• Myhanna

    13 år och mensstration

    Hej.

    Jag ville bara höra lite hur ni andra tänker. Har ingen att fråga/bolla med.

    Jag har alltid varit överdrivet noga med min hygien, jag har alltid duschat minst 1 gång per dag. Har jag mens blir jag ännu mer hygientokig och vill duscha och tvätta mig hela tiden.

    Ännu har inte min 12-åring och 13-åring kommit dit, de kanske inte gör det heller.

    Nu till 13-åringen, som snart blir 14. Kan jag kräva att hon ska duscha minst en gång om dagen när hon har mens åtminstone? Eller är det jag som är för nogrann?

    Tack på förhand.

  • Svar på tråden 13 år och mensstration
  • Anonym (Handdusch)

    Antar att dottern använder binda iom åldern och då blir det ju lite mer intorkat blod att ta bort och större behov av att tvätta av.

    Om duschen är nära toaletten är det ju smidigt att bara skölja av där nere när man sitter på toan, så gjorde jag när jag använde binda.

    Går ju även att fästa ett duschmunstycke på handfatskranen om den är närmre.

  • Anonym (viktigt)
    Anonym (Handdusch) skrev 2021-06-17 08:35:17 följande:

    Antar att dottern använder binda iom åldern och då blir det ju lite mer intorkat blod att ta bort och större behov av att tvätta av.

    Om duschen är nära toaletten är det ju smidigt att bara skölja av där nere när man sitter på toan, så gjorde jag när jag använde binda.

    Går ju även att fästa ett duschmunstycke på handfatskranen om den är närmre.


    Alltså, är alla i den här tråden helt emot alla former av daglig duschning?

    Alla kommer med så innovativa förslag om hur man ska hantera hygienen, bara det INTE innefattar att faktiskt duscha. 

    Är det ovanligt att duscha en gång om dagen? Är det en vanlig uppfattning att en daglig dusch är överdriven hygien, på gränsen till nojig? Och det är väl inte BARA underlivet som behöver rengöras? 
  • Anonym (Ann)

    Klart det ska duschas varje dag, här blir det trädgårdslangen vid vägran.

  • Anonym (Juno)

    Tycker inte att det är konstigt att duscha dagligen, men att börja tvinga på en tonåring att duscha flera gånger per dag pga mens känns fel och lite sjukligt. Mens är inget smutsigt. Det är ju även väldigt enkelt att tvätta rent underlivet vid toalettbesök om det behövs. 

    Men att lära en tonåring att mens=smutsigt och ofräscht och att hon luktar och är äcklig om hon inte duschar flera gånger per dag vid mens känns bara sjukt.

    TS! Börja ta tag i dina egna problem först innan du för vidare dem på dina döttrar. För deras skull.

  • Anonym (viktigt)
    Anonym (Juno) skrev 2021-06-17 10:31:36 följande:

    Tycker inte att det är konstigt att duscha dagligen, men att börja tvinga på en tonåring att duscha flera gånger per dag pga mens känns fel och lite sjukligt. Mens är inget smutsigt. Det är ju även väldigt enkelt att tvätta rent underlivet vid toalettbesök om det behövs. 

    Men att lära en tonåring att mens=smutsigt och ofräscht och att hon luktar och är äcklig om hon inte duschar flera gånger per dag vid mens känns bara sjukt.

    TS! Börja ta tag i dina egna problem först innan du för vidare dem på dina döttrar. För deras skull.


    Fast vadå tvinga och äcklig? Man kan väl välja hur man uttrycker sig så att det landar okej hos barnet? Tänker du samma med tandborstning? Att det behöver man inte göra, man kan tugga tuggummi, barnet kan bli sårat och kränkt om man "kräver" att tänderna ska borstas morgon och kväll?

    Man behöver inte lära tonåringen att mens = smutsigt. Men man bör lära sina barn att sköta sin hygien, både för sin egen skull och för att det förväntas i vårt samhälle. Och att med ökande ålder behöver man tvätta sig oftare och att de flesta duschar dagligen och det är ganska lagom. 
  • Anonym (Handdusch)
    Anonym (viktigt) skrev 2021-06-17 08:53:42 följande:

    Alltså, är alla i den här tråden helt emot alla former av daglig duschning?

