? Jag har svårt att se att man skulle ha ett behov av det så att det skulle kunna bli ett problem De extremt få tillfällena som behovet borde inträffa borde gå att lösa på annat sätt om mamman är konfliktvillig och startar en situation kring detta. Dvs välj dina stridar och i denna situation/period så få som möjligt.

• Anonym (dad_4_ever)

Tack för svar!

De sjukhusvistelser som inträffat (totalt 2 ggr) var en allvarlig olycka där en 2-åring slog i sitt bakhuvud från 0.5 meters höjd.
    Blev omtöcknad och skrek inte heller.
    Kom hem dagen efter.

Det andra var andnöd för ett barn som behövde ligga inne för observation och fick luftvidgande gas löpande under denna tid.
    Då skrev jag till exet att jag inte kunde hämta umgängesbarnen pga av dessa omständigheter.
    Hon trodde mig heller inte.
    Hon ville inte hämta dom (eftersom det åligger den andra föräldern att överlämna barnen enligt överenskommelse) så min frus ex fick hämta dom hos mig och köra dom till henne! (kommer inte exakt ihåg alla detaljer men har messenger-historik på det)
    Barnet kom hem dagen efter iallafall.

• Anonym (dad_4_ever)

Jag har stämt henne för enskild vårdnad.
    Socialtjänsten har gjort en liten utredning där barnen verkar må bra och skola funkar bra.

• Anonym (Slaviskt)

Följ avtalen till punkt och prickar, var saklig och ej anklagande i era möten oavsett hur provocerad du blir. Behandla barnet med respekt och respektera dotterns mamma (baktala eller snacka aldrig skit om mamman så dottern hör).

Om du gör som ovan gör du inget fel och ingen kan ?sätta dit dig? för att du agerar fel eller inte håller dig till avtalen. Brott mot avtal kan användas emot dig om mamman önskar det (och det verkar som hon skulle använda det emot dig).

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (dad_4_ever) skrev 2021-05-31 10:17:37 följande:

Hej!

Har befunnit mig en en sjuk relation med mitt ex i ungefär 5 år nu och behöver få input från någon annan.
    Gärna någon med liknande erfarenheter, men all feedback som kan stötta mig uppskattas.

Lite bakgrund (väldigt kortfatttat):
    Jag är en varannan helg pappa, bor i en annan kommun och barnens mamma (mitt ex) har noll samarbetsvilja.
    Vi har kommit överens (interimistiskt) i domstol om hur umgänget ska se ut några månader framåt, men inte mer.
    Vi går i samarbetssamtal kring umgänge och boende som är väldigt svåra att lösa eftersom exet hotar med minskat umgänge om inte jag betalar mer i underhållsbidrag än vad jag gör.
    Mitt ex anser att min fru är underhållsskyldig hennes/mina barn.

Det som är jobbigt är att mitt ex inte kan bemöta situationer på ett sunt sätt.
    t.ex. när någon medlem i min nya familj (där det bla finns flera halvsyskon och flera bonus-syskon till mina umgängesbarn) blir inlagda på sjukhus.
    Då skulle det underlättat om jag t.ex kunde hämta barnen tidigare från skolan en fredag.
    Men det går inte för henne... min historia är alltid påhittad och ett sätt för mig att bara få mer umgänge med barnen.
    Hon slänger alltid till "skolplikt går före" eller "du bryter mot skolplikten" i alla liknande situationer.
    En gång när jag faktiskt tänkte hämta barnen tidigare pga av oro, oro som kom från största barnet direkt till mig i ett telefonsamtal, så ringde skolpersonalen rektorn som ringde barnens mamma som kom ner i affekt och det blev helt fel!

Även när min dotter är ledsen och gråter hos mig och vill stanna en dag extra så säger hennes mamma nej, även om det inte är skoldag dagen efter.
    Osunt osunt osunt!

Min advokat råder mig att inte bryta några avtal.
    Hennes advokat förbjuder mig att göra nåt annat än vad som står i avtalet.

Eftersom vi är under ett rådande interimistiskt avtal är jag rädd för att göra nåt som kan skada umgänget med mina barn.

Min fru säger att det kan inte bli värre än vad det redan är och att jag ska hämta barnen tidigare på skolan om situationen kräver det oavsett vad som står på ett papper.
    Min advokat säger att jag borde låta bli att hämta dom den helgen och istället vänta ytterligare 2 veckor.

Känns som jag är i en limbo mellan vad jag tycker jag borde kunna göra och vad det kan ha för negativa konsekvenser.

Flera halvsyskon och bonusbarn?

Hur länge har ni varit isär?
    Sjukhusvistelser - är de så många?

Jag håller med om skolplikten, den går före allt OM inte någon skulle vara så sjuk att det finns risk att de inte överlever.

Barnen ska gå i skolan.
    Din fru behöver ta några steg tillbaka.

Underhåll: Prata med FK MEN har du råd så varför inte men annars, det har noll med umgänge att göra.

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (dad_4_ever) skrev 2021-05-31 11:41:00 följande:

Tack för svar!

De sjukhusvistelser som inträffat (totalt 2 ggr) var en allvarlig olycka där en 2-åring slog i sitt bakhuvud från 0.5 meters höjd.
    Blev omtöcknad och skrek inte heller.
    Kom hem dagen efter.

