• Anonym (Ah!!?)

15,000 kr/månad, utöver boende??

Svår fråga för andra att svara på, men jag frågar ändå. :)

Efter att vi betalt ett framtida eventuellt boende och lagt undan några tusenlappar för att spara, så skulle vi ha kvar ungefär 12,000 kr. per månad.

Vi har tre barn (ålder 5-13 år) och är två vuxna.

Vi har inga dyra fritidsintressen eller matvanor. Har en bil, men använder den inte så mycket.

Men pengarna måste ju räcka till kläder, mat, cyklar, fotbollsträningen, busskort etc?

Vad är era tankar om det?

Är 12,000 kr på tok för lite för en familj (när man betalt boendet)?

• Svar på tråden 15,000 kr/månad, utöver boende??
  • Anonym (Ah!!?)

Tack för alla svar!!

Inser att jag menade 15,000/månad, inte 12,000 som det stod i brödtexten.

Men fortfarande lite lite??

Vi har svårt att räkna på våra nuvarande kostnader för en svensk vardag, då vi sedan många år bor och arbetar utomlands och har helt andra förutsättningar.

Anledningen till den låga inkomsten är delvis eftersom vi, om möjligt, bara vill arbeta 80% var.

De höga bostadskostnaden beror delvis på ett lån vi skulle behöva ta (inte från baken), vilket vi önskar betala tillbaks på 4 år. Så efter 4 år skulle vi ha ytterligare 5,000kr i månaden.

Det vi utöver bostadskostnaderna/amorteringarna/lån tänkt ?spara? (5,000kr/månad) är väl mest tänkt som en extra peng om ngt behöver fixas i huset. Men ja, även det är väl i minsta laget för en husägare?

Pust!!

Visst kan vi hyra en bostad. Men en 5:a är inte heller billig i hyra. Och i längden skulle vi förlora på det.

• Nutid
    Anonym (Ah!!?) skrev 2021-06-09 00:13:29 följande:

Tack för alla svar!!

Vi har svårt att räkna på våra nuvarande kostnader för en svensk vardag, då vi sedan många år bor och arbetar utomlands och har helt andra förutsättningar.

Anledningen till den låga inkomsten är delvis eftersom vi, om möjligt, bara vill arbeta 80% var.

De höga bostadskostnaden beror delvis på ett lån vi skulle behöva ta (inte från baken), vilket vi önskar betala tillbaks på 4 år. Så efter 4 år skulle vi ha ytterligare 5,000kr i månaden.

Det vi utöver bostadskostnaderna/amorteringarna/lån tänkt ?spara? (5,000kr/månad) är väl mest tänkt som en extra peng om ngt behöver fixas i huset. Men ja, även det är väl i minsta laget för en husägare?

Pust!!

Visst kan vi hyra en bostad. Men en 5:a är inte heller billig i hyra. Och i längden skulle vi förlora på det.

Ja men då är det ju tillfälligt och jag tänker att det är helt rätt att prioritera barnen när de är in den åldern. Det extra lånet antar jag är till en insats, 
    Kolla om ni inte kan orda det på längre sikt säg ligga på 2000 per månad istället samt att det du beskriver som spara egentligen är till en buffert för huskostnader.
    D.v.s. att de kommer att var med att betala de utgifter ni har. 
    Då blir det ju genast myket bättre och det ska gå att klara men det krävs att man har tydlig koll.
  • Anonym (Sara)

Ni har alltså 20 000 efter att boendet är betalt?

Sparandet som ni planerar är det buffert för boendet/andra oförutsedda händelser eller är det pengar som inte är tänkta att anvöndas alls?

• Anonym (Sara)

Tack för alla svar!!

Pust!!

Har ni redan en buffert efter husköp? Eller kommer ni behöva bygga upp den med de 5000 kr i månaden?

Ingår amortering i det ni räknat som boendekostnader? Försäkring?

Kommer ni ha heltidstjänser som ni går ned i tid från på grund av små barn? Dvs är det enkelt att gå upp i heltid igen om det skulle krisa sig?
  • Anonym (Snålis)

Vad har ni för buffert kvar efter husköpet? Är den tillräckligt stor för att ni ska klara er om någon blir sjuk eller arbetslös tex?

Matkostnader kan ni hitta schablonmallar för hos Konsumentverket. Övriga kostnader som föreningsmedlemskap, el mm kan ni googla er fram till. Så gör det och skriv en budget. Den ska ner på pränt, inga överslagsräkningar i huvudet.

Någon tog upp att det vore oklokt att spara när ni har ett lån att betala av. Om ni inte redan har en rejäl buffert kvar efter husköpet håller jag inte med. Kan man så är det alltid bra att ha likvida medel att tillgå.

Om man inte har något sparat och ekonomisk kris uppstår måste man kanske annars sälja huset för att klara sig (dessutom ev. till ofördelaktigt pris) och har man tex dödsfall eller sjukdom i familjen är en flytt från huset verkligen inte vad man behöver.

• Anonym (Mamma)

Tack för alla svar!!

Pust!!

Jamen då har ni ju slack om ni behöver. Om det blir för snävt får ni helt enkelt gå upp i tid. En buffert på runt 100? är bra, i alla fall om det är ett äldre hus. Kolla om stora grejer redan är gjorda, tak /dränering /ny panna mm mm.
  • Anonym (Ah!!?)

Tack igen för alla svar!

Så bra att höra era reflektioner!

Läskigt med ett så stort köp (även om huset ?bara? kostar 2.5 mille)!! Och våra år utomlands har ju inte direkt hjälpt oss göra ?bostadskarriär??

Vi är över 40 år och har aldrig ägt en bostad. Aldrig haft en diskmaskin. Nu lever vi med ständiga elavbrott och ibland utan vatten?. Så ngn lyx är vi inte vana vid. ????????