    Alla kommer med så innovativa förslag om hur man ska hantera hygienen, bara det INTE innefattar att faktiskt duscha. 

    Är det ovanligt att duscha en gång om dagen? Är det en vanlig uppfattning att en daglig dusch är överdriven hygien, på gränsen till nojig? Och det är väl inte BARA underlivet som behöver rengöras? 


    Nu skrev ju inte jag nånting om att duscha en gång om dagen även om jag tycker det känns överdrivet med fler gånger om dagen, de flesta duschar ju tex inte innan träning, men alla är vi olika och svettas olika mycket så varför döma nån.

    Om dottern verkligen inte vill så är det väl bra med andra tips, att ta duschslangen till toan trodde jag var basic knowledge bland kvinnor. :)

    Sen finns det ju många som tänker på miljön och tycker det är dumt att slösa vatten om man inte behöver duscha just den dagen.
  • Anonym (viktigt)
    Anonym (Handdusch) skrev 2021-06-17 12:54:16 följande:
    Nu skrev ju inte jag nånting om att duscha en gång om dagen även om jag tycker det känns överdrivet med fler gånger om dagen, de flesta duschar ju tex inte innan träning, men alla är vi olika och svettas olika mycket så varför döma nån.

    Om dottern verkligen inte vill så är det väl bra med andra tips, att ta duschslangen till toan trodde jag var basic knowledge bland kvinnor. :)

    Sen finns det ju många som tänker på miljön och tycker det är dumt att slösa vatten om man inte behöver duscha just den dagen.
    Kanske inte just du, men många i tråden verkar väldigt brydda med att en tonåring ska börja duscha oftare. 

    Att ta duschslangen till toan låter oerhört meckigt och besvärligt. Inte minst i skolan där iaf mina barn tillbringar dagarna under terminerna. Att duscha en gång per dag och sedan tvätta sig extra vid behov borde inte vara direkt ovanligt. 
  • Anonym (Que)
    Anonym (viktigt) skrev 2021-06-17 13:03:16 följande:

    Kanske inte just du, men många i tråden verkar väldigt brydda med att en tonåring ska börja duscha oftare. 

    Att ta duschslangen till toan låter oerhört meckigt och besvärligt. Inte minst i skolan där iaf mina barn tillbringar dagarna under terminerna. Att duscha en gång per dag och sedan tvätta sig extra vid behov borde inte vara direkt ovanligt. 


    Att duscha en gång om dagen gör jag själv så tycker inte att det är så ovanligt. Men det jag ställer mig oerhört frågande till är att TS vill att dottern ska göra det pga mens men inte annars. Och TS skriver själv kräva. Att duscha varannan dag är väl heller inget konstigt om man inte är svettig? Blir också uppriktigt förvånad att ni aldrig vaskat av underlivet med vatten från handfatet eller våtservetter när ni är på toa?!
  • Anonym (.)
    Myhanna skrev 2021-06-15 22:08:48 följande:

    Hej.

    Jag ville bara höra lite hur ni andra tänker. Har ingen att fråga/bolla med.

    Jag har alltid varit överdrivet noga med min hygien, jag har alltid duschat minst 1 gång per dag. Har jag mens blir jag ännu mer hygientokig och vill duscha och tvätta mig hela tiden.

    Ännu har inte min 12-åring och 13-åring kommit dit, de kanske inte gör det heller.

    Nu till 13-åringen, som snart blir 14. Kan jag kräva att hon ska duscha minst en gång om dagen när hon har mens åtminstone? Eller är det jag som är för nogrann?

    Tack på förhand.


    Du kan ju alltid rekommendera henne, men tvinga är väl lite hårt kanske, men man kan lukta ganska illa där nere när man har flytningar:)
  • Anonym (Que)

    Bara för att jag glömde det: Ts vill kräva att dottern ska göra det MINST en gång om dagen under mens. Minst.

  • Anonym (viktigt)
    Anonym (Que) skrev 2021-06-17 13:46:26 följande:

    Bara för att jag glömde det: Ts vill kräva att dottern ska göra det MINST en gång om dagen under mens. Minst.


    TS undrar ju det i sin frågeställning, men har fått många svar om att det inte behövs utan att en gång per dag kan vara lagom.

