• Anonym (Anonym)

    Han favoriserar sitt äldre barn

    Jag vet inte vart jag ska vända mig, men jag håller på att gå sönder inombords. Risk för otroligt spretigt inlägg, men jag vädjar om hjälp! Jag känner mig så ensam i det här, finns det någon annan som är i samma sits?

    Jag träffade min sambo för 3-4 år sedan. Han har ett barn sedan tidigare, vilket inte var några bekymmer för min del. Hans ex däremot har alltid varit emot oss, försökt hitta fel i hans föräldrarskap men även snokat och försökt bli kompis med mig enbart för att hitta fel i vårt liv så att hon kan ha ensamvårdnad om deras barn. Nu när deras barn är större använder hon honom (barnet) som en informationskälla med ledande frågor om jag gör något dumt här hemma?? Jag har alltid tagit myrsteg in i relationen med deras barn, pga denna dominanta och sluga mamma. Min sambo har alltid fått kämpa oerhört mycket för att få ha deras barn 50/50. Han är förövrigt en kanonpappa till detta barn

    Nu har vi ett gemensamt barn som är 9 månader gammalt. Sedan dagen vi blev gravida förändrades min sambo över en natt. Han ifrågasatte mitt föräldraskap (trots att detta är mitt första barn), började dricka varannan helg, betedde sig urflippat. Var otrevlig mot mig som person, vilket han fortfarande är (alltså otrevlig i 18 månaders tid). Hans ex fick såklart reda på graviditeten och skrev då ca varannan dag att "han inte får glömma *** " pga att vi är gravida. Gud vet vad hon har skrivit mer för att få sambon hjärntvättad. Min sambo var skit kasst stöd under graviditeten pga sitt beteende, mådde otroligt dåligt över detta såklart - men han nekar allt detta och tycker att han var ett fantastiskt stöd. Han var så jäkla dålig som stöd att jag inte ens förväntade mig att han skulle vara med på förlossningen, men det var han och det funkade bra.

    Som sagt, vårat barn är 9 månader gammalt nu... Det är inte förens nu när ANDRA i min omgivning viftat med varningsflaggan om att det skiljer dag och natt om honom som pappa till dessa två barn. Hans äldsta son får 200% kärlek varannan vecka med kramar, pussar, presenter, leos lekland osv osv. Medan vårat barn existerar inte ens för min sambo. Han ser vårat barn som en belastning snarare än hans son. Sedan vårat gemensamma barn kom har han favoriserat sin äldsta son såååå mycket att det är läskigt, speciellt när andra reagerar utåt.... Jag får fråga snällt om han kan ta hand om vårt gemensamma barn då jag vill ha egentid... Det är alltid suck och stön, han säger bara att vår son är gnällig. Härmar honom med hån. Och visst finns det stunder han visar kärlek till honom också men dom är få... Min sambo säger inte ens godnatt till vår son när han ska sova. När hans äldsta är här (6 år gammalt) kan han ligga och kramas och läsa saga i ca 45 minuter. han super fortfarande varannan helg, såklart när hans favoritbarn inte är här.

     Nu ikväll åkte han iväg med sin äldsta för att äta på restaruang utan att säga till mig. Dom bara drog?? Detta har även hänt tidigare... Flera gånger...

    Hur ska jag göra för att komma åt min sambo? Jag/vi kan ju inte ha det såhär längre. Försöker jag tala allvar går han bara iväg. Jag har försökt tala lugnt, talat högt, konfronterat, skrivit sms, varit otrevlig, varit trevlig. Men jag kommer inte åt honom. Vad Ska Jag Göra? Jag går sönder!! Vad har våran gemensamma son gjort mot honom, uppenbarligen så illa att han inte ens vill vara med honom. En påtvingad relation är inte kärlek....

    Snälla hjälp mig :(((

  • Svar på tråden Han favoriserar sitt äldre barn
  • Anonym (J)
    Drottningen1970 skrev 2021-06-03 21:36:01 följande:

    Mycket hjärndöda förklaringar ska man höra till en mans hjärtlösa beteende mot en bebis och dennes mor. ...

    Förlossningsdepression i samma minut som graviditeten meddelades...

    Överkompensation gentemot ett tidigare barn som tar sig utryck i att kränka bebisens mor och att inte kunna säga godnatt till bebisen...

    Allvarligt ?Vad är det för fel på er? Er syn på män som hjälplösa krakar som behöver stöd i att uppföra sig som normala människor är beklämmande.

    Jag har betydligt större tilltro och förväntningar på män än vad ni tycks ha.

