Helt knäckt. Förvirrad efter gyn-besök
Ville bara skriva av mig och se om det kanske finns flera som känner igen sig.
Har inte ens nått 40..
Kroppen har funkat som en klocka fram till dess att jag fick mitt barn för 4-5 år sedan.
Fick då diagnos underfunktion i sköldkörteln.
Två år efter grav blev jag (oplanerat) gravid igen.
Av olika skäl kunde jag inte fullfölja graviditeten.
Nu har jag plötsligt ingen mens längre.
Besökte därmed en gynekolog som - redan innan hon hade undersökt mig - bestämde sig för att jag måste låta genomgå äggdonation genom IVF.
(Och då sökte jag inte primärt för fertilitetsutredning.)
Innan jag vet ordet av har gyn slängt fram en katalog med äggdonatorer; utseende, ålder och dess akademiska bakgrund/yrkesbakgrund.
Jag får även en katalog med utländska män / spermadonatorer och gyn var särskilt partisk till dessa (fr sitt hemland) och menade på att ?bästa sperman från de bästa männen - bredaxlade, muskulösa och smarta? och att äggdonatorerna var ?smarta, vackra fotomodeller?..
(Obs..Min man är inte steril)
Snabbt ger hon mig uppgifter till klinik som genomför dessa donationer och skriver in mitt namn.
Därefter (!) gör hon ett snabbt VUL och konstaterar torrt att ?ja.. du har inga ägg och knappt någon slemhinna. Du är i klimakteriet. Du ska få ta lite prover?
Jag kommer till labbet och sköterskan verkar skeptisk och reagerar när jag kommer med en handskriven remiss.. ?alltså, det här är så oseriöst...?
?Vet du varför de gör såhär? - för att slippa betala extra avgifter?
Proverna tas. Sedan får jag sms (!) från samma gyn att jag har ett skyhögt TSH och närmast obefintligt AMH. Där känner jag hur marken svajar...
Är jag infertil nu?
Blir det inga fler barn?
Provresultaten lägger hon i en brevlåda utanför sin mottagning (!)
Men ingen uppföljning inbokat, inget samtal, ingenting.
Jag berättar det här för en i bekantskapskretsen, (som är läkare) som också utbrister skepsism mot hela bemötandet..
Negativa besked via sms?
Och via en brevlåda - helt öppen för andra att ta del av?
Sökte en annan gyn för en ?second opinion?..
Även här genomfördes VUL. ?Du har inte hamnat i klimakteriet. Jag hittar äggblåsor och du har en slemhinna som håller på att byggas upp?
Men jag kan inte släppa föregående gyn..
Är så ledsen...
förstår att naturen inte går att styra.. ville bara skriva av mig...