Kvinna1989 skrev 2021-06-17 13:36:59 följande:
Bra att dom kan hålla koll, men förstår även din känsla, jag hade också väntat på att dom kan ta bort de och sluta kontrollera, även om de såklart är bra och välmenande, men känslan av de ..
Dom där huvudvärks och trötthets symtomen kom ofta lite efter jag ätit , speciellt lunch/middag. Dessa symtom hade jag alltså innan graviditeten och före medicinen med nuvarande dos. Tänkte varje gång "får jag ett till anfall så kontaktar jag vården" men blev aldrig av, sköt bara upp de. Nu på sista mötet nämnde jag de, 2 st barnmorskor var med och ena tyckte inte de var något farligt/konstigt men den andra som är en diabetesbarnmorska hon tycker vi gör glukos testet igen efter jag födit. Vi har diabetes typ 1 i pappas släkt så de var därför dom gjorde mitt glukos test tidigt i graviditeten, vilket var bra. Fast jag minns hur arg jag var när jag fick diagnosen, fast jag visste på ett sätt att jag kommer få den, kände de på mig. Jag va så arg och tog ut de på min sambo och sedan brast jag ut i gråt. Alla reagerar väll olika.
Nu tänker jag faktiskt inte så mycket på det. Ända jobbiga är att när man är på besök hos någon och måste kolla blodsockret, känns "pinsamt" och lite jobbigt ibland, konstog känsla för jag tycker inte de är konstigt om någon annan gör de ..
Får jag fråga hur gammal du var när du börja med insulin? Är de super jobbigt och "svårt"?
Ja är nog mest för de ser minsta lilla man gör och ibland vill jag kunna leva "fritt" utan någon ser det haha.
Ja där ska du lyssna på diabetesbarnmorskan och bra att hon tycker du ska ta ett nytt test efter födslen.
Jag förstår du reagerade så faktiskt <3.
Jag var 5 år och mamma tog mig till sjukhus efter ca 1 vecka då jag hade börjat sova massa, sluta äta, rasa i vikt och börjat dricka och kissa mängder. Då kollade de och jag hade ingen insulinproduktion kvar alls och fick insulin direkt.
Alltså det är ju lite blandat, ta sprutorna är jättelätt. Jag tar både vid måltid och höga värden(kortidsverkande) och har en spruta jag tar 1 gång per dygn(långtidverkande).
Jag hatar att räkna kolhydrater för att kunna beräkna insulinmängden som behövs. Har lättare att räkna hur mycket jag behöver för att sänka blodsockret. Men det är jag och jag har hatat det sen jag var liten.
Nu höftar jag oftast och vet hur mycket som behövs till det jag äter dock är jag nu gravidkorkad så glömmer jag behöver ta det ca 30 min innan jag ska äta haha.
Vet inte hur känslig du är men mitt blodsocker reagerar även vid årstider, stress, hormoner och mitt humör med. Så man får vara snäll mot sig själv och acceptera att det blir fel ibland. Och även läkarna har stått och kliat sig i huvudet och inte vetat varför mitt blodsocker stiger i höjden. Dock så tror jag min erfarenhet ibland biter mig i röven för jag blir lat medans folk som precis fått det är nogranna och får finare värden.