    Men också många svar som antyder att man som tonåring knappt behöver duscha alls och att det skulle vara på nåt sätt kränkande att en tonåring får veta att man kan lukta illa, att intorkat blod i underlivet kan kännas ofräscht och att man när man blir äldre behöver duscha oftare än ett yngre barn. 

    Jag tycker att en gång per dag är väldigt rimligt, och trodde att det också var ganska vanligt. Och man kan prata med sitt barn om hygien utan att kränka och såra. De flesta föräldrar klarar det. 
  • Anonym (Wow)

    För det första, du har ingen rätt att placera dina tvångstankar eller ens åsikter på din dotter angående detta! Det kan leda till att hon själv blir lika illa, eller värre, samt att hon kan få en dålig relation till sin mens. För ärligt talat vad är grejen, vadå inte torka sig när man har mens, vadå att man stinker? Det har jag då aldrig upplevt, och själv så duschar jag faktiskt mer sällan när jag har mens, vilket jag ser här i tråden tydligen är ovanligt. Men o andra sidan så torkar jag mig faktiskt noggrant när jag är på toan, för varför skulle jag inte det? Det är ju mitt blod, och det är ju bara blod. Det är ju snarare mer ofräscht att inte torka sig efter toan, än att inte duscha en gång per dag när man har mens. 

  • Anonym (Förvånad)

    Det här var en intressant tråd och något jag funderat på då jag är från Finland där bidédusch finns i alla hem och dessutom ofta på offentliga toaletter (alltså inte bidéer, utan handdusch kopplad till handfatets kran).

    Blir mycket förvånad över att många här verkar tycka att det är mycket överdrivet att tvätta underlivet två gånger par dag och en del att även en gång är onödigt. Använder ni alla menskopp eller tampong? Då är det självklart annorlunda.

    Ni som använder binda, hur ofta tvättar ni er vid mens? Har ni riklig mens eller inte?

    Jag använder bara binda och har riklig mens, dvs extraplus-binda behöver bytas med 2h mellanrum de två dagarna med rikligaste mens. Jag har installerat bidédusch hemma och använder den när jag har mens 3-4 ggr per dag vid riklig mens och 2 ggr då lite mens (minus en om jag duschar den dagen). Är jag bortrest använder jag intimvåtservetter morgon och kväll åtminstone.
    Gör jag inte det här blir det riktigt ofräscht. 

  • EnAnonumius
    Myhanna skrev 2021-06-16 00:02:52 följande:
    Du behöver inte svara otrevligt, jag har inte gjort dig något, ber bara om råd.

    Jag pratar om när hon har menstration. Så tycker jag att hon bör tvätta av sig en gång på kvällen åtminstone.
    Det är stor skillnad mellan att tvätta sig och duscha. I din TS så frågade du om du kunde kräva att dina 13-åring skulle duscha varje dag när hon hade mens.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Handdusch)
    Anonym (viktigt) skrev 2021-06-17 13:03:16 följande:

    Kanske inte just du, men många i tråden verkar väldigt brydda med att en tonåring ska börja duscha oftare. 

    Att ta duschslangen till toan låter oerhört meckigt och besvärligt. Inte minst i skolan där iaf mina barn tillbringar dagarna under terminerna. Att duscha en gång per dag och sedan tvätta sig extra vid behov borde inte vara direkt ovanligt. 


    Int
    Anonym (viktigt) skrev 2021-06-17 13:03:16 följande:

    Kanske inte just du, men många i tråden verkar väldigt brydda med att en tonåring ska börja duscha oftare. 

    Att ta duschslangen till toan låter oerhört meckigt och besvärligt. Inte minst i skolan där iaf mina barn tillbringar dagarna under terminerna. Att duscha en gång per dag och sedan tvätta sig extra vid behov borde inte vara direkt ovanligt. 


    Inte det minsta meckigt om duschen eller badkaret är bredvid toan, supersmidigt faktiskt. :)
  • Anonym (Juno)
    Anonym (viktigt) skrev 2021-06-17 11:09:30 följande:

    Fast vadå tvinga och äcklig? Man kan väl välja hur man uttrycker sig så att det landar okej hos barnet? Tänker du samma med tandborstning? Att det behöver man inte göra, man kan tugga tuggummi, barnet kan bli sårat och kränkt om man "kräver" att tänderna ska borstas morgon och kväll?