    Ibland är ett as bara ett as...

    Det är en vuxen man/pappa vi talar om som har full ansvar för sitt uppförande...


    Anledningen till att iaf jag misstänker att pappan beter sig på detta sätt pga psykologisk krasch är för att ts beskriver det som att förändrades över en natt och inte visat dessa tendenser alla tidigare.

    Givetvis beter sig sambon långt ifrån okej. Men många gånger vill man som partner fanatiskt ge det en chans och fortsätta sitt förhållande. Och om ts vill det så är enda sättet att söka hjälp och förstå varför han beter sig som

    Han gör.

    Beror det på en depression så kommer han med hjälp kunna ändra sitt beteende och bli den man ts planerade barn med och älskar. Förändrar han sig inte sånger

    Ts lämna. Svårare än så är det inte.

    Och ts kanske känner att hon aldrig kommer kunna ha samma relation till honom pga hur han betett sig. Isf är det troligen bättre att bara lämna honom på en gång.

    Jag talar av egen erfarenhet när jag pratar om förlossningsdepression. Min man fick det och det tog 1,5 år innan han började få en rimlig relation till barnet. Han insåg dock själv problemet efter en hel del påtryckningar från mig när barnet var väldigt litet. Ändå tog det så lång tid. Så ts behöver som sagt vara beredd på att relationen till barnet inte kommer lösa sig över en natt.

    Är hon beredd på det och beredd på att förlåta honom? Ja då kanske det är värt att ge honom ett försök
  • Anonym (556)

    Kan din man ha varit lika charmig mot sin första fru så är det inte konstigt att hon är mån om att hennes barn har det bra när hen är hos pappan. Du verkar hysa oproportionerligt agg mot hans ex och inte emot din man, dom är den som beter sig som ett arsle.

    Ville din man ha barn m dig? Han verkar helt ha ballat ut när du blev gravid. Ponera att du (förståeligt) tröttnar på honom och lämnar

    Hur tror du att din man kommer att beskriva dig för en ny kvinna? Kommer du att vara orolig över att ditt barn har det bra under pappaveckan?

  • Anonym (Paula)

    Jag känner igen mig i din historia om hur jag har haft det förutom med några skillnader. Min man ballade ur strax innan vårt första barn skulle födas, mycket pga påtryckningar från hans ex som krävde att vårt barn skulle vara mitt barn och deras dotter skulle han ge 100 %.

    Mitt första år som nybliven mamma var inte kul, aldrig känt mig så ensam som då, jag var ensamstående fast vi hade en relation.

    Det blev bättre när vårt barn blev äldre och kunde uttrycka sig själv, då först började min man också prioritera vår gemensamma son men inte i närheten som med sin äldsta. Men det ständiga tramset med den förstfödda kommer att fortsätta till dödagar.

    Men idag några år senare så ser jag tillbaks på den här tiden och jag kan känna att jag kommer aldrig att komma över det där sveket. Ligger nu i skilsmässa, mitt barn ska inte behöva känna att denne är inte lika mycket värd som sitt syskon. Sen kanske det är precis en skilsmässa som behövs för att han ska bli en bra pappa till vår son, vissa verkar ju behöva driva sitt föräldraskap på dåligt samvete för att kunna engagera sig.

  • Jonnynilsson

    Bli särbo tillsvidare. Din gubbe måste skärpa till sig och ta ansvar för sitt och ert liv. Han är en jävla fjant som behöver läxas upp ordentligt. Man uppför sig inte på det viset.

  • Anonym (Stina)
    Anonym (J) skrev 2021-06-03 20:16:18 följande:

    Eftersom denna förändring skett över en natt så tänker jag att pappan kanske har någon form av depression som gått ut över barnet i form av dålig anknytning.

    Jag vill råda dig att söka professionell hjälp. Vill han inte det så får du förklara att du inte ser några andra alternativ än separation pga hans relation till barnet.

    Om någon av hans familj eller vänner ser problemet så kan det nog vara bra att de går in och talar med honom.

    Du kan inte leva på detta sätt. Däremot tror jag absolut ni kan få hjälp med detta om han är beredd att ta den hjälpen.

    Men det bygger också på att du orkar kämpa dig igenom detta. Förändringen kommer inte gå på en natt och det är fullt förståeligt om du inte orkar mer


    Det är ovanligt med förlossningsdepression hos män. Och man får inte en förlossningsdepression 9 månader innan förlossningen.

