Anonym (Ah!!?) skrev 2021-06-09 00:13:29 följande:
Tack för alla svar!!
Inser att jag menade 15,000/månad, inte 12,000 som det stod i brödtexten.
Men fortfarande lite lite??
Vi har svårt att räkna på våra nuvarande kostnader för en svensk vardag, då vi sedan många år bor och arbetar utomlands och har helt andra förutsättningar.
Anledningen till den låga inkomsten är delvis eftersom vi, om möjligt, bara vill arbeta 80% var.
De höga bostadskostnaden beror delvis på ett lån vi skulle behöva ta (inte från baken), vilket vi önskar betala tillbaks på 4 år. Så efter 4 år skulle vi ha ytterligare 5,000kr i månaden.
Det vi utöver bostadskostnaderna/amorteringarna/lån tänkt ?spara? (5,000kr/månad) är väl mest tänkt som en extra peng om ngt behöver fixas i huset. Men ja, även det är väl i minsta laget för en husägare?
Pust!!
Visst kan vi hyra en bostad. Men en 5:a är inte heller billig i hyra. Och i längden skulle vi förlora på det.
Ja men då är det ju tillfälligt och jag tänker att det är helt rätt att prioritera barnen när de är in den åldern. Det extra lånet antar jag är till en insats,
Kolla om ni inte kan orda det på längre sikt säg ligga på 2000 per månad istället samt att det du beskriver som spara egentligen är till en buffert för huskostnader.
D.v.s. att de kommer att var med att betala de utgifter ni har.
Då blir det ju genast myket bättre och det ska gå att klara men det krävs att man har tydlig koll.