• Anonym (Mia)

Ni som arbetar som elevassistent vad har ni för lön?

Hej!

Jag har fått ett jobb som elevassistent. Jag har egentligen högre utbildning men jag är arbetslös just nu. Jag trivs jobba med ungdomar och trivs med att stötta och motivera för att personen ska få så bra förutsättningar som möjligt. Jag förstår jag behöver gå ner i lön mot de jag tidigare haft. Men jag tänkte höra vad ni har som jobbar som elevassistent har så jag vet på ett ungefär? Tacksam för era erfarenheter:)

• Svar på tråden Ni som arbetar som elevassistent vad har ni för lön?
  • Anonym (Nimsan)

Jag jobbar i Stockholm stad, i förorten. Är själv lärare, men vet att mina elevassistenter ligger runt 29000/mån.

Sen beror det ju såklart på ålder, erfarenhet och utbildning.

• Anonym (Mia)

Tack så jätte mycket för svar :)

• Anonym (123)

Har jobbat som elevassistent i ca 10år och har ca 22000kr/mån

• Anonym (Linda)

När jag jobbade som elevassistent för 6 år sen så hade jag 19.500 före skatt. 

• Anonym (Gbg)

26 000, Göteborgs Stad. Ingen utbildning, men lång erfarenhet och många år i yrket.

• Anonym (Lok)
    Anonym (Mia) skrev 2021-06-15 19:49:38 följande:

Hej!

Jag har fått ett jobb som elevassistent. Jag har egentligen högre utbildning men jag är arbetslös just nu. Jag trivs jobba med ungdomar och trivs med att stötta och motivera för att personen ska få så bra förutsättningar som möjligt. Jag förstår jag behöver gå ner i lön mot de jag tidigare haft. Men jag tänkte höra vad ni har som jobbar som elevassistent har så jag vet på ett ungefär? Tacksam för era erfarenheter:)

De jag vet som jobbar som elevass har allt mellan 18K till 29K.
  • Anonym (...)

Halvstor stad i Skåne, 5 års erfarenhet. Började tidigare i år en tjänst med 28200 i lön.

• Anonym (Ellen)

Löner inom kommun och region är offentlig uppgift. Alltså kan du ringa eller maila till lönekontoret på din hemkommun och kranskommunerna och begära ut uppgift om lön för alla som är elevassistenter. 
    Du behöver inte ange ditt riktiga namn eller vad du ska ha uppgifterna till. Så kan du bilda dig en egen uppfattning sen.

• Anonym (olika)

var bor du ts? 

det är jättestor skillnad mellan olika städer beroende på löneläge och konkurrens.
    29 000 låter helt sjukt högt som elevassistent. medianlönen ligger på 23 600/mån (offentlig sektor), 27 200:-/ (privat sektor).

• Anonym (Nimsan)
    Anonym (olika) skrev 2021-06-15 21:34:35 följande:

var bor du ts? 

det är jättestor skillnad mellan olika städer beroende på löneläge och konkurrens.

29 000 låter helt sjukt högt som elevassistent. medianlönen ligger på 23 600/mån (offentlig sektor), 27 200:-/ (privat sektor).

Stockholm stad ligger högt. Tror att vi har högst medellön i Sverige. Framförallt förorten, innerstan ligger lite lägre.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (olika) skrev 2021-06-15 21:34:35 följande:

var bor du ts? 

Jag bor i inte i södra Sverige. Utan i en stad i mellersta Sverige. Lönerna ligger nog lite lägre här. Ska ringa lönekontoret och fråga som nån skrev. Tack för alla svar:)
  • Hyllemor

Ålder, erfarenhet och utbildning (inom barn- och unga) spelar stor roll i lönsesättning för elevassistenter, vad jag vet. I Malmö har man någonstans mellan 21.000 och 27.000 kronor (om man har någon form av barnskötarutbildning eller pedagogiska högskolepoäng.) Utan någon form av utbildning, eller erfarenhet, så landar man kring 20.000 kronor. 

Vad du ska göra är att förhandla, förhandla och förhandla och verkligen trycka på de erfarenheter och kunskaper du har. Om du inte har kunskaperna på papper, så blir lönen ganska låg, tyvärr.

En jag känner har arbetat under 12 år som barnskötare och är dessutom tränare för ett basketlag. Hon har dessutom pluggat någon termin på lärarutbildningen. Hon lyckades inte få upp lönen över 22.000 vilket gjorde att hon tackade nej till jobbet, men om jag ska vara ärlig, så tror jag inte att hon verkligen lyfte fram de pedagogiska bitarna hon kunde och all sin erfarenhet med takk-tecken och utåtagerande barn och att hon har byggt upp ett bibliotek för barn som inte har läsande föräldrar. När det gäller elevassistentlöner så verkar det som att mycket handlar om vad man säger på intervjun, eftersom jag vet en annan med mer eller mindre noll kompetens (men som gärna skryter) som fick betydligt mer i lön.

• Anonym (Lok)
    Hyllemor skrev 2021-06-15 23:08:16 följande:

Ålder, erfarenhet och utbildning (inom barn- och unga) spelar stor roll i lönsesättning för elevassistenter, vad jag vet. I Malmö har man någonstans mellan 21.000 och 27.000 kronor (om man har någon form av barnskötarutbildning eller pedagogiska högskolepoäng.) Utan någon form av utbildning, eller erfarenhet, så landar man kring 20.000 kronor. 

Vad du ska göra är att förhandla, förhandla och förhandla och verkligen trycka på de erfarenheter och kunskaper du har. Om du inte har kunskaperna på papper, så blir lönen ganska låg, tyvärr.

En jag känner har arbetat under 12 år som barnskötare och är dessutom tränare för ett basketlag. Hon har dessutom pluggat någon termin på lärarutbildningen. Hon lyckades inte få upp lönen över 22.000 vilket gjorde att hon tackade nej till jobbet, men om jag ska vara ärlig, så tror jag inte att hon verkligen lyfte fram de pedagogiska bitarna hon kunde och all sin erfarenhet med takk-tecken och utåtagerande barn och att hon har byggt upp ett bibliotek för barn som inte har läsande föräldrar. När det gäller elevassistentlöner så verkar det som att mycket handlar om vad man säger på intervjun, eftersom jag vet en annan med mer eller mindre noll kompetens (men som gärna skryter) som fick betydligt mer i lön.

Det handlar framförallt om personlig lämplighet. Ingångslönen är låg för att det är oklart vilken effekt elevassistenten har på verksamheten i praktiken.

Är det en energisk och glad person som får omgivningen att må bra och dessutom har förmågan att få barnen med sig? Eller är det en trött och sur person som klagar och skapar konflikter och som varken är uppskattad av barn eller personal?
  • Anonym (Mia)
    Hyllemor skrev 2021-06-15 23:08:16 följande:

Tack för tips! Ska försöka göra mitt bästa och framhäva mina kompetenser :)
  • Anonym (Ungdomar)
    Anonym (Mia) skrev 2021-06-15 19:49:38 följande:

Hej!

Är det mest tjejer du ska hjälpa? gäller det alla ungdomar?
  • Anonym (Mia)

Det är främst två ungdomar två killar

Svar på tråden Ni som arbetar som elevassistent vad har ni för lön?