    Det som däremot är vanligt är att våldsamma män initierar våldet när partnern blir gravid. Många kvinnor får ta emot första slaget då utan att någonsin ha sett tendenserna innan.

    Så man ska vara lite försiktig med att uppmana nyblivna mammor som behandlas som skit av sin partner att lägga på en extra växel av förståelse och empati.
  • Anonym (Polly)

    Min första tanke när jag läste din TS var: betedde han sig lika svinigt mot sin äldsta och dennes mamma? Är det därför exet är så orolig?

  • Anonym (ABC)

    Hur är hans son mot sitt halvsyskon?

    Det ligger ju nära till hands att lämna såklart, han beter sig som ett svin. 

    Men om det är så att du vill fortsätta kämpa och inte når fram så kanske du ska försöka gå via hans son. Se till att barnen får en syskonkontakt och få mannen att inse att ni 4 tillsammans är en familj, Inte att han och sonen är en familj och du och ert barn är en annan familj. Om hans äldre barn tar till sig småsyskonet så kanske hans ögon öppnas. 

    Jag menar inte det här som något manipulerande och utnyttjande av sonen. Utan ser det att vägen till att få ett bra hem är att bygga en kärleksfull familj och i det här fallet så kanske det startar med kärleken mellan syskonen. 

  • Anonym (J)
    Anonym (Stina) skrev 2021-06-04 08:02:12 följande:

    Det är ovanligt med förlossningsdepression hos män. Och man får inte en förlossningsdepression 9 månader innan förlossningen.

    Det som däremot är vanligt är att våldsamma män initierar våldet när partnern blir gravid. Många kvinnor får ta emot första slaget då utan att någonsin ha sett tendenserna innan.

    Så man ska vara lite försiktig med att uppmana nyblivna mammor som behandlas som skit av sin partner att lägga på en extra växel av förståelse och empati.


    Nej det är inte ovanligt hos män. Däremot talas det inte om. Är vad min kontakt på familjeenheten sade när jag var i den situationen.

    Sedan är det säkerligen ovanligt att få det innan barnet föds som man. Men ingen omöjlighet.

    Ts måste välja om hon vill kämpa för detta eller inte. Och om hon vill det, reda ut om mannen är villig att kämpa för detta.

    Det är fullt förståeligt om ts väljer att lämna nu på studs. Men jag tycker att man också måste kunna diskutera att det kan vara så att mannen beter sig som han gör på grund av psykiskt mående. Och om det skulle vara så så betyder inte det heller att ts bara skall acceptera läget. Hon måste avgöra själv om det för henne finns hopp att få tillbaka den relation hon hade till honom innan och om hon orkar kämpa sig igenom tiden fram tills dess
  • Anonym (llll)

    Oavsett skäl så håller detta givetvis inte.

    Säg åt honom att antingen inser han bristerna och är villig att förbättra situationen, och ser till att behandla båda barnen lika, samt satsar på er familj, eller så måste ni separera - då står han där med två ex, två barn på deltid (bebisen kan han ju inte ens ha så mkt nu, eftersom man inte delar 50/50 med så små barn). 
    Hur mycket är han villig att jobba på saken? 

    Snacket om exet kan du skjuta därhän - detta handlar om hur han själv väljer att göra. 

  • Anonym (F)
    Anonym (J) skrev 2021-06-03 20:16:18 följande:

    Eftersom denna förändring skett över en natt så tänker jag att pappan kanske har någon form av depression som gått ut över barnet i form av dålig anknytning.

    Jag vill råda dig att söka professionell hjälp. Vill han inte det så får du förklara att du inte ser några andra alternativ än separation pga hans relation till barnet.

    Om någon av hans familj eller vänner ser problemet så kan det nog vara bra att de går in och talar med honom.

    Du kan inte leva på detta sätt. Däremot tror jag absolut ni kan få hjälp med detta om han är beredd att ta den hjälpen.

    Men det bygger också på att du orkar kämpa dig igenom detta. Förändringen kommer inte gå på en natt och det är fullt förståeligt om du inte orkar mer


    Jamen precis, det var min tanke också när jag läste, att han kanske har någon depression. Det kanske blev överväldigande för honom att skaffa barn igen. Ni borde gå och prata med någon och försöka lösa det innan det går så långt att alla känslor försvinner och ni inte längre kan förlåta. Ville han skaffa barn lika mycket som dig eller var han egentligen nöjd med dem han har och gick med på fler barn för din skull?
  • Anonym (Anonym)

    Tack för er förståelse och för att ni tar er tid att svara, betyder oerhört mycket för mig. Trots att jag har fått en del spydiga kommentarer också vet jag att ni enbart vill min son väl. Ni ska också ha ett tack!

