• Anonym (Att komma ut)

Era tankar om att komma ut och bli bekväm med sin sexuella läggning

Jag visste redan när jag kom upp i tonåren att jag förmodligen är lesbisk. Familjen och mina andra vänner vet inget, men jag tror att en del av dem har anat att jag är lesbisk.

Jag var kär i en vän under gymnasietiden, och min mamma frågade mig någon gång om det var så. Jag förnekade det då, och sa att jag bara tyckte mycket om henne som vän. Jag förstod nog inte heller riktigt själv just då att jag faktiskt var kär. Jag berättade aldrig för vännen, jag kände att jag inte fick några vibbar från hennes håll, så jag vågade aldrig.

Jag har förnekat min sexuella läggning i många år. Jag ville så gärna kunna känna mig attraherad av killar, bara för att det är det man "ska vara" som tjej.

Om jag kommer ut, så tror jag att min familj och vänner skulle ta det bra, men ändå tar det emot. Det blir något pinsamt över det, även om det inte alls behöver vara det. Jag har liksom svårt att prata om mig själv.

En annan sak som gör att det tar emot är nog att jag fortfarande inte vill erkänna det riktigt för mig själv. Jag vill ha det där vanliga Svensson-livet med man och barn. Missförstå mig inte nu, jag tycker det är jättefint med lesbiska par som är riktigt kära i varann, men av någon anledning har jag svårt att acceptera min egen läggning. Hur ska jag bli bekväm med mig själv, och hur gör man när man kommer ut egentligen?

• Svar på tråden Era tankar om att komma ut och bli bekväm med sin sexuella läggning
  • Freddie K

Jag kan tänka att man inte ska göra så stor sak av att man kommer ut. När jag kom ut som bisexuell för min kompis så var det inga konstigheter i alla fall. .

Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Tukt

Det kan ju vara en stor sak för dig. Men ofta vet, anar, misstänker omgivningen redan hur det är beskaffat med någon som dras till det andra könet eller på annat sätt är ickenormativ.
    Man tror man kan dölja det, men de flesta vet och tar det för givet, men väntar också av respekt till dig, att du ska komma med det själv.

• Anonym ((Okomplicerat))

Mitt tips: Gör inte en så stor sak av det.
    Jag har levt hela mitt liv (21 år) i tron om att jag är fullt ut hetero. ALDRIG varit intresserad av en annan tjej och varit ihop med 2 killar. Men sedan sa det bara PANG och så blev jag störtkär i min bästa kompis (som jag vet varit pansexuell sedan länge). 

Jag gjorde ingen stor sak av det alls utan berättade en dag bara rakt ut för mina föräldrar "Jag är ihop med xxx". Det var inget större snack om det, och gällande mina vänner så talar jag fritt om "min flickvän" just likt jag gjort om jag haft en pojkvän. 

Så stå upp för dig själv, ta upp det naturligt, exempelvis med kompisarna då det kommer på tal vad man är attraherad till, säg att du är attraherad av kvinnor och kanske vad med dem. 

Och gällande känslan av att vilja leva ett vanligt svensson liv... våga testa dina vingar. Jag trodde jag villa leva med en killa, var bomsäker... så fel jag hade :) 

• Anonym (kaffedraken2)

Måste man komma ut? Angår det andra vilka man är med?

• Tobben

Om du hittar en tjej du vill vara tillsammans med och det funkar och känns bra för dig, då kommer er kärlek göra att du känner dig bekväm med din sexuella läggning. Strunta i vad andra tycker!

Jag frågar aldrig någon om deras sexuella läggning och jag berättar heller inte om hur jag har det sexuellt. Ärligt talat så tror jag att det är väldigt få som bryr sig.

Skulle du outa på t ex facebook att du skaffat flickvän är jag övertygad om att du skulle få fler hjärtan och tummar upp än sura miner.

Svar på tråden Era tankar om att komma ut och bli bekväm med sin sexuella läggning