• JosHed

    Ni med tvillingar när blev ni sjukskrivna?

    Hej!

    Fick igår reda på att vi väntar tvillingar, vilket kom som en chock. Jag hade planerat att jobba till födseln men läkaren sa att man ofta blir sjukskriven tidigare?

    När blev ni som har/väntar tvillingar sjukskriven? (Vilken vecka)

  • Svar på tråden Ni med tvillingar när blev ni sjukskrivna?
  • FruNyfiken

    Grattis till tvillingar!
    Jag fick mina tvillingar 2011 och läste då att man oftast blir sjukskriven i V.25, vilket visade sig inte alls stämma. Allt beror på hur du och tvillingarna mår. Jag blev sjukskriven 50% V.30 och tog sedan semester 50% V.36-38. Mina tvillingar föddes i V38 med planerat snitt.

  • LFF
    JosHed skrev 2021-06-08 07:03:48 följande:

    Hej!

    Fick igår reda på att vi väntar tvillingar, vilket kom som en chock. Jag hade planerat att jobba till födseln men läkaren sa att man ofta blir sjukskriven tidigare?

    När blev ni som har/väntar tvillingar sjukskriven? (Vilken vecka)


    Blev sjukskriven i v30. Hade god kontakt med läkare innan som ville sjukskriva mig tidigare även fast jag inte hade problem med vare sig foglossning eller annat. Då det snart var dags för semester kom vi överens om att jag skulle ha semester och sen skulle vi prata igen. Jag tyckte inte att jag var speciellt trött i kroppen, hade semester och jobbade sen nästan en månad innan läkaren tvingade mig till sjukskrivning. När jag väl blev sjukskriven tog det inte lång tid innan kroppen började säga ifrån lite mer i form av trötthet. Plus då att jag hade en misstänkt blodpropp i benet som jag gissar bidrog till att läkaren tyckte att jag skulle ta det lugnt mer.

    Jag jobbade som receptionist/administratör på ett företag som var otroligt måna om mig, att jag inte skulle göra mina vanliga tunga lyft etc (packa upp kontorsmaterial/kaffegrejer etc). 

    Mina killar kom på BF+2 efter en lång igångsättning som slutade med snitt (min kropp klarade inte av mer). Detta var 2013.
  • Thewalk

    Jag blev sjukskriven from nu, vilket är i v22.
    Detta främst för att jag har högt blodtryck, men har även mycket ont i ryggen och sömnproblem. 
    Jag arbetar dessutom med yngre barn och behöver vara mycket fysiskt aktiv.

  • JosHed
    Thewalk skrev 2021-08-11 19:06:45 följande:

    Jag blev sjukskriven from nu, vilket är i v22.

    Detta främst för att jag har högt blodtryck, men har även mycket ont i ryggen och sömnproblem. 

    Jag arbetar dessutom med yngre barn och behöver vara mycket fysiskt aktiv.


    Tack för informationen! Jag har haft sammandragningar sen v.15 och har nu börjat må illa igen. Plus extremt stressigt jobb (skolpsykolog centralt) där vi är underbemannade. Lägg då till en avsliten hälsena, kryckor i 10 veckor till och får ej köra bil etc. Även stor risk för HF pga tidigare sjuk. Så vi får se. Just nu känns det tungt och jag är bara i v.19 xD men är ju mycket annars också som påverkar!
  • Thewalk
    JosHed skrev 2021-08-12 08:36:35 följande:

    Tack för informationen! Jag har haft sammandragningar sen v.15 och har nu börjat må illa igen. Plus extremt stressigt jobb (skolpsykolog centralt) där vi är underbemannade. Lägg då till en avsliten hälsena, kryckor i 10 veckor till och får ej köra bil etc. Även stor risk för HF pga tidigare sjuk. Så vi får se. Just nu känns det tungt och jag är bara i v.19 xD men är ju mycket annars också som påverkar!


    Men fy vilken situation du är i. Har du träffat läkare? Be annars om att få göra det snarast. Såklart att du inte kan arbeta med alla dessa krämpor.

    En avsliten hälsena i kombo med tvillinggraviditet låter verkligen hemskt! Krya krya och lycka till, du bör bli beviljad utan problem!
  • JosHed
    Thewalk skrev 2021-08-12 11:04:18 följande:

    Men fy vilken situation du är i. Har du träffat läkare? Be annars om att få göra det snarast. Såklart att du inte kan arbeta med alla dessa krämpor.

    En avsliten hälsena i kombo med tvillinggraviditet låter verkligen hemskt! Krya krya och lycka till, du bör bli beviljad utan problem!


    Var knappt jag fick sjukskrivning första två veckorna med gips nu (då man ska ligga med foten i högläge och inte ens får stödja på foten). Så tror tyvärr sjukskrivning pga foten är helt omöjligt. Ska dock fråga om tips kring foglossningen för mitt andra ben håller på att ge upp av allt hoppande. Samt prata med BM sen om hur stor risken är att föda för tidigt när jag måste hoppa jämt, tänker att det blir ett stort tryck neråt i varje steg.
  • Thelma123

    Grattis till graviditeten och tvillingarna. Du bakar två små nya liv i magen och det kommer att ta på krafterna. Därför finns all anledning att vara rädd om dig. Jag är i vecka 24 nu med tvillingar och har en väldigt stor mage redan. Min barnmorska började tidigt prata med mig om sjukskrivning så jag skulle förstå att det för dem allra flesta inte går att arbeta när man väntar tvillingar. Jag hade mycket problem med illamående, kräkningar, hjärtklappning, klåda och dålig sömn så jag blev sjukskriven i vecka 17 och fram till beräknad förlossning. Det är lite långtråkigt och ensamt men jag inser också att det inte skulle fungera för mig och bebisarna i magen att arbeta. Min barnmorska sa att dem flesta som väntar tvillingar blir sjukskrivna mellan v 22 och v 25. Jag försöker lägga all kraft på att ta hand om min kropp så att den ska orka bära båda barnen så länge som möjligt. Ett stort lycka till.

  • JosHed
    Thelma123 skrev 2021-08-13 13:46:53 följande:

    Grattis till graviditeten och tvillingarna. Du bakar två små nya liv i magen och det kommer att ta på krafterna. Därför finns all anledning att vara rädd om dig. Jag är i vecka 24 nu med tvillingar och har en väldigt stor mage redan. Min barnmorska började tidigt prata med mig om sjukskrivning så jag skulle förstå att det för dem allra flesta inte går att arbeta när man väntar tvillingar. Jag hade mycket problem med illamående, kräkningar, hjärtklappning, klåda och dålig sömn så jag blev sjukskriven i vecka 17 och fram till beräknad förlossning. Det är lite långtråkigt och ensamt men jag inser också att det inte skulle fungera för mig och bebisarna i magen att arbeta. Min barnmorska sa att dem flesta som väntar tvillingar blir sjukskrivna mellan v 22 och v 25. Jag försöker lägga all kraft på att ta hand om min kropp så att den ska orka bära båda barnen så länge som möjligt. Ett stort lycka till.


    Min BM sa att här blir man sjukskriven runt v.28-30. Jag har nästa träff med barnmorskan i v.20. Så ska prata med henne då om sammandragningar och risker med att hoppa på ett ben som jag måste göra i 10 veckor till
Svar på tråden Ni med tvillingar när blev ni sjukskrivna?