    Min sambo var väldigt angelägen om att skaffa barn med mig, det ville han ganska tidigt i förhållandet men jag ville vänta så att vi kunde lära känna varandra bättre, alla "inblandade" alltså. Det var aldrig något "tjat" från varken mitt håll eller hans håll på barnfronten.

    Inget känt missbruk sedan tidigare, men det är välkänt att det ligger ett alkoholmissbruks problematik i hans släkt...

    Och självklart kan ni ha rätt i det ni skriver gällande sambon och hans ex historik. Har hört både från sambon, hans familj och hans ex om deras förhållande. Ingen historia är den andre lik, så jag valde att inte försöka lägga näsan i blöt i deras förflutna och fokuserar istället framåt. Men varför skulle då hans ex vilja förstöra för oss om deras förflutna var så dåligt? Deras son är supersnäll och är ett "enkelt" barn, han älskar sin lillebror på pappans sida.

  • Anonym (förälder)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-06-04 10:13:08 följande:

    Tack för er förståelse och för att ni tar er tid att svara, betyder oerhört mycket för mig. Trots att jag har fått en del spydiga kommentarer också vet jag att ni enbart vill min son väl. Ni ska också ha ett tack!

    Min sambo var väldigt angelägen om att skaffa barn med mig, det ville han ganska tidigt i förhållandet men jag ville vänta så att vi kunde lära känna varandra bättre, alla "inblandade" alltså. Det var aldrig något "tjat" från varken mitt håll eller hans håll på barnfronten.

    Inget känt missbruk sedan tidigare, men det är välkänt att det ligger ett alkoholmissbruks problematik i hans släkt...

    Och självklart kan ni ha rätt i det ni skriver gällande sambon och hans ex historik. Har hört både från sambon, hans familj och hans ex om deras förhållande. Ingen historia är den andre lik, så jag valde att inte försöka lägga näsan i blöt i deras förflutna och fokuserar istället framåt. Men varför skulle då hans ex vilja förstöra för oss om deras förflutna var så dåligt? Deras son är supersnäll och är ett "enkelt" barn, han älskar sin lillebror på pappans sida.


    Men vill hon verkligen förstöra för er?
    Om han kanske var på liknande sätt när deras barn kom och dom sen separerade kanske hon inte litar på hur han är med sonen och faktiskt är orolig över hur han ska vara mot sonen, fast nu är det i stället er son som han behandlar på ett konstigt sätt, men det kan ju inte hon veta då hon inte är hemma hos er.
    Kanske är hon kontrollerande för att hon inte litar på honom, som du beskriver honom skulle kanske du också vara orolig om ni separerade och han då hade er son själv.
    Vad är det du har hört ifrån hans familj och ex? hur var han när äldsta sonen var liten?
  • Anonym (ABC)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-06-04 10:13:08 följande:

    Tack för er förståelse och för att ni tar er tid att svara, betyder oerhört mycket för mig. Trots att jag har fått en del spydiga kommentarer också vet jag att ni enbart vill min son väl. Ni ska också ha ett tack!

    Min sambo var väldigt angelägen om att skaffa barn med mig, det ville han ganska tidigt i förhållandet men jag ville vänta så att vi kunde lära känna varandra bättre, alla "inblandade" alltså. Det var aldrig något "tjat" från varken mitt håll eller hans håll på barnfronten.

    Inget känt missbruk sedan tidigare, men det är välkänt att det ligger ett alkoholmissbruks problematik i hans släkt...

    Och självklart kan ni ha rätt i det ni skriver gällande sambon och hans ex historik. Har hört både från sambon, hans familj och hans ex om deras förhållande. Ingen historia är den andre lik, så jag valde att inte försöka lägga näsan i blöt i deras förflutna och fokuserar istället framåt. Men varför skulle då hans ex vilja förstöra för oss om deras förflutna var så dåligt? Deras son är supersnäll och är ett "enkelt" barn, han älskar sin lillebror på pappans sida.


    Vad härligt att hans son älskar sin lillebror i alla fall. 

    Strunta i pappan och bygg på relationen mellan dig, bonussonen och ditt barn så kommer säkert pappan komma med i den gemenskapen också. Han har säkert fått för sig något om att han sviker sin äldre son om han tar till sig ert barn för mycket. Så om han ser att ni 3 kan ha en gemenskap och familjeenhet så kanske det släpper. 

