• Anonym (Ej lkm?)

    Naturlig igångsättning? Ballong hemma?

    Hej,

    Då mitt första barn dog pga komplikationer kommer jag bli igångsatt tidigare med denna graviditetn för att förhindra att samma sak händer igen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-06-04 07:58
    Jag vill helst inte ha läkemedel. Pratade med en kompis som sa att i Finland sätter de ofta ballong och att en sedan får gå hem tills den trillar ut. Tydligen görs samma sak i Danmark, Norge, England enligt hennes läkare. Hon var jättenöjd med att ha varit hemma tills kroppen kom igång mer,

    Jag tänker att det låter som en bra variant för mig med,

    Är det ngn som har gjort samma i Sverige? Hur var det för dig?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-06-04 08:06
    Gäller alltså igångsättning med ballong eller kateter.

  • Svar på tråden Naturlig igångsättning? Ballong hemma?
  • Anonym (Förvirrad)

    Vad ska du med ballonger till.....? Vad är din fråga ens....?

  • Anonym (Förvirrad)

    Ok, nu ser jag resten av din trådstart... Du kan iaf inte använda egna ballonger och jag har aldrig hört att det görs i Sverige.

    Hinnsvepning brukar kunna sätta igång processen.

  • Anonym (Ballongen)

    Jag blev igångsatt med ballongkateter vid min andra förlossning (och andra igångsättning). Jag fick värkstimulerande dropp sen.

    Jag upplevde ballongen som väldigt bra. Jag vet att många kan tycka att det gör ont, både vid insättning och när den ska vidgas, men jag tyckte inte alls att det var farligt. Nu hann jag inte med att vidga den, för den trillade ut innan dess.

  • Anonym (Ej lkm?)
    Anonym (Ballongen) skrev 2021-06-04 08:06:10 följande:

    Jag blev igångsatt med ballongkateter vid min andra förlossning (och andra igångsättning). Jag fick värkstimulerande dropp sen.

    Jag upplevde ballongen som väldigt bra. Jag vet att många kan tycka att det gör ont, både vid insättning och när den ska vidgas, men jag tyckte inte alls att det var farligt. Nu hann jag inte med att vidga den, för den trillade ut innan dess.


    Det låter ju bra.

    Var du hemma tills ballongen trillade ut?
  • caveat emptor

    Jag fick två igångsättningsförsök med mitt andra barn, först ett dygn på sjukhuset med Cytotec varannan timme och andra gången, två veckor senare, fick jag en ballong. Jag fick inte lämna sjukhuset, inte bara på grund av Corona utan de vill ha en under uppsikt så jag hade inte fått åka hem ändå. Ballongen satt inne i tolv timmar och mjukade enbart upp tappen litegrann. Fast det i sin tur gjorde att de kunde ta vattnet åtta timmar senare och fyra timmar senare föddes min son i vecka 40+0.

    Jag vet inte inte hur det är i andra regioner men i Värmland får man alltså inte gå hem. Innan Corona hade jag fått gå en promenad eller nåt sånt men nu fick jag inte lämna rummet alls.

  • Fjäril kär

    Dom gånger ballong använts bland mina vänner vid igångsättning så har dom absolut inte fått gå hem.

    Jag kan tänka mig att du inte kommer att få vara hemma just med tanke på tidigare händelse och att oavsett hur man sätter igång dig kommer du bli övervakad så ingenting händer.

  • Anonym (Ballongen)
    Anonym (Ej lkm?) skrev 2021-06-04 08:07:57 följande:

    Det låter ju bra.

    Var du hemma tills ballongen trillade ut?


    Nej, jag var på förlossningen hela tiden.
  • Anonym (Mimmi)

    Jag blev igångsatt med ballongkateter med mitt tredje barn. Detta skedde på förlossningen och att åka hem var inte något som kom på fråga.

    Vilken metod man sätter igång med beror på hur pass mogen man är. Blev igångsatt med mitt andra barn också, och där behövdes ingen ballong utan man kunde ta hål på hinnorna direkt.

    Om man inte är tillräckligt mogen för ballong tror jag att man behöver läkemedel först?

Svar på tråden Naturlig igångsättning? Ballong hemma?