• Sun 13 Jun 2021 19:22
    4078 visningar
    2 svar
    2
    4078

    Mitt facebook är hackat! PANIK!!!

    PANIK!!!!

    I förmiddags fick jag ett meddelande om att någon försökt logga in på mitt fb.

    Sen är jag utkastad och kommer inte in igen. Mitt lösenord fungerar inte. När jag försöker återställa är e-posten ändrad till en e-post jag inte har tillgång till. Och det kommer ingen kod till min mobil.

    Jag har testat att återställa genom betrodda kontakter men trots att jag skriver in koderna kommer jag inte in.

    Det står att jag är ?blockad? =

    ?Vi begränsar hur ofta du kan publicera inlägg??

    Min profil (har kollat genom min sambos fb) är helt tömd och bilden utbytt till en text på arabiska.

    Vad kan jag göra?

    Har verkligen panik!

  • Svar på tråden Mitt facebook är hackat! PANIK!!!
  • Fuskan­deman
    Wed 16 Jun 2021 17:21
    #1

    Det enda du kan göra i nuläget är att kontakta Facebook. Dem har en del lösningar till det där.

    Sen kanske byta lösenord på andra platser med samma lösenord

  • Fri 12 Nov 2021 14:20
    #2

    Sociala medier "hackas" oftast genom att man provar olika standardlösenord..

    Ett tips som jag själv börjat använda för att skapa säkrare lösenord (som är svåra att gissa, slumpa fram) finns på: winguider.se/tips-och-trix-for-windows.html

    Där finns en artikel med rubriken: "Använd WinGuider-metoden för att skapa säkrare lösenord som är lätta att komma ihåg & lätta att skriva in" 
    Dessutom finns där en länk som visar exempel på mycket vanliga URUSLA lösenord som svenskar använder..

    Så när du skapar ett nytt konto, eller får kontroll över ditt gamla. 
    SE TILL ATT ANVÄNDA WINGUIDER-METODEN för att skapa ditt nästa lösenord.. och ANVÄND INTE SAMMA LÖSENORD PÅ FLERA STÄLLEN..

    Byt även lösenordet till ditt datorkonto, ifall det utgörs av en e-postadress (som t.ex. i Windows), Samma lösenord används ju för att logga in på kontot via webbläsaren var som helst i världen...

    Och till er andra som läser detta och har lösenord liknande de usla som finns i länken, byt gärna ut dera dåliga lösenord via samma metod INNAN ni själva blir "hackade"...

Svar på tråden Mitt facebook är hackat! PANIK!!!