    Och om det inte släpper så är det kanske inget att fortsätta på, men med en sådan stor personlighetsförändring så känns det ju ändå som att det är någon form av fas. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-06-04 10:13:08 följande:

    Tack för er förståelse och för att ni tar er tid att svara, betyder oerhört mycket för mig. Trots att jag har fått en del spydiga kommentarer också vet jag att ni enbart vill min son väl. Ni ska också ha ett tack!

    Min sambo var väldigt angelägen om att skaffa barn med mig, det ville han ganska tidigt i förhållandet men jag ville vänta så att vi kunde lära känna varandra bättre, alla "inblandade" alltså. Det var aldrig något "tjat" från varken mitt håll eller hans håll på barnfronten.

    Inget känt missbruk sedan tidigare, men det är välkänt att det ligger ett alkoholmissbruks problematik i hans släkt...

    Och självklart kan ni ha rätt i det ni skriver gällande sambon och hans ex historik. Har hört både från sambon, hans familj och hans ex om deras förhållande. Ingen historia är den andre lik, så jag valde att inte försöka lägga näsan i blöt i deras förflutna och fokuserar istället framåt. Men varför skulle då hans ex vilja förstöra för oss om deras förflutna var så dåligt? Deras son är supersnäll och är ett "enkelt" barn, han älskar sin lillebror på pappans sida.


    Om du inte vill lämna så är en samtalskontakt för er båda och gärna även för honom själv viktigt.
  • Anonym (Samma sits)

    Är i samma sits med mina barn. Äldsta är numera 15 år och särbehandlingen av det tidigare barnet pågår fortfarande trots att det barnet idag är en bit över 20 år. Tror tyvärr inte det går att ändra folk som är funtade att älska enbart ett barn, så det enda som återstår att göra är att skydda ditt barn genom att inte fortsätta leva i den situation ni nu befinner er i.

    Själv lämnade jag på tok för sent så mina barn hann ta skada av eländet. Idag är vi skilda sedan ett antal år och barnen är hos mig mestadels. Pappans äldre barn bor fortfarande hemma, tjänar inga pengar och studerar ej men vad gör det då pappa betalar snordyra märkeskläder och allt man behöver? Den tid våra gemensamma är där får de knappt mat och har inga kläder att byta till. Har sakta men säkert försökt fasa ut umgängesdagarna så barnen är där så lite som möjligt. Inte ens soc bryr sig om att det inte finns mat och kläder hemma hos pappan. Vill inte outa för mycket då jag inte vill bli igenkänd, men fysiskt våld har förekommit och sista tiden vår son var där regnade orosanmälningarna in. Soc har nu kommit så långt att de accepterar sonens vägran att besöka sin far mer så han bor heltid med mig nu. Bara en tidsfråga innan även dottern vägrar åka till pappan.

    Så blev det för mina barn. Med andra ord inte så bra. Så om pappan inte inser vad han håller på med ber jag dig att inte göra om mitt misstag och stanna kvar tills ditt barn far illa och tar skada. Det är bättre att flytta därifrån redan nu och bespara ditt barn denna hjärtesorg att aldrig vara hans nummer ett. Att alltid leva i skuggan av någon annan. Alltid se på när någon annan får kärlek, tid och omtanke medan barnet själv får kalla handen och gå därifrån med krossat hjärta. Konsekvenserna av detta är varken små eller lindriga så överväg dina val noga.

    Gällande det fysiska våldet jag nämnde om hos mina barns pappa så är detta något som börjat när sonen blev tonåring. Pappan har ej rört honom innan dess. Nu är sonen så pass stor att han började ifrågasätta pappans beteende och som svar på det blev han fysiskt skadad av pappan, som inte tål att bli ifrågasatt. Men nu är det slut på eländet. Mitt barn kommer inte att sätta sin fot i pappans hem något mer.

  • Anonym (Alexandra)

    Du säger att du alltid "tagit myrsteg" när det kommer till relationen med hans tidigare barn, men ändå väljer ni att skaffa ett gemensamt barn efter bara 1,5-2 års förhållande? Det är ju supersnabbt, även om ingen av er inte hade barn sen tidigare. Inte undra på att allt har fallit ihop. 

    Om jag var du skulle jag bara lämna relationen. Du gör inte ditt barn en tjänst genom att stanna i ett dåligt förhållande. Hittar ni tillbaka till varandra någon gång i framtiden är väl det gulligt, men just nu är er hemsituation destruktiv. Separera.

Svar på tråden Han favoriserar sitt äldre barn