• ratatiti

Barn med förälder från Sydamerika

Hej alla fina föräldrar. Min dotters pappa är från Peru och han pratar enbart spanska med sin familj. Dottern är nu 7 månader och han har fortfarande inte börjat prata spanska med henne vilket jag tycker är lite tråkigt. Han vill ju också att hon ska lära sig spanska. Någon annan där ena föräldern är från ett spansktalande land? Pratar hen spanska? Vore förresten kul att se bilder på era små bebisar, så spännande att se hur de ser ut när föräldrarna har så olikt utseende! Vår tjej är verkligen en mix av oss båda. :)

• Svar på tråden Barn med förälder från Sydamerika
  • moaguuun

Lite tidigt.. Själv lärde jag mig spanska i högstadiet

• ratatiti
    moaguuun skrev 2021-06-04 11:54:54 följande:

Lite tidigt.. Själv lärde jag mig spanska i högstadiet

Haha, poängen är ju att (vad vi tänkt iallafall) spanska är hennes modersmål tillsammans med svenskan. De lär sig mycket redan nu och om hon bara hör svenskan blir det det hon pratar. Inte direkt ett problem, men lite tråkigt. :) Min sambo verkar inte riktigt förstå vikten av att prata med dem i det här stadiet.
  • Kaninbunny

Har 1 son med en svensk pappa. Är själv från ett annat land. Har en son till med en pappa från ett tredje land. Son nummer två pratar svenska och pappans språk från början. Son ett pratar bara svenska.

• Kaninbunny

Fin tjej förresten ! Underbart gullig

• Drottningen1970

Man ska redan från början tala det språk man har närmast till med sitt barn. Finns ingen ålder där man ska börja, utan det kan/ska ske från start. Dels för att man vill att barnet ska lära sig det naturligt och dels för att man oftast uttrycker sig bättre och med mer nyanser med sitt modersmål, som gör att man kan förmedla och uttrycka sig bättre till sitt barn.

Hos oss pratade jag svenska, pappa sitt språk och oss emellan talade vi engelska.

• Ellie

Mina barns pappa är från spansktalande land. Tyvärr har han valt att enbart tala svenska med barnen så de kan inte spanska alls. Jag tjatade lite på honom i början men insåg att jag inte kan bestämma vilket språk han skall prata.

• Karlington
    ratatiti skrev 2021-06-04 11:15:06 följande:

Hej alla fina föräldrar. Min dotters pappa är från Peru och han pratar enbart spanska med sin familj. Dottern är nu 7 månader och han har fortfarande inte börjat prata spanska med henne vilket jag tycker är lite tråkigt. Han vill ju också att hon ska lära sig spanska. Någon annan där ena föräldern är från ett spansktalande land? Pratar hen spanska? Vore förresten kul att se bilder på era små bebisar, så spännande att se hur de ser ut när föräldrarna har så olikt utseende! Vår tjej är verkligen en mix av oss båda. :)

Har bekanta med föräldrar från olika länder, som pratar respektive modersmål med barnen för att de ska lära sig båda. Att rekommendera. :)
  • Karlington
    Karlington skrev 2021-06-04 17:10:57 följande:
    Har bekanta med föräldrar från olika länder, som pratar respektive modersmål med barnen för att de ska lära sig båda. Att rekommendera. :)
    PS. Mycket gullig dotter! :)
  • Mrs Moneybags

Sötnos!

Min sons pappa är engelsktalande och har pratat engelska med sonen från dag 1. När det gäller tvåspråkighet ska man tala sitt modersmål med barnet oavsett vilket språk barnet svarar på, det är bara att fortsätta. Barnet förstår det mesta och det lossnar så småningom. Vår son pratar båda språken flytande och kan läsa och skriva obehindrat på båda språken. Han är snart 10 nu. 

• flygrl

@TS: Vilken söt liten dotter du/ni har!

Är själv född i Sverige av latinamerikanska föräldrar och mina föräldrar talade mycket spanska med mig när jag va liten. Det är bra och jag tycker det är synd att inte dotterns pappa gör så med henne så hon kan få bli tvåspråkig. Mina föräldrar va/är väldigt noga att vi barn skulle integreras ordentligt så vi talade sen mer och mer svenska hemma. Idag är jag helt klart starkare i svenska än spanska även om ju spanskan finns där ändå.

Svar på tråden Barn med förälder från Sydamerika