    Man behöver inte lära tonåringen att mens = smutsigt. Men man bör lära sina barn att sköta sin hygien, både för sin egen skull och för att det förväntas i vårt samhälle. Och att med ökande ålder behöver man tvätta sig oftare och att de flesta duschar dagligen och det är ganska lagom. 


    Fast det TS vill lära dottern handlar ju inte om vanlig hygien. Tycker absolut att man ska duscha dagligen, har inte sagt något annat. Men inte fan skulle jag lära min tonårsdotter att hon måste duscha flera gånger per dag för att hålla sig fräsch när hon har mens. Inte behöver man tvätta hela kroppen för att man blöder ur underlivet.

    Och hur tänker du annars att hon ska uppfatta det? Mens kan redan vara känsligt i den åldern, och så kommer mamma och visar att hon måste duscha flera gånger per dag kan det ju inte sända andra signaler än att mens är smutsigt och äckligt. För om det bara skulle handla om att rengöra utsidan på underlivet lite extra räcker ju lite vatten på ett papper eller våtservett.

    Går inte att jämföra med tandborstning då underlivet inte fräter sönder och faller ur om man inte duschar flera gånger per dag under mens...
  • Anonym (LTF)

    Nej, tvinga henne inte att duscha en massa. Onödigt. Lär henne hur man gör rent underlivet. Det behöver hon ju kunna. Det lärde jag mina flickor som små. Då behövdes det för att de var så dåliga på att torka sig när de kissat.

    Och jag tycker absolut att du kan lära henne att tvätta underlivet varje dag när hon har mens. Hon kommer ju antagligen använda binda och då behövs det.

    Jag minns att jag fick klura ut det där själv och är faktiskt besviken på min mamma som inte berättade mer för mig.

  • Anonym (viktigt)
    Anonym (Que) skrev 2021-06-17 13:41:49 följande:
    Att duscha en gång om dagen gör jag själv så tycker inte att det är så ovanligt. Men det jag ställer mig oerhört frågande till är att TS vill att dottern ska göra det pga mens men inte annars. Och TS skriver själv kräva. Att duscha varannan dag är väl heller inget konstigt om man inte är svettig? Blir också uppriktigt förvånad att ni aldrig vaskat av underlivet med vatten från handfatet eller våtservetter när ni är på toa?!
    Kräva är kanske ett ordval som låter hårt i mångas öron. Men egentligen är det ju det man gör med många saker när det gäller barnen. Fast man lägger kanske fram det på ett snyggare sätt i kommunikationen med barnet.

    Jag "kräver" att mina barn borstar tänderna dagligen. Inte med hårda ord och skäll, men jag framhåller att det är viktigt och låter dem inte strunta i det bara för att. Jag förmedlar inte heller att de är äckliga om de inte borstat, men att de tär viktigt att hålla munnen fräsch både för att lukta gott och inte få hål i tänderna eller andra tandproblem. 

    Varför skulle annan hygien vara så himla mycket känsligare?

    Och jo, man blir lite mer smutsig i underlivet vid mens, särskilt om man har binda, vilket är det vanligaste för en ung tjej. Varför inte lära henne att hålla sig ren?

    Och att duscha en gång per dag utesluter ju inte att man också använder våtservett eller sköljer av extra under dagen. 
  • Mrs Moneybags

    Tycker det är självklart att duscha en gång om dagen, särskilt när man har mens. 

    Nej, det är inte fel att lära sin barn hygien. 

    Mer än en gång om dagen behövs inte, även om jag själv ofta duschar två gånger om dagen när jag har tränat osv. 

  • Anonym (LTF)
    Anonym (Förvånad) skrev 2021-06-17 15:07:08 följande:

    Ni som använder binda, hur ofta tvättar ni er vid mens? Har ni riklig mens eller inte?


    På den tiden jag använde bindor tvättade jag underlivet i princip vid varje toalettbesök. Blev alldeles kladdig annars.

    TS tycker att dottern ska duscha mer än vanligt vid mens, som om mensen gjorde hela henne smutsig. Det tycker jag är onödigt. Men tvätta sig - absolut!
Svar på tråden 13 år och mensstration