• Anonym (Otto)

    Insamling till familj

    Hej.

    Igår fick jag reda på att en familj förlorade sitt barn väldigt hastigt.

    Det är en stor tragedi... Jag har tidigare läst om föräldrar som är långtidssjukskrivna efter en sådan händelse. I många fall så håller inte ekonomin alla gånger när man är hemma en längre tid.

    Så vi är ett par stycken som tänkt starta en insamling till familjen så att de kan klara sig ekonomiskt utan att behöva tänka på att gå tillbaka till jobbet för tidigt.

    Hur är det bästa sättet att starta en insamling på?

    Vet att gofundme finns, men tänker om det finns fler alternativ?

  • Svar på tråden Insamling till familj
  • Anonym (S)

    Facebook-grupp kanske, använd Swish till en av er som sedan skickar över klumpsumma till familjen.

    Det finns andra sätt än pengar att stötta en familj i sorg, många glömmer bort att äta ffa.

  • Anonym (ooo)
    Anonym (Otto) skrev 2021-06-06 23:56:05 följande:

    Hej.

    Igår fick jag reda på att en familj förlorade sitt barn väldigt hastigt.

    Det är en stor tragedi... Jag har tidigare läst om föräldrar som är långtidssjukskrivna efter en sådan händelse. I många fall så håller inte ekonomin alla gånger när man är hemma en längre tid.

    Så vi är ett par stycken som tänkt starta en insamling till familjen så att de kan klara sig ekonomiskt utan att behöva tänka på att gå tillbaka till jobbet för tidigt.

    Hur är det bästa sättet att starta en insamling på?

    Vet att gofundme finns, men tänker om det finns fler alternativ?


    Inte för att jag vill verka ogin, men har ni pratat med familjen om detta? Vet ni att de/någon kommer vara långtidssjukskriven och kommer behöva stöd med just ekonomin? En del är "stolta" och vill inte ta emot just den typen av hjälp. En del kan t.o.m bli förolämpade. 

    Kanske blir de bara tacksamma men man vet inte hur människor i sorg reagerar. Är detta personer du känner väl? 
  • Anonym (Mamma)

    Känner du familjen väl och vet att de skulle uppskatta det?

    Det är jättefint att du vill hjälpa dem, men själv hade jag mest blivit besvärad av en sån gåva. Dels för att man står i tacksamhetsskuld sen, dels för att jag hade känt mig förminskad, lite omyndigförklarad.

  • Anonym (J)
    Anonym (ooo) skrev 2021-06-07 07:50:32 följande:

    Inte för att jag vill verka ogin, men har ni pratat med familjen om detta? Vet ni att de/någon kommer vara långtidssjukskriven och kommer behöva stöd med just ekonomin? En del är "stolta" och vill inte ta emot just den typen av hjälp. En del kan t.o.m bli förolämpade. 

    Kanske blir de bara tacksamma men man vet inte hur människor i sorg reagerar. Är detta personer du känner väl? 


    Håller med kan ju lika gärna vara så att man vill komma iväg till jobbet för att få annat att tänka på.

    Oftast har man ju barnförsäkring så pengar är nog inte det första de behöver.
  • Anonym (***)

    Det är inte alla som har problem ekonomin, och det kan tas illa upp och få dom att känna tacksamhetsskuld i fall ni gör något sådant. Ni vet i dagsläget inte ens hur länge de ska vara hemma från jobb. 

  • Anonym (Gun)

    Snällt tänkt men jag hade nog i den stunden blivit arg. Hade känts helt fel att göra pengar på ett dött barn. Om de inte verkligen behöver pengarna så blir det nog helt fel.

    Var på sjukhus en längre tid när mitt barn var allvarligt sjukt. Blev arg på alla som skulle snacka pengar. Jag hade inget som helst behov av det och kände mig dels förminskad, som att jag inte kunde sköta min privatekonomi typ. Men jag blev också arg för det kändes som att de la fokus där för att de inte vågade prata om och stötta mig i det som jag verkligen behövde. Att de sköt ifrån sig insikten om att mitt barn kanske aldrig skulle bli bra och kanske dö. Jag levde med det varje dag men mina närmaste vred sig som maskar för att undvika det ämnet.

    Vet att de gjorde så gott de kunde men frågor om jag behövde pengar var verkligen som ett rött skynke för mig då. Jag uppfattade det som att de försökte köpa sig fria .

    En insamling kan ju dessutom uppfattas som att du försöker profitera på deras olycka. De kan ju inte veta säkert att pengarna kommer dem tillgodo

  • Anonym (Gun)

    Matlådor uppskattade jag att få, och de få som faktiskt vågade lyssna utan att vika med blicken när jag ville prata.

    Tror det är bästa hjälpen här med om det inte är så att ni vet att de verkligen behöver pengar. Sverige har trots allt ett hyfsat bra skyddsnät. I alla fall om man inte blir långtidssjukskriven men det kan ni ju faktiskt inte förutsätta att de blir. Är nog inte till hjälp att ni antar att de blir det heller.

    Vissa vill komma tillbaka till jobb så snart som möjligt. Jag tror det är bra om omgivningen är lyhörd och inlyssnande. Sorg kan vara så olika och det är viktigt att den som sörjer känner sig accepterad som den är.

  • sextiotalist

    Om du ska hjälpa dom praktiskt som steg ett, matlådor, barnvakt (finns det syskon så kan de behöva komma i från). Lyssnande öra.

Svar på tråden Insamling till familj