• Sanchar

    Hur mycket hjälper er Sambo till dig ?!

    Två veckor kvar till bf med 3:e barnet. Mått ganska bra denna graviditet förutom foglossning på ena sidan.

    Har gått hemma sedan i påsk, då vart jag förbjuden att jobba, har sen dess lämnat och hämtat barnen på skolan varje dag och kunnat gjort de mesta hemma. Nu 2 veckor kvar och får ingen hjälp av Sambon. Är det jag som är dum och tycker att han borde fatta att de är tungt nu, sömnbrist, ont, jobbigt att böja sig. Tycker han kan erbjuda sig någon gång att hjälpa , elle ska man behöva be om hjälp hela tiden.

    Det stör mig att han ligger kvar i sängen på morgon, medans jag ser till att barnen kommer upp, får på sig kläder , packa väskor ,frukost och åka och lämna. Att han ens inte går upp och hjälper till ?! Visst att han har ett krävande jobb, men de är ju inte så att jag går hemma och inte jobbar utan anledning.

    Fler som känner att de behöver be om hjälp hela tiden och lite oförstående sambos?!

  • Svar på tråden Hur mycket hjälper er Sambo till dig ?!
  • Anonym (Beror på)

    Ja och nej ts. Visst, han ska så klart hjälpa dig. Har du frågat honom...? Man kan diskutera tills korna kommer hem om vad andra människor "borde" förstå men verkligheten ser ut som så att den som vill ha hjälp faktiskt måste be om det. Han har hittills inte behövt hjälpa dig och om du fortsätter som vanligt istället för att vara tydlig så kommer han inte fatta att saker förändrats. Var rak och öppen!

  • Anonym (W)

    Har du berättat detta för din sambo eller är det helt enkelt så att du förväntar dig att han ska förstå och hjälpa till utan att du kommunicerar detta?

    Jag själv behövde absolut ingen hjälp av min sambo och låg på golvet och dammsög under soffan dagarna innan förlossningen. Jag var snarare tvärtom; irriterad när folk inte lät mig göra saker själv.

    Det jag menar med detta är att om man inte väljer att öppna munnen och kommunicera så är det svårt för folk runtomkring att förstå vad man vill. Nu kanske du har berättat att du vill ha stöd och hjälp och då beklagar jag helt enkelt att du har en sådan man. Men om du inte har berättat utan endast förväntar dig så får du skylla dig lite själv. Grabben är ingen tankeläsare.

  • Anonym (H)

    Heter han Sambo i förnamn?

    Hur som helst , fattar han trögt får du säga till att han får göra mer hemma.

    Det hjälper ej att han borde göra mer om man inte förstår själv.

  • Anonym (Gravid)

    Precis samma här tyvärr.

    Det som tär mest tycker jag är att han inte erbjuder sig att ta nätterna med vår dotter eller gå upp på morgonen. Jag är alltså den som ställer klockan för att väcka dottern som ska till förskolan, göra frukost och se till att dottern är klart tills maken är redo kl. 8 att åka till jobbet och då skjutsa till fsk. Tror jag vaknar mellan 3-4 gånger per natt pga dotterns uppvak och min kissnödighet. Det är ju så bissart att beskriva det....

    Kassa män det finns alltså. Tror vi behöver sätta ner foten och säga vad vi vill ha av dom för vi bär på deras barn! Det går aldrig att förvänta sig något av såna här personer tyvärr så det är bara att hoppas att dom gör det man ber om i alla fall!

  • Anonym (Varför)
    Anonym (Gravid) skrev 2021-05-31 16:06:38 följande:

    Precis samma här tyvärr.

    Det som tär mest tycker jag är att han inte erbjuder sig att ta nätterna med vår dotter eller gå upp på morgonen. Jag är alltså den som ställer klockan för att väcka dottern som ska till förskolan, göra frukost och se till att dottern är klart tills maken är redo kl. 8 att åka till jobbet och då skjutsa till fsk. Tror jag vaknar mellan 3-4 gånger per natt pga dotterns uppvak och min kissnödighet. Det är ju så bissart att beskriva det....

    Kassa män det finns alltså. Tror vi behöver sätta ner foten och säga vad vi vill ha av dom för vi bär på deras barn! Det går aldrig att förvänta sig något av såna här personer tyvärr så det är bara att hoppas att dom gör det man ber om i alla fall!


    Varför är du ens kvar med en man som enligt dig är så kass och inte tar sitt ansvar som far och partner ?
  • Anonym (Error)

    Köp hem blöjor till dem också som inte visar att de är vuxna nog för att ta hand om den som bär på deras barn

  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Varför) skrev 2021-05-31 19:58:44 följande:

    Varför är du ens kvar med en man som enligt dig är så kass och inte tar sitt ansvar som far och partner ?


    För att jag inte har råd att skilja mig
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Gravid) skrev 2021-05-31 20:13:53 följande:
    För att jag inte har råd att skilja mig
    Har ni skrivit äktenskapsförord så du blir satt på rumpan då eller? I värsta fall kan du ansöka om socialbidrag, men det finns ingen anledning att leva i en dålig relation.
  • Anonym (Error)
    Anonym (Gravid) skrev 2021-05-31 20:13:53 följande:

    För att jag inte har råd att skilja mig


    Ingen ska vara tvingad att bo tillsammans med någon man inte vill pga ekonomi. Ibland känner jag bara att man vill hjälpa någon i din situation, tror det finns många som känner samma som jag
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Beror på) skrev 2021-05-31 20:20:55 följande:

    Har ni skrivit äktenskapsförord så du blir satt på rumpan då eller? I värsta fall kan du ansöka om socialbidrag, men det finns ingen anledning att leva i en dålig relation.


    Det här är off topic från ts tråd, men tycker att det är värt att kommentera så att folk förstår att det inte är alla som bara kan skilja sig hux flux.

    Man skriver för det första inte äktenskapsförord i Sverige, i alla fall inte vanliga medelsvenssons.

    Nör man skiljer sig måste man hitta nytt boende (jag har inte råd att bo i vårt hus själv) ofta blir man utköpt om partner vill bo kvar. Skulle få ca 200 000 för det vilket typ räcker till en insats fast inte där vi bor nu. Har så dålig lön att jag skulle leva på ett minimum efter hyra och räkningar är betalda och max ha råd med en 2:a. Att leva på socialbidrag med 2 små barn är absolut inget alternativ om man kan undvika det! Att rycka upp barnen från tryggheten i området vi bor nu och tvinga dom att flytta långt bort varannan vecka är heller inget alternativ.

    För mina barns skull lever jag några år till i en halvdålig relation (och hoppas att det blir bättre) Dumt? Inte vet jag, men det finns dom som har det mycket värre än en kass egoistisk man.
  • fjanten

    Det är väl klart det är önskvärt att han självmant begriper att han behöver hjälpa till mycket mer, men nu gör han ju uppenbarligen inte det, SÅ SÄG NÅGOT? Hade min man tänkt att han skulle ta sovmorgon på sovmorgon och inte göra sin del, då hade han fått höra! Nu har det dock varit självklart för just min man att han faktiskt får ta sin del (och mer ibland) när jag varit gravid. Hade han inte förstått det på egen hand hade jag ju sagt åt honom.

  • Anonym (Blomman)

    Finns gott om bekväma män som haft en mamma som fixat allt. Nu har de fru/sambo som sköter allt. Väldigt behagligt och skönt.

Svar på tråden Hur mycket hjälper er Sambo till dig ?!