Det andra var andnöd för ett barn som behövde ligga inne för observation och fick luftvidgande gas löpande under denna tid.
    Då skrev jag till exet att jag inte kunde hämta umgängesbarnen pga av dessa omständigheter.
    Hon trodde mig heller inte.
    Hon ville inte hämta dom (eftersom det åligger den andra föräldern att överlämna barnen enligt överenskommelse) så min frus ex fick hämta dom hos mig och köra dom till henne! (kommer inte exakt ihåg alla detaljer men har messenger-historik på det)
    Barnet kom hem dagen efter iallafall.

Varför kallar du DINA barn för umgängesbarnen?
    Det säger en hel del!
  • Anonym (Elin)

Jag känner att det är svårt att råda här. Förutom att du såklart ska följa avtalet och visa att du vill göra rätt!

Att exet vill att du betalar mer i underhåll är ju inget vi kan veta om det är rätt eller inte. Att barnen ska sätta skolan främst håller jag med henne om. Det verkar som att du har flera nya barn, blir det många sjukhusbesök i och med detta? Att du flyttat till en ny kommun försvårar umgänget något men det verkar som att du ändå har barnen de tider du ska.

Varför stämde du mamman på enskild vårdnad? Vad föranledde det beslutet?

• Anonym (Sara)

Att ytterligare ett barn ska bli akut inlagt på sjukhus just på hämtningsdagen under tiden ni har inerimistiskt beslut känns ju extremt osannolikt, så just den funderingen tycker jag att du och frun kan släppa.

• Anonym (dad_4_ever)
    Anonym (Kvinna) skrev 2021-06-01 11:39:27 följande:

Flera halvsyskon och bonusbarn?

Hur länge har ni varit isär?
    Sjukhusvistelser - är de så många?

Jag håller med om skolplikten, den går före allt OM inte någon skulle vara så sjuk att det finns risk att de inte överlever.

Barnen ska gå i skolan.
    Din fru behöver ta några steg tillbaka.

Underhåll: Prata med FK MEN har du råd så varför inte men annars, det har noll med umgänge att göra.

Hej och tack för alla svar!

Det var 5 år sedan jag lämnade henne.

Det har bara hänt 1 gång att ett barn blev inlagd på sjukhus under denna interimistiska period som råder och det hände natten till en fredag.
    Denna fredag är hämtningsdag för mig många mil bort och jag var redan på plats "där borta".
    Så det var till anledning av att flera barn skulle vara utan förälder hela fredagen som jag kände mig nödgad till att komma hem tidigare!
    Men vi lyckades klistra ihop det med hjälp av vänner som kunde ställa upp på kort varsel.

Ja och på tal om underhållsbidrag.
    Jag känner mitt ex. Hon är väldigt snål.
    Det var en av de stora anledningarna till varför jag lämnade henne!
    Men självklart fanns där andra anledningar också.

Kan säga så här mycket, att när jag skulle åka utomlands till ett icke EU-land så fick jag inte med mig försäkringsbrev från henne för att hon var rädd att det skulle kosta henne pengar om barnen behövde vård.
    Självklart hade jag mitt eget försäkringsbrev med mig, men jag ville ha hängslen och livrem ifall det skulle vara nåt knas med tanke på att barnen är skrivna på sin mammas adress.

Stämning för enskild vårdnad handlar om att deras mamma:
    samarbetsförmåga under all kritik, hon njuter (hånskrattar mm) av att motarbeta och det går ut över barnen. Hon säger att det kommer att vara pissigt i 13 år till tills barnen blivit 20.
    hon gör tydligt för barnen vad som är "hennes" och "mitt" så dom måste alltid byta om kläder, underkläder - rubbet, får inte lämna en pinal hemma hos mig för då måste det omedelbart skickas tillbaka med post eller dylikt.
    hon belastar barnen med vuxenprat som påverkar dom negativt som till följd blir en oro för dom när dom är hos mig
    hon har aldrig kunnat samarbeta kring skollov, så jag får aldrig reda på hennes veckor så att barnen t.ex ska kunna ha ett så långt sommarlov som möjligt. Detta har då blivit att barnen får gå på fritids på loven istället för att kunna vara ledigt med mig och sin andra stora familj. Vissa lov inträffar dessutom alltid på hennes veckor och det får jag aldrig ta del av. Så barnen har aldrig fått ha mer en 1 vecka ledigt i stöten med mig på sommaren vilket har bidragit till en massa onödigt körande varje vecka för barnen.
    hon vill inte gå i samarbetssamtal för att hon vet vad som är bäst för hennes barn.
    hon skaffar ny kille efter kille. Tror hon är uppe i nummer 7 nu. Det brukar avslutas med bråk (enligt vad ett av våra barn säger till mig). Och sen säger hon till barnen att han har mycket att göra på jobbet, inte att det är slut. Sen kommer nästa igen osv.
    ett av bonusbarnen (4 år gammal) hon fick tillfälligt i en relation blev så psykiskt misshandlad att hens biologiska mamma plus BVC fick lämna in orosanmälan. Fortfarande idag mår han dåligt över denna period i sitt liv att hen säger att hen ska döda henne när hen blir stor.
    listan fortsätter...   jag orkar knappt skriva mer.
Svar på tråden Varannan helg utan samarbete