• Anonym (Mammaledig?)

Hur har ni som fått barn tätt gjort med fl-ledigheten?

Ska få barn i början av febr, min föräldraledighet tar slut i oktober då sambon ska gå på sin. Men nu blir ju allt konstigt. I mitt jobb på förskola orkar man inte jobba till bf, senast en månad innan behöver jag gå på ledigt. Så då blir det ju bara nov och dec kvar.. Vill chefen ens ha mig för så kort tid? Kan såklart bara fortsätta vara fl-ledig, men känns så fel att sno min sambos tid från hans barn, som han sett fram så mycket emot! Kan jag bli avstängd (efter v 20 pga corona) eftersom jag skulle jobbat om sambon är fl-ledig? Eller om detta med Corona inte gäller längre då, kan jag ändå ta graviditetspenning sista månaden och min sambo vara fl-ledig?Någon som gjort så?

• Svar på tråden Hur har ni som fått barn tätt gjort med fl-ledigheten?
  • Anonym (Ruta)

Huruvida du kommer bli avstängd kan ingen svara på nu, det är tillfälliga regler som kanske inte finns kvar när du är så långt gången.
    En chef vill nog gärna ha sina resurser på plats om de kan jobba.
    Tänk lite tvärtom, det är rätt många helgdagar runt december-januari så kanske kan det vara smartare för dig att gå tillbaka i tjänst. Och jobba på efter bästa förmåga? Och sen söker du gravidpenning sista månaden, enligt gamla regler.

• Anonym (Mammaledig?)
    Anonym (Ruta) skrev 2021-06-10 11:14:30 följande:

Huruvida du kommer bli avstängd kan ingen svara på nu, det är tillfälliga regler som kanske inte finns kvar när du är så långt gången.

En chef vill nog gärna ha sina resurser på plats om de kan jobba.

Tänk lite tvärtom, det är rätt många helgdagar runt december-januari så kanske kan det vara smartare för dig att gå tillbaka i tjänst. Och jobba på efter bästa förmåga? Och sen söker du gravidpenning sista månaden, enligt gamla regler.

Ja det är inte så dumt. Men det känns konstigt att köra iväg min vikarie och sen gästspela i barngruppen två månader. Det bästa vore väl om chefen saknar nån någon annastans och jag kan vara som en resurs.
  • Anonym (inte förskolejobb)

Hade en kollega som var föräldraledig när jag började på mitt jobb. Hon jobbade på en annan avdelning egentligen. När hon skulle börja efter sin föräldraledighet så visade det sig att hon var gravid igen och bara skulle jobba i typ tre månader. Hon fick då komma över till min grupp som var i behov av förstärkning under en tid, hennes vikarie fick vara kvar på hennes gamla position. Vi jobbar administrativt.

Prata med din chef om det hela. Säg som det är, att eftersom du bara kommer tillbaks för så kort tid, att du hellre är en extraresurs än att de gör sig av med vikarien. Det beror ju lite på ekonomi också, har man råd att ha kvar vikarien även om du kommer tillbaks bara under kort tid. 

• Anonym (Ruta)
    Anonym (Mammaledig?) skrev 2021-06-10 11:35:56 följande:
    Ja det är inte så dumt. Men det känns konstigt att köra iväg min vikarie och sen gästspela i barngruppen två månader. Det bästa vore väl om chefen saknar nån någon annastans och jag kan vara som en resurs.
    Inte säkert att din vikarie behöver avslutas pga detta. Tar man hela personalgruppen och risk/vetskap om f-ledigheter, vab och annat så kanske man har bruk av den personen ändå.
    Så skulle jag resonera som chef.
    Var vikarien villig att jobba och inte för egen del söka ledigt kring helgerna så kunde det kanske möjliggöra för fast personal att få ledigt istället?
    Så det löser sig säkert.
    Detta är också helt hypotetiskt nu, du vet inte hur du kommer må när det närmar sig. Men jag hade låtit min partner ta över enligt plan och sen som sagt jobbat så länge jag pallat. Bemanningen är chefens huvudvärk
Svar på tråden Hur har ni som fått barn tätt gjort med fl-ledigheten?