Jo, pengarna jag räknar in i ?månadskostnader f huset? innefattar både amortering, ränta, el och andra liknande utgifter.

Och som ngn sa så kan åtminstone en av oss vuxna eventuellt gå upp i arbetstid, så vi får några tusen till.

Vi är dock inte högavlönade. Men vana att leva rätt snålt/enkelt och prioriterar tid över pengar.

MEN vi måste ju ha så vi klarar oss och vill inte att barnen ska behöva leva på helt andra premisser än deras kompisar!! Flyttar vi till Sverige vill vi ju också ?bli? lite svenska. :)

• Tow2Mater

Tank också på att beroende på vilken stad ni tänker er är det kanske inte "bara" att hyra en lgh som alternativ, det kan krävas många år i bostadskö, men ni kanske stått i köer medan ni bott utomlands. Ibland finns det inga andra alternativ än att köpa när man flyttar hem till Sverige igen.

• Karlington
    Anonym (Ah!!?) skrev 2021-06-08 21:20:30 följande:

Svår fråga för andra att svara på, men jag frågar ändå. :)

Efter att vi betalt ett framtida eventuellt boende och lagt undan några tusenlappar för att spara, så skulle vi ha kvar ungefär 12,000 kr. per månad.

Vi har tre barn (ålder 5-13 år) och är två vuxna.

Vi har inga dyra fritidsintressen eller matvanor. Har en bil, men använder den inte så mycket.

Men pengarna måste ju räcka till kläder, mat, cyklar, fotbollsträningen, busskort etc?

Vad är era tankar om det?

Är 12,000 kr på tok för lite för en familj (när man betalt boendet)?

Barnbidraget är inte inräknat där, så du kan dra av det från beloppet. :)
  • Anonym (.)

På vårat gemensamma konto finns varje månad 12 000 kr, som räcker till:
    - Mat för 2 vuxna, 2 tonåringar, 1 barn
    - El/värme
    - Försäkringar (villa/hem, djur, bil, barn)
    - Internet/TV/Netflix/Spotify
    - Månadspeng till barnen (låga summor)
    - Sophämtning/vatten (kommer inte månadsvis)

I princip enda gångerna vi behöver fylla på extra är vid jul eller längre ledighet då vi köper hem mer mat. 

Detta är alltså efter att vår boendekostnad är betald. Vi bor i villa. 

Men vi har egna/privata räkningar också: 
    - Leasingbil
    - Bensin
    - Mobilräkningar
    - CSN avbetalning

MEN! Vi har betydligt mer pengar i realiteten. Så OM vi skulle behöva skulle vi kunna sätta in 20 000 kr till på det gemensamma kontot, månadsvis. Det gör vi inte, så de hamnar på sparkonton istället. Och vi har en rejäl buffert. 

Vill säga att det nog GÅR att klara sig på 15 000 kr/mån. Men jag skulle inte känna mig att dugg trygg med det. I vår gemensamma månadskostnad finns inte kläder eller fritidsaktiviteter med. Det går som privata poster. Men lägger du till 3000 kr på vårat gemensamma, och tar bort onödiga poster som Spotify/Netflix/månadspeng, så har vi nog utrymme för mobilräkningar, bensin och lite kläder/fritid. 

Pengar rullar ju också iväg helt galet fort. Det räcker med att bilen måste på verkstad, att någon fyller år, att man behöver medicin, att någon blir sjuk och förlorar inkomst.... 

• Anonym (Beror på person)

Det beror helt på vad man är för person.
    Jobbade med 2 personer.
    1. Ung kille som bodde själv
    2. Äldre ( pensionsmässig) kvinna som bodde själv. 
    Det kom in en tjej i fikarummet och ställer en fråga om matkostnad på 3500kr / månad för en person är det rimligt.
    Bägge säger NEJ med tryck i rösten.
    Det komiska är att nummer ett säger sen det är alldeles för lite dubbla, person 2 säger det är alldeles för mycket.

Min svägerska anser att dom alltid har ont om pengar medans jag tycker vi har gott om pengar. Vi har samma inkomster i hushållen.

Det jag vill komma till är helt och hållet hur man lever och vad man unnar sig. 
    Är man villiga att alltid handla på på kort datum/extrapris/reor m.m. Planera födelsedagar/julklappar och övriga festligheter ex student då är det inga problem. 

• Anonym (Absolut)
    Anonym (Beror på person) skrev 2021-06-10 13:26:51 följande:

Det beror helt på vad man är för person.
    Jobbade med 2 personer.
    1. Ung kille som bodde själv
    2. Äldre ( pensionsmässig) kvinna som bodde själv. 
    Det kom in en tjej i fikarummet och ställer en fråga om matkostnad på 3500kr / månad för en person är det rimligt.
    Bägge säger NEJ med tryck i rösten.
    Det komiska är att nummer ett säger sen det är alldeles för lite dubbla, person 2 säger det är alldeles för mycket.

Min svägerska anser att dom alltid har ont om pengar medans jag tycker vi har gott om pengar. Vi har samma inkomster i hushållen.

Det jag vill komma till är helt och hållet hur man lever och vad man unnar sig. 
    Är man villiga att alltid handla på på kort datum/extrapris/reor m.m. Planera födelsedagar/julklappar och övriga festligheter ex student då är det inga problem. 

Instämmer just matkostnaden kan slå enormt Jag tycker vi gör av med mycket nu ca 9000 2 vuxna och 2 tonåringar. Det skulle inte vara några problem alls att halvera kostnaden om man verkligen vill.
    Bara juice gå nog på en tusing i månaden.
Svar på tråden 15,000 kr/månad, utöver boende??