Ålder, erfarenhet och utbildning (inom barn- och unga) spelar stor roll i lönsesättning för elevassistenter, vad jag vet. I Malmö har man någonstans mellan 21.000 och 27.000 kronor (om man har någon form av barnskötarutbildning eller pedagogiska högskolepoäng.) Utan någon form av utbildning, eller erfarenhet, så landar man kring 20.000 kronor.
Vad du ska göra är att förhandla, förhandla och förhandla och verkligen trycka på de erfarenheter och kunskaper du har. Om du inte har kunskaperna på papper, så blir lönen ganska låg, tyvärr.
En jag känner har arbetat under 12 år som barnskötare och är dessutom tränare för ett basketlag. Hon har dessutom pluggat någon termin på lärarutbildningen. Hon lyckades inte få upp lönen över 22.000 vilket gjorde att hon tackade nej till jobbet, men om jag ska vara ärlig, så tror jag inte att hon verkligen lyfte fram de pedagogiska bitarna hon kunde och all sin erfarenhet med takk-tecken och utåtagerande barn och att hon har byggt upp ett bibliotek för barn som inte har läsande föräldrar. När det gäller elevassistentlöner så verkar det som att mycket handlar om vad man säger på intervjun, eftersom jag vet en annan med mer eller mindre noll kompetens (men som gärna skryter) som fick betydligt mer i lön.