• ecramO

Hur berättar jag för mina föräldrar?

Hej! 

Senaste vintern har varit otroligt psykiskt påfrestande för min del (som med säkert många andra). Dels på grund av vädret, mörkret, kylan och dels på grund av pandemin. Jag kände då att jag var väldigt desperat och behövde något konkret att se fram emot till sommaren, så jag bokade en resa. Jag har dock inte berättat för familjen ännu då jag inte velat att föräldrarna ska stressa över det och vara på mig alldeles för mycket under en lång period. Nu är det en vecka kvar tills jag åker och jag planerar att berätta 2-3 dagar innan jag åker. De kommer inte bli glada eftersom det pågår en pandemi, men jag känner ändå att jag vill göra den här resan och allt är redan betalt för. Ovanpå allt är min pappa dessutom en hypokondriker och paranoid över sjukdomar och eventuella olyckshändelser. Värt att tillägga - jag blir 21 i sommar. Jag förstår att föräldrarna blir oroliga och att de bara är rädda om sitt barn för att de bryr sig om och älskar en. 

När tycker ni att jag bör berätta och hur ska jag lägga fram det? 

• Svar på tråden Hur berättar jag för mina föräldrar?
  • Anonym (F)

Du måste berätta imorgon, och ta det öga mot öga. Förklara som det är och försök lägga fram att du redan tänkt igenom det här med pandemi osv (får man ens resa nu??).

Personligen tycker jag att du borde ha vaccinerat dig först, nu riskerar du karantän och allt möjligt, så du kanske inte ens kommer att kunna njuta av din resa.

• ecramO

Tack för ditt svar! Jag har inte fått möjlighet att vaccinera mig än, annars hade jag gjort det. Man får lov att resa nu och destinationen jag planerar att åka till har inga krav på varken PCR test eller att man sitter karantän. Restriktionerna i landet omfattar endast att man har mask utomhus samt utegångsförbud efter 22 (Enligt UD). Njuta kommer jag nog göra :) 

• Karlington
    ecramO skrev 2021-05-31 21:15:08 följande:

Hej! 

Senaste vintern har varit otroligt psykiskt påfrestande för min del (som med säkert många andra). Dels på grund av vädret, mörkret, kylan och dels på grund av pandemin. Jag kände då att jag var väldigt desperat och behövde något konkret att se fram emot till sommaren, så jag bokade en resa. Jag har dock inte berättat för familjen ännu då jag inte velat att föräldrarna ska stressa över det och vara på mig alldeles för mycket under en lång period. Nu är det en vecka kvar tills jag åker och jag planerar att berätta 2-3 dagar innan jag åker. De kommer inte bli glada eftersom det pågår en pandemi, men jag känner ändå att jag vill göra den här resan och allt är redan betalt för. Ovanpå allt är min pappa dessutom en hypokondriker och paranoid över sjukdomar och eventuella olyckshändelser. Värt att tillägga - jag blir 21 i sommar. Jag förstår att föräldrarna blir oroliga och att de bara är rädda om sitt barn för att de bryr sig om och älskar en. 

När tycker ni att jag bör berätta och hur ska jag lägga fram det? 

Berätta bara. Vid nästan 21 års ålder så är det inga större problem. Många (kanske t.o.m. de flesta) har redan varit på resor utan föräldrar i den åldern. :)
Svar på tråden Hur berättar jag för mina föräldrar?